29.10.2020 | Svátek má Silvie


POLICIE: Chování dopravní policie má znaky trestného činu

8.1.2010

Určitá a nemalá část českých občanů je hluboce přesvědčena, že policie je banda darebáků, jejichž jediným zájmem je normální lidi buzerovat a otravovat. „Nařízení“, o kterém se stále víc mluví a které se začalo vykonávat na silnicích, je v tom bohužel utvrzuje. Jedná se o kontrolu každého zastaveného řidiče, zda „nepožil alkohol“, což dle mínění značné části řidičů a veřejnosti vůbec překonává policajtskou „lampasáckou“ představou o jejich nadřazenosti, opovržlivou drzostí a neskrývaným opojením vlastní mocí vše, co tady doposud bylo. Nařízení bude mít okamžitý a silně negativní vliv na vztahy občanů, Policie ČR a státu vůbec.

Aniž by bylo možno zjistit - alespoň mně a mnoha mým přátelům se to nepodařilo –, kdo takovéto nařízení vydal, kdo je pod ním podepsán, jak skutečně zní a zda vůbec v právně relevantní formě existuje, začala pořádat dopravní policie „akce“. Jak vyplývá například z článku v LN 6. ledna 2010 Policie chce tolerovat alkohol a hlavně z rozhovoru s šéfem dopravky, Policie ČR se rozhodla pod záminkou boje proti alkoholu na silnici šikanovat každého, kdo usedne za volant. Už první dny praxe však ukázaly nesmyslnost tohoto nařízení, jeho nefunkčnost a to, že k žádné prevenci neslouží. Naopak odvádí dopravní policii od jejích skutečných úkolů.

Výmluvy na „bezpečnost dopravy“ a „prevenci“, kterými se ředitel dopravní policie zaštiťuje, nemají žádnou oporu v zákoně. Je to stejné jednání, jako když bolševická VB prováděla namátkově na ulicích „perlustraci“(zjišťování totožnosti osob). Tuto úřední buzeraci opustili soudruzi z SNB již v osmdesátých letech. V praxi se totiž běžně zvrhávala v idiotské manévry příslušníků Veřejné bezpečnosti. Ti například číhali na sídlištích u kontejnerů s odpadky na lidi vynášející koše. A tam je „perlustrovali“. Pokud neměl občan s sebou (při vynášení odpadků!) občanku, pokutovali jej a případně odváželi na služebnu. Ohánějíce se tvrzením, že bojují proti kriminalitě a že mají „oporu v zákoně“, protože doklady má mít každý u sebe.

Což je srovnatelné s dnešním tvrzením, že kdo nadýchá víc než 0,0 promile, je opilec za volantem a podle toho je nutno s ním zacházet. Co by byli schopni dnešní dopraváci s takovouhle neomezenou mocí dělat, ani nechci vědět.

Tváří tohoto nařízení je nový šéf dopravní policie, kterému, jak se zdá, skutečně z funkce snad přeskočilo. Přečtete-li si rozhovor v LN Zákon nutí řešit i čtvrt promile, je však jasné, že už i on ví, že nechal nařídit naprostou blbost. A teď se snaží z věci nějak „vyklouznout“.

Místní policisté z praxe jsou z toho nařízení, jak se říká, „na větvi“. Pokus splnit tento rozkaz se ukázal v praxi nerealizovatelným. Základním problémem je už to, že policisté mají nařízeno „namátkově„ kontrolovat a zastavovat řidiče, aniž by k tomu vlastně měli jakýkoliv důvod (viz článek L. Valejchové – Náustek vám zůstane na památku - LN 6.1.2010). Tato praxe bezdůvodného „kontrolování“ řidičů, kteří se ničím neprovinili, je v demokratickém státě naprosto neodůvodnitelná a je reliktem bolševických manýrů. Je to pozůstatek myšlení z doby, kdy byl každý vlastník vozidla „zbohatlík, který se odcizuje naší dělnické třídě“. A potenciální zločinec. Jak mně a Ritě Klímové jednou vysvětloval náčelník SNB na Praze 8, kam nás opakovaně předvolávali soudruzi coby „třídní nepřátele“ na přezkoušení z dopravních předpisů. A dodatečný rozkaz nařizující každého řidiče nechat „dýchnout“ a uvést o tom záznam, pak v praxi znamená naprosté zhroucení celého procesu.

V prvé řadě je nutno to zakázat - stejně jako bylo pochůzkové policii po roce 1989 zakázáno jen z vlastního rozhodnutí „perlustrovat“, tedy kontrolovat a buzerovat na ulici jakéhokoliv chodce, aby měli dopraváci neomezenou možnost kohokoli za volantem bez jakéhokoli relevantního důvodu zastavit a „kontrolovat“ - česky buzerovat. Nastal čas, aby tyto idiotské, silácké, nic nepřinášející akce byly dopravní policii zakázány. Bláboly, že byli při „superakcích„ stojících statisíce a miliony byli „odhaleni“ různí pachatelé“(většinou tak 3, slovy tři zlodějíčci a podobně), jsou naprosto stejně hloupé jako ty, kterými argumentovali bolševičtí esenbáci. Žádné nesmyslné preventivní „dopravní akce“ - tohoto typu, tedy vyrazit k silnici a tam buzerovat řidiče - nejsou potřeba. Na silnicích je dost potřebné skutečně sledovat a kontrolovat ty, kteří vážně porušují dopravní předpisy (čímž není myšleno překročení rychlosti na 52 km/hod místo povolených 50 km/hod) a chování ohrožující ostatní! A nikoliv stát „za bukem“ a opruzovat náhodně kolemjedoucí řidiče.

V podlézavém článku L. Vadlejchové, jakoby opsaném z Rudého práva z dob normalizace, prý „nikomu z řidičů dýchajících do přístroje to nevadilo“, což připomíná články z dob socialismu. Také tehdy vybraní řidiči jásali nad akcemi VB, kdy byli na jedné trase z Prahy do Posázaví v akci „Březen - měsíc bezpečnosti v dopravě“ kontrolováni pětkrát. A radovali se do kamery, jak jsou ti soudruzi esenbé bdělí a ostražití a jak je to dobře... Že jde o obyčejnou buzeraci, ostatně přiznává v článku jakýsi nadstrážmistr Jandl: “.. vozy (ke kontrole) vybíráme náhodně. Takže ne podle toho, jak se řidič chová, jak jede, ale oni si prostě stoupnou na silnici, jedno, zda je to napadalo samotné anebo jim to nařídil nějaký neznámý „náčelník“, a jen tak si loví řidiče. A pak je „kontrolují“! Na základě čeho? Kdo jim vůbec takovéto právo dává? Občané tady nejsou pro polici, ale policie pro občany. A každý řidič je také občan. A nikoliv žádný nevolník panstva. To není „prevence bezpečnosti“. To je docela obyčejná šikana!

Představte si, že by v nějakém městě stáli jen tak na chodníku policajti, vybírali si z davu lidí „náhodně“ chodce a po nich pak chtěli občanky a další doklady. Pak by kontrolovali vysílačkou na ústředí, zda třeba není někdo něco dlužen, zda nemá na sobě nepovolené plagiáty význačných značek, musel by jim přehrát, zda má v iPodu stažené jen „legální“ písničky … A kdo by měl prošlou občanku, nezaplacenou daň, neměl doklad, kde koupil bundu, nebo nemohl dokázat, že má iPod naprosto v pořádku, toho by pokutovali a vyšetřovali… Tohle se dělo v zásadě v SSSR za Stalina a Brežněva. Jiný smysl než ukázat, kdo je „tady pánem“, to nikdy nemělo. Zastrašovat, ponižovat, urážet a to vše pod heslem „vznešených myšlenek“.

U nás tato praxe platí stále. Vůči řidičům. A nežvaňte, prosím, o „prevenci“. Protože to by také mohli každého, kdo nese v tašce nářadí, obvinit z nedávno provedené loupeže, matku vedoucí za ruku „nedostatečně oblečené dítě“ – třeba na podzim s rozepnutou bundou -vyšetřovat za zanedbání péče ….

No, ještě mě napadlo jedno. Dneska je přímo hitem boj proti pedofilii. Tak to by mohli policajti požadovat po všech chodcích, aby ukázali fotografie svých dětí či vnuků, které mají s sebou portmonce, a „chodecká“ policie by zkoumala, zda dítě vyfocené na pláži není náhodu „pedofilní snímek“. No a aby to bylo dokonalé, pokud by „pěší policie“ usoudila, že by to tak mohlo být, pokračovali by klidně dál. A policie může usoudit, co chce, že?

Tak by se mohl dělat hned na místě policejní sexuologický test. Tedy to by přímo na ulici nešlo, ale mohly by se na to vyfasovat policejní mikrobusy a tam by byla vyšetřovací kabinka …

Jo, a jak se to dělá, ta kontrola pedofilů? Dneska nevím. Ale před mnoha lety jsme o tom byli v rámci studia na Pedagogické fakultě UK informováni docentkou Maršálkovou. To se prý podezřelému ukazují nemravné obrázky, ale předtím se mu kolem penisu nalepí páska. A když se vzruší, přirození se ztopoří, páska praskne a – hurááááá, už to na něj prasklo, už ho máme! Je to sice naprostá hovadina, ale je to něco stejně „odborného„ a „vědeckého“ jako ty foukací mašinky. Tahle hovadina a lumpárna by policajtům na ulici asi skutečně ještě neprošla. Buzerování řidičů prochází. To ano.

No, aby ne, když se nakoupily stovky měřících přístrojů! Použít se musí. I když je na ně vydán odborný posudek, že vykazují chybu od 0,7 až do 2,3 promile. Koupilo se za miliony, po lobbingu v parlamentu a mediální masáži přes noviny a TV, ale i když je to v praxi na nic, činnost se vykazuje a krásně si zabuzerujeme ty blbý lidi - řidiče…

Doufám, že hlasy obyčejných dopraváků, kteří v praxi zjistili, že tam nahoře někomu straší ve věži, pomohou tomu, abychom se zařadili mezi dopravně vyspělé státy. Že se budou skutečné příčiny dopravních nehod vyšetřovat, že stát konečně uzná, že 0,25 anebo 0,5 promile nadýchaného alkoholu není „opilství“ (jako třeba v Německu a Rakousku, kde denně jezdí tisíce českých řidičů a po obědě si dají pivo a žádný místní policajt neječí o „českých opilcích za volantem“ a když někoho registrují jako viníka nehody pod vlivem alkoholu, tak doloží, že byl skutečně opilý).

Protože nepovažuji to, co vyšlo z dílny vedení dopravní policie, za žádnou maličkost, ale za pokus vrátit se ve vztahu Policie ČR a obyvatel ČR do praxe před rok 1989, navrhuji státnímu zastupitelství, aby prověřilo všeobecně panující podezření ve smyslu § 158 odst. 1 zákona č. 141 / 1961 Sb. – „zneužití pravomoci veřejného činitele“.

Vzniká zde oprávněná domněnka,že prozatím neznámá osoba se svým nařízením o tom, že se každý kontrolovaný řidič musí podrobit dechové zkoušce při každé kontrole dopravní policií, dopustila trestného činu zneužití pravomoci veřejného činitele. A to tím, že ona osoba/osoby vydala/ly příkaz, který je pravděpodobně v rozporu s Ústavou ČR, neboť výrazně omezuje práva občanů a mimořádně a nebezpečně zvyšuje sílu a moc policie. Navíc je tento čin prováděn opakovaně v organizované skupině a je zde podezření, že se kdosi pokouší pomocí hierarchického policejního systému donutit větší skupinu osob – policistů -, aby se na tomto zneužití pravomoci veřejného činitele podílela. Podle obecných a platných zákonů sice není žádná osoba vyviněna z páchání z trestného činu jen proto, že jí to nadřízený nařídil, ale je zde otázka, zda by se nemohlo jednat o zneužití podřízené osoby úřední nátlakem osobou nadřízenou, která má nad osobou podřízenou faktickou direktivní moc.

Trestný čin zneužití moci veřejného činitele v tomto případě možná také spočívá ve zneužití a účelovém výkladu zákonů a nařízení ukládajících Policii ČR její úkoly. Objevují se názory, že toto nařízení mohlo být chápáno jako podnět přispívající k vytvoření možnosti šikanovat vybranou skupinu občanů ČR, případně jiných států (tedy všech řidičů, kteří se dostanou do místa výkonu úřední moci Policie ČR). Výsledkem takto pojímaných kontrol je pak obecně sdílený pocit občanů-řidičů, že dochází ke snižování jejich lidské a osobní důstojnosti pod záminkou jakési „prevence“.

Odůvodnění tohoto “nařízení“ sdělovaná vedoucími policejními úředníky se zdají být zcela účelová, zřejmě nepravdivá a klamavá.

Dále existuje oprávněné podezření, že za nařízením k permanentním kontrolám všech řidičů na požití alkoholu není úmysl zvýšit dopravní bezpečnost, ale odůvodnit nákup jistých přístrojů. Tím také zajistit další relativně jednoduchou práci dopravní policii. Od doby, kdy již nemusí vyšetřovat jednoduché dopravní nehody, by se mohlo ukázat, že policistů je ve skutečnosti přebytek a nikoliv nedostatek. Nezapomeňme, že dnes je v ČR více policistů, než bylo v době komunismu!

Veřejně se již také diskutuje o tom, že smyslem tohoto nařízení v jeho důsledcích není zvýšení bezpečnosti v dopravě, ale zvýšení agresivní a prakticky v praxi na místě nekontrolované a nekontrolovatelné represivní síly státu – Policie ČR - vůči občanovi. Je zde také podezření, že takováto praxe pak může působit jako věc výrazně podporující úplatkářství v policejních řadách. A tím demoralizaci celého sboru a narušení vztahu občanů k Polici ČR a obecně k státu jako takovému.

Vzhledem k výše uvedeným okolnostem se stále více lidí domnívá, že tímto nařízením a následným jednáním by mohla být naplněna skutková podstata trestného činu zneužívání pravomoci veřejného činitele ve smyslu § 158 odst. 1 zákona č. 140 / 1961 Sb. Trestního zákona.

Je na čase, abychom zavedli stejná pravidla v dopravě, jako jsou v civilizovaných státech. „Nulová tolerance„ jen vyrábí zdánlivé zločince, nikdy se ve skutečnosti nedodržovala, byla zdrojem úplatků a policejní kriminality. Sama problém neřeší a ani není schopna jej legálně a účinně řešit. Nazrála doba, aby byli čeští řidiči bráni jako dospělí lidé a dopravní policie se chovala jako policie demokratického státu. Všechny prohibiční fanatiky a populistické žvanily je nutno odmítnout.

A také zatrhnout „tipec“ kšeftům policajtů, kteří mají z chytání „opilců“ po jednom pivu a následných vybíraných úplatků neselhávající kšeft. Přiznat si, že je to dodnes - zvláště na malých městech a na venkově - běžná praxe. Je zde důvodné podezření, že ti policisté, kteří nejvíce vykřikují, jak nesmí být uznáno nic „než nula“, jsou často právě ti, kteří z toho mají již dlouhá léta profit. Často i finanční, viz odhalené úplatkářské aféry v dopravní policii v posledních dvou letech..

Je nutno konečně stanovit obdobnou praxi jako v sousedních zemích –Německo a Rakousko - 0,5 promile. Tvrdě trestat skutečné opilce za volantem. Zrušit dopravní policii možnost, aby podle své vůle či spíše svévole pořádala hony na řidiče-občany. A donutit ji, aby skutečně řešila dopravní bezpečnost.

Čísi šílené a podle mne nezákonné „nařízení“, by pak mohlo paradoxně pomoci mnohé problémy vyřešit.

Vzhledem k obsahu článku a svému jménu jen konstatuji, že nejsem právník



Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!






 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.