Sobota 19. dubna 2025, svátek má Rostislav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

PRAHA: Cyklostezky a další stesky

Zase jedno prvenství na kontě pražského magistrátu? Kromě projektu Opencard, ve kterém zmizela skoro miliarda, aniž by to bylo vidět, se Praha teď může podle dnešních ranních informací Radiožurnálu možná "chlubit" nejdražší cyklostezkou Evropy: tři kilometry vyasfaltované dráhy pro kola a bruslaře kolem areálu bývalého vysočanského ČKD údajně stály 150 milionů. Tedy 50 milionů na kilometr.

Radiožurnál to včera ráno probíral s Jaroslavem Martínkem z centra dopravního výzkumu, podle nějž vychází kilometr cyklostezky v průměru v ČR na necelých sedm milionů. Dosavadní rekord podle Martínka drželo Ústí nad Labem, kde postavili kilometr cyklostezky za 21 milionů, ale to bylo kvůli komplikovanému mostu přes řeku. I kdyby ovšem vysočanský projekt také prodražily mosty, kterých je tam sedm a o jejichž zvýšené nákladnosti se mluvilo už při startu projektu před třemi lety, zatím zřejmě nedovede nikdo moc vysvětlit, jak je možné, že se konečná suma vyšplhala na skoro dvojnásobek původně předpokládaného objemu finančních prostředků, který byl už tenkrát kritizován jako neúměrný. Leda že by, jak tuší Michal Křivohlávek ze sdružení Auto-mat, usilujícího o prostor pro cyklisty ve městech, započítal radiožurnál do těch 150 milionů snad omylem i rekultivaci území někdejšího ČKD. Jde-li o celkový revitalizační projekt podél potoka Rokytka, pak by cena prý mohla souhlasit.

Jak to je doopravdy, se – doufejme - brzy vysvětlí. Vysvětlit by se ale například mělo i to, jak to bylo se směnou pozemků, kde se za měsíc otevře cyklostezka, za stavební parcely se soukromým developerem. Na webu magistrátu je ze 17. dubna 2007 zpráva o schválení směny ze strany pražských radních s tím, že jelikož jsou stavební parcely prý asi o čtvrt milionu hodnotnější než pozemky pod bývalou vlečkou a plánovanou cyklostezkou, musí je developer městu uhradit. V dnešních informacích Radiožurnálu je ale řeč o tom, že se zmíněné stavební parcely jen za dva roky zhodnotily o milion a půl. Je-li tomu tak, pak by směna byla nevýhodná. A to se tahle transakce do oněch 150 milionů vůbec nezapočítává.

Na druhé straně: až bude cyklostezka podél potoka Rokyta otevřená, může si člověk sednout na kolo na východním okraji Prahy - třeba někde v Horních Počernicích - a dojet, jak to před třemi lety předestřel bývalý radní Petr Štěpánek, který měl projekt rekordně drahé cyklostezky na starosti, pohodlně až do Karlína.

Jenže, co pak? Počet udávaných kilometrů cyklotras v hlavním městě jde sice do stovek, ale jak to formuluje Michal Křivohlávek ze sdružení Auto-mat, veřejný prostor patří stále řidičům. Zvláštní pásy pro cyklisty jsou jen tam, kde cyklisté nepřekážejí autům. Všude jinde, kde by ohled na cyklisty znamenal snížení průjezdnosti, má auto přednost. A to i v případě, že to vysloveně ohrožuje cyklistovu bezpečnost. V teorii to všechno vypadá náramně: údajně existuje plán základních cyklotras s vtipným názvem Pražské kolo. Tvoří okolo Prahy kruh a radiálně se z něj postupně budují přístupy do centra.

Po letech pravidelného ježdění na kole po Mnichově mě tady nicméně nepřestane překvapovat, jak je možné, že červený pruh pro kola náhle skončí před rušnou křižovatkou anebo dokonce v zatáčce. Vyznačené stezky a trasy v Praze připomínají nelogické obrazce bez návaznosti a bez systému. Co jimi chtěli jejich autoři říct? Snad splnit plán? Nebo vyinkasovat peníze od EU? Mimochodem, také na vysočanské cyklostezce se podílí Brusel...

Vysíláno na ČRo 6, publikováno na www.rozhlas.cz/cro6

Jan Kovanic
19. 4. 2025

Vyjíždíme ze Slunečné - já, přítelkyně Karla a její navigace Erika.

Aston Ondřej Neff
19. 4. 2025

Rusko nepřestane útočit a Ukrajina se nepřestane bránit.

SÝR ZDARMA
19. 4. 2025

Anglický ústavní soud potvrdil to, co ví každý normální člověk.

Gita Zbavitelová
19. 4. 2025

Stále víc Izraelců pochybuje, že vláda dosáhne propuštění rukojmích.

Tomáš Procházka
19. 4. 2025

Ukrajina zoufale potřebuje další vojáky.

Aston Ondřej Neff
17. 4. 2025

Chceme napříště podléhat „nadstátní moci‟?

Aston Ondřej Neff
16. 4. 2025

Migrace patří k Babišovým předvolebním evergreenům.

Aston Ondřej Neff
18. 4. 2025

Audit digitalizace stavebního řízení neexistuje.

Marian Kechlibar
17. 4. 2025

Čína je od roku 2010 největší výrobní ekonomika světa.

přečetl Panikář
17. 4. 2025

Německé „ministerstvo pravdy“ hlídá „svobodu názorů“

dtt Ditta Stein
19. 4. 2025

Zákaz propagace bezdětného životního stylu nebo omezování dostupnosti potratů. Ruští úředníci v...

Jan Fingerland
19. 4. 2025

O Velikonocích si křesťané připomínají smrt a pak vzkříšení Ježíše Krista. Jenže on sám ještě...

Lidovky.cz, ČTK
19. 4. 2025

Izraelský ministr obrany Jisrael Kac řekl, že izraelští vojáci zůstanou v „bezpečnostních zónách“ v...

Pavel Svačina
19. 4. 2025

Některá zákoutí Jižního Města v Praze budí nepříjemné pocity. Důvodem jsou skupinky lidí...

Lidovky.cz, ČTK
19. 4. 2025

Na hřebenech Krkonoš se v noci na sobotu výrazně ochladilo. Na Sněžce teplota klesla z plus sedmi...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz