POLEMIKA: Oprátka hlouposti Elišky Klimešové
Ironické sdělení paní Elišky Klimešové, že prý vyslovením pojmu Afroameričan končí veškerá legrace, je výrazem naprosté ignorance a nerespektování základních sociálních vztahů v dané - americké - společnosti.
Během několikahodinového brouzdání po internetu a nalezením jediného "kontroverzního" slůvka, mohla se autorka alespoň pozastavit (vyhledat) jeho historické kořeny a význam.
Americká společnost si prošla a stále prochází zásadním procesem integrace menšin - v tomto případě určitými normami začleňování těchto skupin do spolurozhodování, podílení se na vzdělání či přijímání ekonomických výhod a pod. Z tohoto důvodů je nezbytné vést klasifikace ras. Černoši (Blacks) jsou nazýváni Afroameričany (African- Americans). Běloch (White) si naopak dobrovolně zaškrtne políčko s názvem Caucasian - tento název je téměř exklusivně používán v Severní Americe. Původ tohoto slova je možné si též vyhledat na internetu "brouzdáním" za poměrně kratší dobu než pár hodin.
Autorka si vypůjčila název fejetonu z díla napsaného komunistickým novinářem ve fašisitickém vězení. Docela trefně, pokud si uvědomíme, že USA si prošlo podobným zvěrstvy a "holokaustem" činěným ve jménu těchto zhoubných ideologií - v tomoto případě zvaným "otrokářství".
Genocida Afričanů (černochů), kteří byli "deportováni" do Severní Ameriky (a kdekoliv jinde) za neuvěřitelných nelidských podmínek, byli zabíjenií, znásilňováni a masakrováni po desítky let, si vyžaduje citlivý přitup. Stigma této segregace je patrné dodnes. S rasismem se Afroameričan setkává denodenně.
Afroameričan se obecně nerad nazývá černochem - zamysleme se nad tím - v naší západní civilizaci je bílá barva znamením čistoty, neposkvrněnosti a bohatství či nadřazenosti. Černá naopak je negativní, nečistá, smutná a jde z ní strach. Řečnická otázka: "Viděli jste někdy na Mikuláše čerta - či naopak anděla?"
Černoši ani běloši vlastně nejsou doslova černí ani bílí. Já osobně jsem něco mezi béžovým a růžovým. A stejně tak například známý Afroameričan Collin Powell je béžovo světle hnědý a ne černý (Black vs. Ecru, light brownish).
Společnost, která si prošla podobnou katarzí (fašismus, komunismus, otrokářství) se nutně musí vypořádat s těmito jevy pro-aktivně. Zavést názvy, termíny, pravidla, aby se tato nespravedlivost napravila. Je třeba označit lidi, kteří propagují rasovou či třídní nenávist, a především je třeba vzdělávat své spoluobčany..
Tolik tedy k očividnému. Na druhou stranu chápu pointu autarky, že pokud budeme rozdělovat společnost na rasy, bude existovat rasismus. Tahle jednoduchá myšlenka nás před pár měsíci přivedla ve Francii k masovým protestům rasových menšin na předměstích francouzských aglomerací. Ve Francii totiž neexistuje pozitivní segregace podobná té americké - řídí se zde totiž autorčinou myšlenkou: "Jsme přeci všichni Francouzi - nezáleží na barvě pleti". Přesto, či právě proto nikdo nechce zaměstnat spoluobčany s odlišnou (rozuměj tmavší) barvou kůže. Krásná myšlenka, která ovšem funguje jen v myslích "bělošských" idealistů - nejlépe ze společnosti, ve které je jen jediná rasa a nepatrná menšina (např. Alžířané či Rómové) je vystavena ekonomické, politické i společenské segregaci.
Na závěr jsem se rozhodl, pro rozuzlení tohoto sporu mezi dvěma příslušníky bělošské rasy, zeptat se právě jedné Afroameričanky, proč ona sama používá tento termín.
Vysvětlil jsem jí, o čem autorka píše, a její odpověď byla: "To je v pořádku, že se to autorce nelíbí, na to má právo, ovšem já se dále budu nazývat Afroameričankou." O.K., ale proč tedy? Proč se nenazýváš Američankou, zeptal jsem se jí ještě jednou.
Protože tak to je v americké společnosti - být "black" je jiné než být "white". Navenek jsme všichni Američani - já se považuji za Američanku," odpověděla. "Ale uvnitř soplečnosti je realita jiná. Existují obrovské rozdíly. Běloši mají pocit spoluúčasti spoluvlastnictví (ownership) na událostech. Afroameričané nikoliv. Být Američanem a žít život Afroameričana je velký rozdíl a jednota tohoto termínu je jen předstíraná. Afroameričané mají jinou kulturu a tímto názvem si vytvářejí pocit identity, který nemají s názvem Američan."
Myslím že stojí za zmínku, že dotyčná je žena, která vystudovala nejlepší university v zemi (Harward, MIT etc.) Je úspěšná, inteligentní a pracovitá, s pevnými životními hodnotami atd. Ve všech ohledech plnohodnotná (Afro)Američanka.
Já osobně respektují právo menšiny si zvolit vlastní jméno a pokud obyvatelé pocházející z černošských rasových skupin z Afriky považují termín "Afroameričan" za více důstojný než termín "černoch" a pokud jim tentýž termín dává pocit sounáležitosti s jejich předky a kulturou, budu to akceptovat..
Atlanta, USA 13. února 2006
Slezan a hlavně Čech evropského původu žijící v USA