PORSCHE: Legenda a doba
Zemřel Ferdinand Alexander Porsche. Vnuk zakladatele značky, ale také designér slavného modelu Porsche 911. I ti, kdo tohle neví, alespoň tuší, že Porsche, to není jméno, nýbrž označení epochy.
Kterýpak z pražských cestujících tramvaje designu Porsche ví, kdo je v pozadí, zdali ten či onen?
Ve čtvrtek zemřel Ferdinand Alexander Porsche, tvůrce automobilového modelu Porsche 911, čestný předseda dozorčí rady automobilky stejného jména. O jeho genialitě svědčí fakt, že základní koncept vozu z roku 1964 se v podstatě nezměnil, plochá příď i záď, kulaté reflektory, řečeno s klasikem, kdo z vás, pánové, to má? Je to geniální a Ferdinand Alexander Porsche byl potomek rodu géniů. Jeho odchod je příležitost k připomenutí vzniku legendy Porsche.
Z dobrodince zločinec
Máme příležitost žáčkovsky vystřelit ruku do výše a hlásit se: prosím, Ferdinand Porsche se narodil v roce 1875 ve Vratislavicích nad Nisou, však také až do roku 1935měl československé občanství. Ano, svět automobilů je na věky spjat se jménem jiného geniálního Němce, se jménem Karla Benze. Kdybychom ale přemýšleli, kdo další významně přispěl k rozvoji technologie, která osvobodila člověka od otroctví prostoru, pak by do nejužšího výběru musel přijít právě Ferdinand Porsche. Jestliže se dnes opájíme vidinou hybridního automobilu, Porsche se tou myšlenkou prakticky zabýval o sto let dřív. A když se Adolf Hitler krátce po uchvácení moci zabýval myšlenkou, jak se zalíbit německému národu, pověřil úkolem sestrojení lidového vozu právě jeho. Tak vznikl Volkswagen Brouk.
Brzy na to dostal Porsche jiné zakázky. Z jeho hlavy a z jeho konstrukční kanceláře vzešly takové příšery, jako byly tanky třídy Tiger a podepsal se i na vývoji letounů Junkers a létajících střel V1. Brzy po válce se Ferdinand Porsche ocitl jako válečný zločinec ve vězení v Dijonu. Ale ani tam nepřestal pracovat. Francouzi ho dotlačili k práci pro Renault a zúčastnil se na vývoji vozu 4CV, který se na přelomu padesátých a šedesátých let dovážel i k nám.
Rodinná tradice
Ferdinand Porsche měl to štěstí, že jablko mu opravdu nepadlo daleko od stromu. Jeho syn Ferdinand zvaný Ferry se od mládí podílel na práci svého otce. Od roku 1931 vedl konstrukční kancelář a podílel se na všech otcových projektech, Broukem počínaje. Spolu s otcem stanul po válce před soudem, ale na rozdíl od otce, který ve vězení zůstal skoro dva roky, ho osvobodili.
Zůstal v branži, třebaže se musel přesunout do Rakouska. V tomto hnízdě nacismu byli tolerantnější k pomahačům Hitlerova režimu než v devastovaném Německu a paradoxně právě zde začala hvězda Porsche stoupat na nebe veřejného zájmu. Po mnoha peripetiích se zrodil koncept sportovního vozu na bázi lidového, válkou prověřeného Brouka. Zakladatel rodu, Ferdinand Porsche, zemřel v roce 1951, avšak Ferry měl před sebou skvělou životní dráhu, kterou ukončil až dva roky před koncem století. Německo se zvedalo z trosek, Německo ožilo, chtělo se bavit a užívat života, chtělo luxus a vzrušení a vozy Porsche nabídly novým Němcům jedno i druhé.
Nespadlo to z nebe. Už starý Porsche se výrazně angažoval v automobilovém sportu, v jeho době silně podporovaném nacistickým režimem, a pracoval jak pro Auto Union, tak i pro Mercedes. Bylo tedy na čem budovat a vozy Porsche jsou dnes čistokrevnými aristokraty bez kompromisu s plebejstvím.
Tvůrce 911
Účelnost a krása jsou pokrevní příbuzní. Syn Ferryho Porsche přezdívaný Butzi neměl šťastný nástup kariéry. Potentáti ze školy průmyslového designu v Ulmu zapochybovali o jeho talentu a vyhodili ho ze školy. V té době už ale firma Porsche fungovala a neúspěšný mladý muž se zapojil do práce v rodinném podniku. Ferry Porsche stvořil v té době už obrovsky úspěšný model 356. Byl to Butziho úkol, aby vytvořil zcela nově koncipovaný sportovní automobil, který už neponese stopy poválečného nuzování. Žádný závodní kůň vyklonovaný z drožkářské kobyly! Bude to čistokrevný sportovní vůz pro – už tehdy – bohaté Němce. Vůz, který se může utkat s vozy Ferrari a Maserati a dávat jim nakládačku, což později mnohokrát učinil.
První náčrty pocházejí z roku 1959. Na výstavě automobilů ve Frankfurtu předvedli v roce 1963 nefunkční model osazený dřevěným jakoby motorem, funkčního motoru se dočkal v únoru příštího roku. Do výroby šel tento šestiválec o síle 130 koní v září téhož roku. Zrodila se legenda trvající dodnes. Poslední model odvozený z původní 911 je série 991 s motory víc než třikrát silnějšími. Podstatný je ale duch díla, ten se nezměnil. Čistokrevná technologie zasnoubená s neokázalou krásou, to je dílo tvůrce, který tento týden zemřel.
Na osudu rodiny Porsche se po sto let otiskovala doba. Zatímco se děd zakladatel stal součástí soukolí stroje válečného zmaru, syn pomáhal roztáčet kola obnovy a vnuk poskytoval těm, co uspěli, něco, na co Němci nebyli zcela zvyklí – poskytoval jim vycizelovanou eleganci. Založil firmu Porsche Design a přetvářel předměty denní spotřeby do podoby šperků, ať to byly hodinky, sluneční brýle anebo, dejme tomu, v době nové i ty naše tramvaje. Spolu s ním odešla jedna s posledních velkých individualit, které utvářely podobu technické civilizace dvacátého století.
LN, 7.4.2012