25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

PRAHA: Blobové blbnutí

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
michal 20.10.2007 9:55

pocit nepříjemného

který vítězný návrh (pominu-li jisté neférovosti provázející hodnocení) u mnoha lidí vzbuzuje, má IMHO biologické souvislosti. Sám architekt Kaplický mluví o svém návrhu jako o oku nad Prahou. A v tom je jádro pudla. Oko v živočišné říši je jednoznačně hrozivý prvek, který nejeden druh používá k odstrašení "nepřítele", většinou superiorního predátora. I mezi lidmi upřený pohled není většinou příjemný. A shlíži-li na vás takové gigantické oko seshora, je hrozivý dopad ještě vyšší. Připojí-lise k tomu podobnost s hlavonožcem, jehož pověst si nezadá s hadovou, tak je o přímo biologickém pocitu nevolnosti jasno. Je to pudový strach z mosntrózního kyklopa. Tolik mé vysvětlení nepříznivého přijímání Kaplického návrhu.

roman 20.10.2007 11:55

Re: pocit nepříjemného

Přesně!

EW 20.10.2007 16:19

Re: pocit nepříjemného

Z etologicko-biologickeho hlediska mate samozrejme pravdu. Vzpomenme jen odstrasujicich "ok" na kridlech babocek...

Jan Cedr 20.10.2007 9:07

Modernost?

V otázce architektury jsem laik, a tak bych se docela rád dozvěděl. co se pokládá za známky modernosti stavby, která má být zásadním důvodem pro stavbu této knihovny. Je to její 1/ neobvyklost, 2/ krása,  3/ nízké náklady na výstavbu, 4/ nízké provozní náklady, 5/ příjemné a pohodlné vnitřní uspořádání,  6/ předpokládaná dlouhodobá životnost ?

Yarda 20.10.2007 9:13

Re: Modernost?

Vy jste mne předběhnul. Tak alespoň citát klasika:

"Není nad původnost. Každý po ní touží. Lidé chodí přes most, tož já půjdu louží?"

Co vy na to, pane Kaplický?

servác 20.10.2007 9:30

Re: Modernost?

R^ !

Takže:1) Neobvyklá je 2)Krásná není 3)Nízké náklady: ne 4)Nízké provozní náklady: naopak. Vytápění má být děsivě drahé. Údržba rovněž-představte si jen zbavovat plášť prachu. 5) Patrně ne: viz Tančící dům. 6) Nemám ponětí.

Ještě k Sydneyské opeře- jakož i k Muzeu moderního umění v Bilbao: tyto stavby, ač vysoce moderní, jsou jednoznačně krásné. Krásné. Blob není- ani náhodou.

Pete Brich 20.10.2007 14:42

Guggenmeimovo museum je pěkně procovská obluda, ale je tam dobře umístěna.

PB

VL 21.10.2007 6:49

Re: Re: Modernost?

Navíc, pokud se pamatuji, tak u té slavné opery v Sydney museli velice dlouho, nákladně a pracně upravovat akustiku za pomoci různých elektronických zařízení, protože architekti se zaměřili na vzhled a ne na to, co už uměli v antice, tedy dokonalou akustiku.

Vyzkoušejte si jak se zvuk nese v každém starém, i otevřeném divadle, v chrámu a pak si sedněte třeba do velkého sálu Paláce kultury (nebo jak se to teď jmenuje) a bez megawatů výkonu elektrických systému neslyšíte nic.

Yarda 20.10.2007 9:42

Re: Modernost?

A pokud se má na Letné něco stavět, navrhuji znovu tam vysochat "frontu na maso". Důvod: Je to součást naší historie, bude hezčí než blob (a měla by být z bílého kamene, aby lépe odolávala holubům) a nic nepředstírá.

nepolitik 20.10.2007 8:48

Ve čtvrtek jsem v diskusi po pořadu O kom se mluví

jsem slyšel jednoho diskutujícího citovat názory architektů Gočára, Kotěry a dalších na to, proč má být Letná volným prostorem. Moderátor Lutonský ho však velmi rychle zastavil protože mu asi tyto názory nevyhovovaly. Pokud někdo názory těchto architektů znáte, prosím Vás, zveřejněte je.

doxa 20.10.2007 8:21

Umístění na Letné je super

pomsta mormonům za hospodu Na Špejchaře

Pete Brich 20.10.2007 14:37

Re: Umístění na Letné je super

R^PB

I. Laengsfeld 20.10.2007 19:36

Re: Re: Umístění na Letné je super

Nerozumim... byla to moje oblibena hospoda. Co se tam stalo?

dlouho jsem tam nebyl

Pete Brich 21.10.2007 12:30

Re: Re: Re: Umístění na Letné je super

Teď se tam můžete akorát pomodlit.

PB

rud111 20.10.2007 8:15

Funkčnost

Rád bych věděl, jak autor přišel na to, že budova je jako knihovna funkční. Snad podle obrázků malého modelu? Jen pomalu s těmi soudy...

ook 20.10.2007 8:57

Re: Funkčnost

Pokud to někoho opravdu zajímá, může si najít podrobnosti projektu na webu. Z pohledu knihovníka je opravdu funkční a velice dobře vyprojektovaná. Ještě nějaký problém?

U méně úspěšných návrhů byl podstatný problém v tom, že z hlediska fungování knihovny měly docela zásadní vady.

miron 20.10.2007 6:21

Inspirující příspěvek.

Nějak jsem se zasekl na představě knihovny na Letné. Když jsem si teď s čistou hlavou přečetl asi stý příspěvek k tématu, se zmínkou o opeře v Sydney, vědomil jsem si, že je nesmysl schovávat tuto novou dominantu za letenské stromy. Jediné důstojné místo, které zdůrazní význam této instituce a její příslušnost ke kulturním dominantám typ Karlova univerzita, Národní divadlo, Klementinum, je dole ve městě. Navrhuji proto zbourat objekty východně od Klárova, včetně Strakovy akademie a knihovnu umístit tam. Pokud jde o předsednictvo vlády, jeho nový objekt by mohl stát na Letné jako protějšek Hradu.

68 20.10.2007 5:57

Mám z toho krásný pocit. To se všude nevidí.

Je obdivuhodná, neuvěřitelná ta intensita a rychlost, s jakou se v tak velké části obyvatelstva, prostého lidu, vznítila tak horoucí láska k vysokému umění. Bylo by ještě pochopitelné, když by takové množství diváků bylo jen zcela unešeno a vyjeveno při spatření naší nové Národní kihovničky. To je prostě ta zakořeněná vysoká cultura lidu. Ale je překvapující, šokující, když tolik zdánlivě prostinkých občanů při spatření jen pouhého návrhu té stavby najednou, z ničeho nic téměř omdlévá a civí na zřejmě nejkrásnější předmět, který kdy v životě viděli s tak zuřivou láskou, že jakákoliv představa uskladnování našich knih v něčem jiném a dokonce snad někde jinde(!), vybičovává jejich umělecké prozření a vášně k příslibům činů, které by jinak byly pochopitelné snad v souvislosti s likvidací třídního nepřítele, nebo základny v Brdech. V tom něco sakra vězí.

servác 20.10.2007 9:31

Re: Mám z toho krásný pocit. To se všude nevidí.

R^

JW 20.10.2007 22:15

Re: Mám z toho krásný pocit. To se všude nevidí.

Asi jste dlouho nebyl mezi lidmi. Nějaká knihovna jim může být ukradená. Na současné stavbě, kde jsem zaměstnán, polovina lidí vůbec neví, že se o nějakou knihovnu vede spor, a druhé polovině je to srdečně jedno. Všichni ale budou volit Paroubka, protože ten jim údajně zajistí, že se jejich životní úroveň nesníží, rozuměj, nebudou se zvyšovat ceny jídla, bydlení, cigaret a piva. Kde na to vezme? Však on si už nějak poradí, to je jeho starost.

janina 21.10.2007 14:22

Re: Mám z toho krásný pocit. To se všude nevidí.

Ano, ano, mám přesně stejný pocit R^R^R^

Eva D. 21.10.2007 20:56

Re: Mám z toho krásný pocit. To se všude nevidí.

R^R^R^

takycechacek 20.10.2007 5:28

Kdo tu blbne

Zacal jsem tento prispevek, jako ostatne cokoliv jineho, co mi padne do oka, se zajmem cist, ale jakmile jsem se dostal k dotycnemu "cechackovstvi" tak jsem svuj veskery zajem cisti dal naprosto ztratil.

Kdyz nekdo neni schopen vyjadrit svuj nazor bez toho, aby hned kadroval kazdeho jineho, jestlize s jeho nazorem nesouhlasi, tak jeho nazor musi opravdu kulhat.

Rad bych vedel, kdy a odkud se tohle "cechackovstvi" vyklubalo. Nebot  v dobach minulych bylo modou spise tepat malomestaky a burzuje a vubec tridniho nepritele. Ale musi to byti virus velmi latentni. S posledni sprskou jsem na svet neprisel a za peci jsem cely svuj zivot take nesedel. Ac sam nejsem duchodce, tak nejsem prilis mladsi nez pisatel, ale ceskou kotlinu jsem natrvalo opustil v mem utlem mladi, takze moje prima nakaza timto virem neprichazi v uvahu. ;-) .

EW 20.10.2007 16:24

Re: Kdo tu blbne

Mily takycechacku, cechackovstvi vynalezene V. Cernym jevi se mi byti synonymem malomestactvi, proto kteremu se tak opirala leva avantgarda vcetne bolsevika. Uz tehdy se mi zacalo zdat, ze mozna malomestactvi neni tak spatne. Prinejmensim v jednom baraku bych radsi bydlela s malomestaky, nez s avantgardou ;-D

mf 20.10.2007 5:16

od blbce a všeználka

Vážený autore a někteří diskutující, fascinuje mě Vaše schopnost kádrovat lidi s jiným názorem nebo s jinými pocity. Ono je to ve skutečnosti zcela jednoduché: mně a mnohým lidem se ten "barák" prostě jenom NELÍBÍ, vyvolává ve mně negativní emoce ("fuj, to je ale hnusný"). Tento POCIT z onoho architektonického díla se nesnažím opírat o nějaké ZNALOSTI (které v oboru architektury opravdu nemám) nebo, chraň Bůh, si na jeho základě osobovat právo se někam přikovat k buldozeru a vlastním tělem bránit jeho realizaci. V mých očích je ten blob prostě HNUSNEJ. Naproti tomu např. opera v Sydney ve mně takovéto pocity nevyvolává. A proč - to nevím. Prostě se mi jenom líbí.

Takže toho "všeználka" bych si asi vyprosil. Možná jsem jenom blbec. A třeba jsem se tím blbcem právě stal v očích oněch "všeználků".

Abdéřan 20.10.2007 7:28

Re: od blbce a všeználka

R^!

ohé 20.10.2007 20:34

Re: od blbce a všeználka

R^R^R^V

Taky nelíbí:

janina 21.10.2007 14:16

Re: Re: od blbce a všeználka

Taky nelíbí. Navíc srovnávání s Operou v Sydney trochu kulhá- tam lze najít analogie s místem umístění ("plachty" v přístavu mají určitě opodstatnění více, než Chobotnice na Letné, tedy pokud vynecháme oblíbený seriál Chobotničky z II.patra, který se v Praze skutečně odehrává, a který mohl v Mistrovi zanechat nesmazatelný dojem).

Eva D. 21.10.2007 20:55

Re: od blbce a všeználka

R^

zalozak 20.10.2007 2:50

Ok... udelejme to tedy dle vasich kriterii

"prvním je vzhled stavby ..." = NEUSPEL - vzhled stavby si pravem vyslouzil ony komentare. Kdyz pomineme ze je to jakysi "navrat" k "moderne" 70tych let, ci jakysi vylet do "Neznalka ve Slunecnim meste"... vzhled stavby opravdu umoznuje aby ten barak byl cokoliv od Aqua Centra po Pristresek na kola.  Do okoli se absudne nehodi . (tecka!)  Uz jsem to zde psal... Kdyby architek nebyl takova priserna sebepresvedcena jesita... tak ten navrh za velkeho potlesku vsech snadno uplatni treba na ono "Aqua centrum", ci barak nekde u more.

"...a její funkčnost...." - NEUSPEL - zde neni jina odpoved nez jedna.  Ten barak totiz predevsim VUBEC NENI KNIHOVNOU... ani se architektovi knihovna nehodi do planu ... proto ji zakopal pod zem.

"....druhým pak umístění této stavby v terénu...." - NEVYHOVUJE... duvodu byly popsany mraky.

Prirozene ze ono je ujete jiz zadani... zde se totiz vsichni z NK hadaji o vzhledu baraku ale nejak se opomelo ze z hledika soudobych potreb a technologie by tento typ knihovny mel mit dve casti ... jednu - stylovou v centru se studovnami, pristupem k informacim, vystavni a presentacni plochou ... a druhou - spise mimo mesto, klidne ve skatulich .... kde je bezpecny, kvalitni archiv, a prostory pro vsechny dokumentacni, digitalizacni, restauracni a jine prace ktere "denni" zivot kolem knihovny potrebuje.  Navic je zde i otazka expanze... ten "blob" (sliz) je predevsim temer nerozsirovatelny coz by NK (zejmena ta "zabezpecovaci cast" byt mela.