25.4.2024 | Svátek má Marek


POLEMIKA: Pornokracie podle Semína

4.3.2010

Článek pana Semína obsahuje přinejmenším diskutabilní stanoviska

Michal Semín píše krásné texty a občas i velmi provokativní. Jeho poslední článek dává do souvislosti volné šíření pornografie s úpadkem společnosti. Jak pan Semín dle mého názoru správně poukazuje, s úpadkem společnosti souvisí zejména ateismus a materialismus. Autor píše: „Netvrdím, že za rozklad společnosti a rodiny může na prvním místě pornografie. Příčin je jistě mnohem víc – ateismus a praktický materialismus (tím se naše doba od té předchozí ostatně nijak neliší), mravní relativismus, antikoncepční mentalita, legitimizace homosexuality či popírání přirozených rozdílů mezi mužem a ženou. Se všemi těmito jevy je však pornografie ideově spřízněna.“

Text ale obsahuje i stanoviska, která se mi zdají přinejmenším diskutabilní. Pan Semín například tvrdí, že s rostoucím množstvím pornografie roste i počet znásilnění. Tím vyvrací údajná tvrzení o tom, že pornografie pomáhá snižovat sexuální agresi. Bylo by zřejmě dobré, pokud by autor pro své tvrzení o koincidenci růstu pornografie a počtu znásilnění doložil průkazná čísla nebo vůbec nějaká čísla. Takto to máme brát jako „slovo Boží“ a důvěřovat.

Velmi se mi ale nezdá jeho tvrzení, že pornografie je jednou z hlavních příčin rozvratu rodiny. Je pravdou, že závislost na pornografii existuje. Je to podobná závislost, jakou je gamblerství. V takové těžké formě je tento jev jistě neslučitelný s normálním stavem a vyžaduje léčku. Souhlasil bych proto s poněkud redukovaným tvrzením, tj. že vztah rozvrátí až patologická závislost na pornografii podobně jako závislost na drogách, gamblerství apod.

O vlivu internetu na lidské vztahy by se daly psát zřejmě celé romány. Tento nový způsob komunikace lze samozřejmě s využitím všech moderních prvků zavést i do sexuálních vztahů, a to nejen formou internetové prostituce a šíření pornografie. Četl jsem nedávno, že moderní sociální sítě, jakými jsou Facebook či Twitter , tvoří u již poměrně značné části zejména mladých lidí rozhodující způsob seznámení. O dopadu na lidskou společnost v delší časové ose se v tomto případě zatím může jenom spekulovat. Podobně se však argumentovalo po vynálezu telefonu, rádia, televize...

Velmi nejasný je pro mne termín pana Semína „antikoncepční mentalita“. Má-li snad naznačovat sexuální nevázanost žen, je to velmi jednostranný pohled. Žádnou souvislost mezi užíváním antikoncepce ženami a sexuální promiskuitou nevidím. Člověk má přeci jenom svou vůli a ochota žít promiskuitním životem není v prvé řadě problém pilulek, ale výchovy a morálky. Co se legitimizace homosexuality týče, tady promlouvá ze Semína až překvapivá neochota vzít na vědomí lékařské studie, které jednoznačně prokazují skutečnost, že existuje biologicky podmíněná homosexuální orientace. Homosexuálové mají také právo na šťastné vztahy, aniž by je okolí jakkoli démonizovalo a odsuzovalo.

Zákazy a tabu zcela jistě nejsou správnými léky na společenské problémy. Rovněž tak ani politika strkání hlavy do písku. Přesto, posuzování současné západní společnosti jako společnosti pornokracie je mimo realitu. V tom s pisatelem zmíněného článku nemohu souhlasit. Pan Semín dává pornografii příliš velkou váhu. Na druhou stranu je pravdou, že lidská sexualita je v pozadí řady našich rozhodnutí. Svoje protějšky či partnery si podle sexuálního klíče jednoznačně vybíráme. Fakt, že totalitní režimy včetně nám známého bolševismu pornografii zakazují, není skutečností, která by v případě našeho osobního odmítání pornografie měla bolševismus jakkoliv v tomto ohledu omlouvat. Totalita potlačuje všechny osobní svobody, včetně porna. Pravdou je i to, že se v totalitě i méně krade v důsledku vysoké bdělosti policejního státu a strachu obyvatel. Přesto je historicky prokázáno, že svobodná společnost má větší šance problémy řešit. Dá to ale fušku.