25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

POLEMIKA: Jak to bylo se Švejkem

Dne 1. září jsem si přečetl fejeton z Neviditelného psa od pana Neffa. Vážím si jeho vydavatelské činnosti, Neviditelný pes patří k mojí každodenní „stravě“. Jsem, pokud se to dá tak kvalifikovat, milovník historie a Jaroslav Hašek je jedním z mých oblíbených spisovatelů - patří k nim i V. Vondruška, R. Merle, F. Niedl, to jen namátkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 4.9.2016 20:20

Hezké,

podepisuji!

P. Hlosta 4.9.2016 8:43

Pravdu dí speleolog! ;-)

Nelze, než souhlasit s autorem. Zvedá mně vždy ze židle, když někdo z tzv. intelektuální sféry napadne spoluobčany za Švejkování, což je prý špatný způsob humoru a sebeobrany. Velice účinné je švejkování proti tuposti namyšlených nabobů, kteří drží nějakou moc nad člověkem. V dnešní době boje o svobodu nejen vnitřní, kdy se jeví přechod Evropy pod diktát jako nechtěná realita, se švejkování jeví jako velmi zdravý způsob udržení si duševního zdraví. Protože vztek nepomůže, stejně jako servilní předklon s falešnou oddaností moc držícím. Na postavě Merkel můžeme vidět, jak marná je snaha té osobě cokoliv vysvětlit a chtít po ní změnu jejího přístupu. Žel ta osoba má značnou moc v Evropě a je zdrojem mnohého špatného pro evropany. Čech nemůže se sebrat a jít statečně bojovat za České hranice proti zneužívání moci nějakou Merkel. Aby namísto cholerické zlosti z toho plynoucí nezblbnul, musí se jen přenést švejkováním do humorné, ale tvrdé roviny, kterou si ochrání své zdraví.

Takže nehynoucí sláva Haškovi za sepsání románu o Švejkovi, který ač je fikcí, nejlépe vystihuje způsob možné obrany svého zdraví, neustále ohrožovaného lidskou blbostí!

J. Ptáček 3.9.2016 21:31

Křesťané mají bibl

Křesťané mají bibli, ateističtí Češi zase Švejka. To je naše bible. Najdete tam téměř všechny životní situace, stejně jako v bibli.

Namátkou. Dnes hodně lidí se živí pronájmem bytů, což mnozí jiní mají za téměř bezpracný příjem. A tak vizte scénu ze Švejka: Někdo zvoní, feldkurát Katz pošle Švejka ať jde otevřít. Švejk se vrací a Katz se ptá kdo to byl. Švejk hlásí: nějaký otrapa, který se k nám chtěl dostat do bytu. A Švejku co jste udělal? Srazil jsem ho ze schodů. Katz: A jak vypadal? No, takový holohlavý chlap. Katz: Tak to jste Švejku neměl, to byl náš pan domácí a dlužíme mu za nájem. Švejk mávne rukou: ale to nevadí, aspoň pozná, že vlastnit nemovitost není žádná sranda.

Pořád vám připadá, že Švejk nemá ke dnešku co říct?

M. Kodeš 4.9.2016 18:35

Tak to je třeba tu bibli číst

Ten argument , " že vlastnit nemovitost" Hašek nenapsal, to je ze socialistického filmu z roku 1956, pan Ptáček kecá.

Originál Švejka ovšem jistou biblí je a Švejk nikdy nebyl národním hrdinou. Hašek napsal, že je to obraz určité doby a o Švejkovi: Mám rád tohoto dobrého vojáka Švejka, neboť on nezapálil chrám bohyně v Efesu, jako ten hlupák Herostrates, aby se dostal do novin a školních čítanek. A to stačí

J. Ptáček 4.9.2016 19:59

Re: Tak to je třeba tu bibli číst

Švejka jsem četl vícekrát, film viděl také vícekrát. Možné je, že to v původním textu knihy není. Prostě mně to splynulo, ještě se do Švejka podívám. Byl to jenom fragment, kterých tam jsou stovky. Symbolizují Haškovo dílo.

I. Bičiště 3.9.2016 21:19

na Švejka/Haška nikdo nemá

jen bych si přál aby si Švejka znovu přečetl náš pan ministr obrany,jinak velmi dobrý herec Stropnický. Potom také generál Pavel,dobře placený z NATO .Dotaz : Až budou zase chtít napadnout Rusko,kam se mají naši vojáci přihlásit ? Bude to na místní radnici kde vyfasují pušku s deseti náboji a potom placenou jízdenku na Ukrajinu ve Žlutém expresu ? Je to komedie a už by těch válečných výjezdů na východ mělo být dost.

A. Trick 3.9.2016 17:30

Ostatně soudím,

že "Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války" vadí především suchoprdům.

F. Houžňák 3.9.2016 18:33

Tak nějak, a ti se zjevně vyskytují na celém světě,

i v Austrálii, i v Emerice ...

J. Kraus 3.9.2016 13:06

Autor, soudě podle směřování své polemiky,

zřejmě páně Neffův fejeton nečetl. Pokud existovalo v českých zemích něco jako mužnost, vojenská čest, odhodlání, statečnost, duch pluku až do onoho napoleonského „hrdinů pokrytých válečnou slávou“, Hašek to dokonale pošpinil a pošpinil nejen to, ale zdiskreditoval i myšlenku, pouhou představu něčeho takového. Je třeba toho Haškova ducha, tu špínu nakydanou rudým komisařem, který v Rusku o své vůli nařizoval popravy ruských civilistů, odstranit a vrátit se k předšvejkovskému vidění světa i sama sebe. Tak nějak jsem pochopil Neffův fejeton já. Pan Neff to ovšem napsal smířlivě a spíše v náznacích.

Nevím, zda autor polemiky měl někdy možnost mluvit s nějakým vojákem z první války, číst jejich dopisy a feldpostky. Bylo to zlé, ale beze stopy nějaké nízkosti a lokajství, které ze Švejka přímo čiší. Pokud byli naživu a vytvářeli jakési paradigma, byl Švejk pokládán za poněkud nechutnou kuriositu. V padesátých letech ho najednou komunista začal vydávat ve velkých nákladech. Legionářské romány a sborníky byly odstraněny z knihoven, vojáci věrní císaři toho k jejich a naší škodě před válkou moc nenapsali, nemohli napsat, a obraz té doby začal válcovat Švejk. A postupně nejen té doby, ale celé české vojenské historie. S výjimkou, připomeňme, nyní ostouzeného husitství, které ale nijak nevybočovalo, co se týče válečných pohrom, z tehdejšího evropského standardu.

Lokajství, do něhož nouze uhnětla některé slabé povahy zdaleka ne pouze české, bylo někdejšími mocipány preferováno. Je vyžadováno i dnešními pány berlínskými a bruselskými a můžeme se ptát, co je to za povahy, které se k tomu sníží jistě nikoli z důvodů hmotné nouze. Jaký poměr k lokajům budou mít nastupující páni půlměsíce? Náznak vidíme ve způsobu jednání presidenta Erdogana se západními špičkami, mnohem více se dozvíme ze starých cestopisů a pamětí. Kdo zůstane švejkem, bude jako bytost nepochopitelná, bezectná a zkázonosná odstraněn podle nejlepších tradic islámu, k odlehčení ostatním.

J. Štrobl 3.9.2016 19:43

Re: Autor, soudě podle směřování své polemiky,

Ano, o tom jsme už před válkou u nás mluvili s panem okresním hejtmanem.

I. Hil 4.9.2016 8:30

Re: Autor, soudě podle směřování své polemiky,

Pan Kraus zřejmě nečetl Švejka, nebo je zarytý militarista. Podle něj určitě patřili i Remarqueovy knihy na hranici správně...

P. Vaňura 3.9.2016 11:38

Pokud vím, Italové neprotestovali přímo proti pomníku,

ale proti tomu, že na soklu pomníku byly umístěny desky se seznamy bitev, kde Radecký slavně zvítězil. Z hlediska Italů to ovšem byly ostudné porážky...

A. Trick 3.9.2016 17:33

Re: Pokud vím, Italové neprotestovali přímo proti pomníku,

Radetzky potlačil národně-osvobozenecké hnutí a snahu Italů dostat se ze závislosti na Rakousku.

A vo tom to je.

J. Urban 4.9.2016 20:24

Re: Pokud vím, Italové neprotestovali přímo proti pomníku,

To je možné. Za WWI vznikla píseň "Italien, deine Falschheit kostet Blut", když Taloši změnili strany. Za WWII se samozřejmě tato píseň stala opět aktuální, když lidé, posílající Židy do koncentráků a vyhlazovacích táborů, se pak přes noc "zase" stali spojenci Spojenců. To jen abychom věděli, s kým máme tu "čest".

M. Prokop 4.9.2016 22:45

Re: Pokud vím, Italové neprotestovali přímo proti pomníku,

"když lidé, posílající Židy do koncentráků a vyhlazovacích táborů, se pak přes noc "zase" stali spojenci Spojenců. "

V tom Talijáni moc nevynikali. Fašismus, na rozdíl od nacismu, nebyl rasistický.

J. Lepka 3.9.2016 11:32

Obávám se,

že autorovi uniklo něco podstatných faktů. Jednak sám Hašek přiznal, že Švejk je syntetická postava smontovaná z několika předloh a vyprávění i vzpomínek spolubojovníků a jednak, že Hašek sám byl natolik vykolejený salonní socialista, že neváhal přidat se k bolševikům a dokonce fungovat jako rudý komisař, dokonce až tak, že posílal své podřízené přímo bojovat proti legionářům ( viz. https://cs.wikipedia.org/wiki/Jaroslav_Hašek ) To poněkud diskvalifikuje ono : Nestřílejte...", A mimo jiné i za tento čin byl po zásluze vyfackován někdy v ranných dvacátých letech z hospody, snad generálem Medkem.

J. Literák 3.9.2016 10:49

článek

Článek je skutečně nějak myšlenkově roztekly. Jinak von Botzenheim měl být generálem pěchoty, ne obyčejným majorem. Také často citovaná věta "Nestřílejte, dyť jsou tady lidi" nepochází z knihy.

P. Burda 3.9.2016 9:58

Intelektuálové a Švejk

"Intelektuálům" možná vadí, že J. Hašek nerozlišoval lidi podle titulů. Pil s doktorem práv, lékařem, sedlákem i podomkem. Kvůli pití s pra-pradědou spalila pra-prababička první paperbackové vydání Švejka, každý kus byl podepsaný Haškem.

Kniha válku neoslavuje, pomocí humoru zvýrazňuje její nesmyslnost, nerozum válečníků. Ale když někdo chce, najde tam to, co chce. Jako jinde.

B. Rameš 3.9.2016 9:12

Přečetl jsem Švejka,

přečetl jsem Haškovy povídky, fejetony i "divadelní" kusy, včetně protošvejkovské trilogie Pevnost, Pružnost, Tažnost. Psát ten pán jistě uměl. Přesto se se Švejkem tak nějak nedokážu ztotožnit a s jeho adorací jako národního hrdiny už vůbec ne. Pomníky padlým v první (i druhé) světové válce nejdete v každé větší obci. Myslím, že by si zasloužili trochu něco jiného, než švejkovskou čapku. Můj názor.

P. Burda 3.9.2016 10:02

Re: Přečetl jsem Švejka,

Švejkovská čapka nepatří nevinným padlým, ale vinným generálům. Ona švejkovost není o udatném boji, ale o doslovném plnění rozkazů.

T. Marný 3.9.2016 19:26

Re: Přečetl jsem Švejka,

O doslovném plnění rozkazů, což se děje za každého režimu, tedy i dnes. A když se k tomu přidá horlivost plnitelů rozkazů, je katastrofa na cestě.

F. Houžňák 3.9.2016 11:08

Švejka jako "národního hrdinu" nikdo neadoruje,

to tvrdí pouze různí uálové, že ho Češi adorují, aby se (ti uálové) povýšili nad sprostý plebs a ukázali, jací jsou oni skvělí.

I. Hil 4.9.2016 8:22

Re: Přečetl jsem Švejka,

Švejk rozhodně nemá a neměl být národním hrdinou. Je ovšem pravda, že ne každému je dáno pochopit o co vlastně v románu jde....

P. Maleček 3.9.2016 8:46

Pochopit Švejka to chce fištrón, věděj intelektuálové

Ono v Haškově Švejkovi najít pod humornými alkoholovými dobrodružstvími oslavu skutečného lidství, ničeného mocichtivým buranstvím rádoby elit (což je skutečný obsah Haškova díla), vyžaduje jistý fištrón. A toho se naší intelektuální elitě, zpitomělé bojem za práva prý utiskovaných menšin coby hlavního úkolu civilizace, jaksi nedostává.

To nemluvě o tom, že i ty dnešní intelektuálně mocenské elity jaksi podprahově cítí, že se Hašek ve svém díle vysmívá nejen elitám tehdejším, ale i těm současným - tedy jim. Proto do něj tak rádi kopou.

Ono totiž mezi feldkurátem Katzem a dnešním úředníkem, politikem, zvlášť v zákonodárné či vládní funkci zas tak velký rozdíl není.

T. Kočí 3.9.2016 9:39

Re: Pochopit Švejka to chce fištrón, věděj intelektuálové

Přesné. Včera byl v TV záběr Zemana , jak leží na řečnickém pultíku a pindá o Peroutkovi.To byl přesný Katz.

P. Burda 3.9.2016 10:03

Re: Pochopit Švejka to chce fištrón, věděj intelektuálové

Rozdíl u většiny z jmenovaných najdeme. Nejmenují se Katz.

P. Lenc 3.9.2016 10:17

Re: Pochopit Švejka to chce fištrón, věděj intelektuálové

I tak se pravda píše.Dík pane Burdo.

J. Literák 3.9.2016 10:36

Re: Pochopit Švejka to chce fištrón, věděj intelektuálové

Připadá mi, že Švejk je pojatý značně mlhavě, je těžké z té záplavy různých událostí a vyprávění vydolovat jednoznačnou charakteristiku, jaký Švejk vlastně je. Takže vzniká otázka, zda nefunguje tak trochu jako projekční plátno, do kterého si každý promítá své názory, a výklad Švejka spíše vypovídá o tom, kdo interpretuje.

Z. Lapil 3.9.2016 10:46

Re: Pochopit Švejka to chce fištrón, věděj intelektuálové

Většinou ve mě Vaše komentáře vyvolávají nesouhlas až nechuť, ale tohle si dovolím připodepsat. Děkuji.

I. Novák 3.9.2016 15:03

Re: Pochopit Švejka to chce fištrón, věděj intelektuálové

Obsáhlý román považuji za třetí knihu Knih. Jako předchozí nás nabádají jak bychom se měli v životě chovat a konat, tak průvodce Švejk nám na příkladech ilustruje jak taková ponaučení aplikujeme, jak vždy dopadnou a kudy se ubírá opravdový život. Zasazení do vojenského prostředí, jako výkvětu lidské pitomosti, je zde více než případné.

Snad měla být také členěna do kapitol a veršů, aby bylo snadnější veškeré současné konání přiřadit k jeho skutečnému významu a dopadu s celou krásou komičnosti a absurdity. A bohužel i marnosti.

Knihu mám stále při ruce. Pomáhá mi zachovat si zdravý rozum. Jenom nevím, proč jsem okolím stále považován za cynika.