25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

POLITIKA: Zaměřme se na příčiny sociální diferenciace

Zatímco dříve ochrana před diskriminací jednotlivců i skupin směřovala přímo k zákonnému a reálnému zákazu diskriminačního chování, dnes jako bychom zůstávali na půli cesty a odhalujeme tak obecnější problém spojený s problematikou lidských práv. Spokojujeme se s deklarací práv k jejichž reálnému prosazení společnost nenachází ani dostatek prostředků a ani odhodlání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 2.2.2023 15:22

Jistě.

Leč ta úprava ložné plochy je zde podstatná.

J. Jurax 2.2.2023 15:19

Ono je to složitější.

Třeba Švýcaři jsou jistě národ, ač mluví čtyřmi jazyky. Češi a Moravané jsou rozdílné národy, ač mluví jazykem stejným. Dtto Němci a Rakušané.

A vůbec - máte na mysli národ politický nebo etnický?

Stručně - neexistuje jednotná a obecně přijímaná definice národa ... ergo při úvahách založených na pojmu národ není od věci stručně nastínit, co se tam pod pojmem národ rozumí.

https://www.moderni-dejiny.cz/clanek/narod-etnikum-identita-slovnicek-pojmu/

Z. Lapil 2.2.2023 8:02

Schopnosti žít v době kamenné natolik dobře, že jim nestalo za práci vymyslet kolo a riskovat opatření párou.

Z. Lapil 2.2.2023 7:59

Obávám se že Číňani si něco podobného myslí o nás.

Z. Lapil 2.2.2023 7:54

Tento způsob inkluze zda se mi poněkud nešťastným. Chce to sáhnout do celého systému, vlastně ani ne drasticky. Stejným naklaďákem můžete vozit pisek, seno i naftu, stačí upravit ložnou plochu.

Z. Lapil 2.2.2023 7:49

Máte pravdu pouze v případě, že predpokladate klasický model skoly: jedna třída, jeden věk, jedno učivo ideálně v ten samý den. S výsledkem, cituji pořád dokola: Chci z tebe vychovat samostatnou tvůrci osobnost. Takže si tady sedni a dělej, co ti řeknu.

Což není problém nový. Možná znáte slovo montessori. Správně se píše s velkým pismenem, protože je to jméno italské pedagožky, která vymyslela způsob, jak začlenit do práce ve tride děti natolik chude, že do (už tehdy dávno povinné) školy chodily jen občas, protože třeba musely pomáhat s výdělkem. A ten systém funguje i opacne: dává co je třeba I děckám nadprůměrným.

Vlastně nahrazuje požadavek "všichni vsechno" požadavkem " každému, co se do něj vejde". Hodně se pracuje s tím, že starší učí mladší (jednovekova třída je v dnesnim pojetí nahrazena trojročím), a kantor je spíš za manazera: tu pomůže radou, tu zatahá za nitky spolupráce...

Ne, není to výrazně dražší než klasická škola a ne, není to cochcárna.

J. Zeman 1.2.2023 22:49

Komunisté razili heslo každému podle jeho potřeb. Progresivisté ho vylepšili na každému podle jeho přání. Každý chce být vzdělaný, chytrý bohatý, šťastný, ... Dopadne to jako v komunismu. Všichni budou mít stejně. Každý trochu. Včetně majetku, který moudře přerozdělí a vzdělání, které průměrují inkludováním nestíhajících jedinců, podle kterých se pak musí řídit tempo celé třídy. Nadaní jedinci, kteří by se mohli stát tahouny ať už v podnikání nebo vědě, jsou v zárodku zašlapáni do průměru. Až tahle progresivistická perioda odezní, tak pokročíme. Ale je to tak na třicet let, jako vždy. Pak si zase začneme cenit géniú a vyjímečnosti obecně.

V. Kučer 1.2.2023 21:53

V 19tém stol. byl národ definován podle jazyka. Dle DNA se prolínáme s Bavorákama, Rakušanama, Maďarama, se Slovákama méně a s Polákama vůbec ne. Bavoráci mají blíž k nám než k Sasům nebo Prušákům a přitom jsou to všichni Němci.

T. Diblík 1.2.2023 21:33

Dobře děláte.

V. Němec 1.2.2023 21:14

Prostě lidstvo je pestré a v tom je jeho krása.

V průměru jsou černoši nejlepší atleti.

Už byl nějaký z této "skupiny" z druhu homo sapiens mistrem světa v šachu nebo nositelem Nobelovy ceny za objevy ve fyzice?

To není rasismus, to je pestrost. A v té je krása světa.

Dnes "Romové demonstrovali na Stodolní ulici."

Diskuze k článku není.

M. Pivoda 1.2.2023 20:41

Skupina vyslovených magorů, která se sešla na Neviditelném psovi, je skutečně k takovému zamyšlení vhodná.

Diplomaticky ale už mlčím. Jen diplomaticky. O akademické mafii budu pokračovat i nadále.

J. Rejzek 1.2.2023 20:19

Již zmiňovaný jazyk, kultura, historie a ještě mnohem více. To lze dohledat , jsou to zajímavé informace, které se dozvíte.

T. Diblík 1.2.2023 19:53

Poslouchejte, Pivoda, považujete vůbec důchodce za lidi?

M. Pivoda 1.2.2023 18:58

Když v SSSR V 50. letech vypustili Sputnik (a později Gagarina), bylo to vnímáno jako existenční technologická hrozba a v USA byl zaveden výběr talentovaných jedinců.

Úplně opačná americká strategie "Žádné dítě nazmar!" (No child Left Behind!) se prosadila až mnohem později v americké historii (viz Wikipedie: The No Child Left Behind Act of 2001).

J. Jurax 1.2.2023 18:51

Ehm ... pro začátek definujte národ ... :-)

M. Pivoda 1.2.2023 18:49

Ano, ale je to komplikovanější, než se domnívá V. Povolný. Genový potenciál se totiž může projevit jen v příhodném prostředí, v jiném se ten potenciál nemůže projevit.

Například geneticky vybavený inovátor Elon Musk musel z Jižní Afriky přejít do pro-inovativního prostředí amerického. A v USA uspěl tak, jak by v Jižní Africe nikdy neuspěl.

Takže uzavřeme metaforicky: "Na každém šprochu je pravdy trochu. Ale jen trochu."

M. Pivoda 1.2.2023 18:41

Ano, ve vraždění jsou ve Francii a Rusku skutečně docela zběhlí. Viz jejich minulé revoluce. Ve Velké Británii zvolili ale jiný přístup: Odstaveného panovníka postavili do role reprezentanta státu Velké Británie, který se ale neplete do vnitrostátní politiky. Alžběta II vykonávala tu svěřenou funkci velmi důsledně, "padni komu padni" i vůči vlastní rodině (princ Andrew byl vyděděn, všiml si toho Dudík?).

Technologie AI není zatím příliš slavná, ale před velkou budoucí válkou (která je v roce 2023 na spadnutí) se vlivní světoví hráči určitě nechtějí vytrumfovat. Nemají ohlašovací povinnost svých vojenských aplikací AI vůči tlachajícím důchodcům v ČR.

Už AI Alana Turinga (počítač fungující na mechanickém principu) ovlivnila podstatně průběh 2. světové války (viz prolomení německého kódu šifrovacího Enigma). K odtajnění Turingovi práce došlo až nedávno.

M. Pivoda 1.2.2023 18:23

To je sarkastické vyvození V. Vérosty, nikoliv ale to, co jsem výše sdělil já.

Když už bychom historii lidstva chtěli nějak extrémně zjednodušit, mohli bychom to spíše říci rýmovačkou: "Každý chvilku, tahá pilku!" V minulosti totiž každá vyspělá civilizace na něco "dojela" a zmizela. Podaří se to i této (momentálně technologicky dominující) civilizaci Euro-Americké?

Inovátor Elon Musk právě proto usiloval (a snad dosud usiluje) o zálohování "výdobytků naší civilizace" na vzdáleném nehostinném Marsu. Ale toto je velmi obtížné pro pochopení od českých Pepíků, kteří nikdy v zahraničí nežili a nepracovali.

V. Vérosta 1.2.2023 16:53

Samozřejmě, Čína je základem pozemské civilizace, Evropa jsou divoši, barbaři, to je pravda. Teprve před nedávnem jsme totiž "slezli se ztromů". :-D

V. Vérosta 1.2.2023 16:50

Inkluze? No dobrá, budiž. Ale státem a světm spíš pohne exkluze. To znamená věnovat se zejména nadaným žákům, aby už třeba v 18 absolvovali univerzitu a mohli něco kloudného vymyslet.

J. Rejzek 1.2.2023 15:19

Těžko se to říká, ale úspěšnost jednotlivců i národů je z větší míry závislá na genech. Jsou prostě chytré národy a o těch se může mluvit a třeba je i hodnotit podle počtu udělených Nobelových cen ( mimo ceny míru, literatury a jiných politických cen). Pak jsou jiné národy a o těch si můžeme jenom myslet jak na tom jsou.. Když si troufneme, tak můžeme hodnotit národy podle pořádku a čistoty v jejich zemi. Tak je to i s lidmi a rodinami. To však neznamená ,že tito lidé a národy nemohou být úspěšní. Názorný příklad jsou cikáni a u nás Romové. Úžasný národ, který si po staletí v cizím prostředí zachoval svůj jazyk, zvyky, způsob života a obživy. Národ, který nevymírá-právě naopak. Nemohu pochopit dobrosery (jednotlivce i organizace) kteří na těchto lidech chtějí páchat dobro a změnit je. Romové jsou úspěšný národ a oni se na něm přiživují.

T. Diblík 1.2.2023 15:14

Střední třída je ta část populace, která brání chudákům, aby povraždili bohatce. A dává chudákům naději. že se můžou vzchopit.

Rozhodně se netvářím, že vím něco o budoucnosti, ale mám pocit, že budoucnost nám brzy ukáže Francie i bez celé slavné AI.

M. Pivoda 1.2.2023 14:33

Střední třída je prkotina na velké šachovnici. Podobně jako v technologickém a ekonomickém vývoji, kde celá nová odvětví i nové firmy průběžně vznikají a zanikají. Jde jen o to, zda jde o tzv. tvůrčí destrukci (ve smyslu inovací od ekonoma Joseph Schumpetera), nebo zda jde o prostou destrukci, či degradaci.

Dne se do vývoje pletou technologie, které nahrazují již práci lidského mozku, nejen lidských svalů, jako tomu bylo v době průmyslové revoluce. A takový vývoj nemůže dobře dopadnout pro současnou formu kapitalismu, kde se sleduje dosažení zisků co nejrychleji s nejnižšími náklady. Nahradit nespolehlivý zdroj je vždy žádoucí, pokud se sledují jen ekonomické ukazatele.

Ano, hovořím zde o tom produktivním kapitalismu, který v mezinárodní soutěži porazil minulý neproduktivní, nedostatkový reálný socialismus. Jenže dnes, ve 21. století, technologická cesta (zejména aplikacemi umělé inteligence, AI) nutně povede k silným sociálním dopadům, a tedy i modifikaci současného kapitalismu, pokud ten současný produktivní kapitalismus nebude přímo zabit. Alespoň dočasně.

Budoucnost je vždy nejistá, některé faktory její přiblížení ale urychlují, jiné zpomalují. Například z důvodů mezinárodní vojensko-politické soutěže proběhlo první přistání člověka na Měsíci asi o půl století dříve, než to bylo ekonomicky odůvodněný druh podnikání. Došlo tehdy tedy k urychlení vývoje. ...

T. Diblík 1.2.2023 14:01

oprava - být řeč

T. Diblík 1.2.2023 14:00

O co jde nám už před lety ukázala ministryně Buzková. Když dám své dítě na náročnou školu, kde o inkluzi nemůže bát řeč, tak jeho inkludovaní vrstevníci nikdy nebudou mít šanci konkurovat.

T. Diblík 1.2.2023 13:53

Vývoj našeho světa, pokud ho jsem schopen sledovat, vede k likvidaci střední třídy. Takový vývoj nemůže skončit dobře.

V. Petr 1.2.2023 13:44

To právo se upírá i těm mentílně postiženým, inkluze není dobrá ani pro ně!

J. Jurax 1.2.2023 13:39

Máte nesporně recht.

Nicméně i jen položit si Vaše dvě první otázky, natož nad nimi bádat, je rasysmus a dyzgryminace, more ... a Vaše třetí otázka tuplem.

Ani lidskoprávní aktivisté nedají své děti do školy postižené vysokým procentem romských žáků.

J. Jurax 1.2.2023 13:24

Ehm ... mají-li všichni právo na normální vzdělání, pak inkluze neměla v případě těch mentálně opožděnějších nikdy nastat, neboť takoví ono právo upírají těm neopožděným.

J. Jurax 1.2.2023 13:19

No, nevím ... Hasselblad byl na Měsíci před vic jak půl stoletím a Leica ...

Každopádně když dnes vejdu do obchodu specializovaného na fotoaparáty, tedy digitální, zmíněné značky tam nevidět ...