19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Šumavák 17.11.2005 23:55

Pepo, chápal bych, kdybyste jako zkušený IT praktik ve zdravotnictví

diskutoval o třech úrovních zabepčení, typu použitého serveru či rychlosti přístupu k databázi. Ale k tomu se asi zřejmě vyjadřují lékaři a programátoři jsou od toho , diskutovat o lékařských věcech. O ekonomice nemluvě! Čipové karty jsou řádově(!!)dražší záležitost.Nemluvě o takové maličkosti, jako že to ty databáze taky potřebuje.*******A jestli je zdravotnictví ve využívání IT sto let za opicemi - hmmm....není to také trochu i Vaše vina?
Pepa 17.11.2005 0:59

souhlas s autorem

Dělám v IT ve zdravotnictví už více jak 10 let a znám informační systémy používané v našem zdravotnictví a znám i pracovní návyky lékařů a souhlasím s autorem.
Jeho postřehy jsou z praxe a jsou přesné.
Do IZIPu si údaje o mém zdravotním stavu rozhodně ukládat nenechám, protože nevidím žádný rozumný důvod k centrálnímu ukládání mé veškeré zdravotní dokumentace.
Už to tu bylo řečeno - obvoďák má svoji dokumentaci u sebe, specialista záznamy jiného specialisty z odlišného oboru nepotřebuje a ani ho nezajímají (protože jim ani v naprosté většině případů odborně nerozumí !) a informovanost při urgentních stavech lze řešit jinak (třeba ta čipová karta s několika řádkama záznamů alergií a specifických vážných nemocí, to by bylo podstatně efektivnější a levnější než IZIP). A s tím bych souhlasil.
Při řešení urgentních stavů (autonehoda apod.) nikdo nebude pročítat stohy záznamů a nikoho nebude zajímat, jestli máte ploché nohy nebo jestli jste před pěti lety brali antidepresiva.
Naopak když jednou dáte souhlas k umístění svých soukromých zdravotních záznamů do nějaké centrální databáze, už nikdy ty data zpět nestáhnete. Že jsou tato data lépe zabezpečená než papírové kartotéky, tomu nevěřte. A že se k Vašim datům v centrální databázi dostane podstatně více lidí, než si myslíte (a má možnost si je zkopírovat), to si buďte jisti.
A že centrální zdravotní knížka ušetří pojišťovně peníze? Tak to určitě ne. To by museli její obhájci museli nějak prokázat a ty argumenty bych fakticky rád viděl a myslím, že by nebylo těžké je vyvrátit.
pf 16.11.2005 23:40

ach ano hlusi dana

a jak se k informacim o pacientovi v bezvedomi dostane lekar pohotovosti, nebo paramedik?  - bude mit volny pristup k cele databazi vsech obyvatel, nebo  jak? Budete mit u sebe karticku s pristupovym kodem? 
Pospisil Jan MUDr 16.11.2005 20:40

IZIP je jen začátek!

Alespoň doufám.Pracuji jako praktický lékař a systém IZIP používám.Zatím je opravdu nedokonalý a v začátku.Ale jak se vyvíjí,tak vypadá perspektivně.Data v kartě pacienta,kdy budou jednou díky moderním technologiím dostupná okamžitě,jsou opravdu důležitá.Jsou nemoci,kterým lidé nerozumí a jsou opravdu nebezpečné.Okamžitý přístup k datům je nádherná věc.Příklad: rodina přivede babičku na LSPP s teplotou.Má bronchitidu nebo něco podobného a já píši recepty na léky. Na dotaz co bere doma odpoví:růžové, modré a jednu bílou ráno..Takže nevím nic. Lidé si nepamatují preskripci, neví svoji pojišťovnu,většinou neví jméno svého lékaře, nestarají se o své zdraví.Když tedy babičce napíši např.Acylpyrin nebo brufen a ona bere třeba od kardiologa na srdce Warfarin,tak může na tuto kombinaci zemřít! Proto prosím všechny co kritisujete,pohleďte na pěknou stránku věci.Něco jako centrální kartoteka pacienta byl vždy můj sen. Systém IZIP to zatím není, ale o lepší věci zatím nevím. Já už tam svým pacientům nahrávám kopie sono břicha, srdce, rentgeny a laboratorní výsledky.Někdy lidé absolvují složité operace a mají v těle spoustu techniky, o které ani neví kde to přesně mají/třeba urologické stenty,specielní krokoměr a pod/Sami přesně ani nemohou vědět to,co lékař potřebuje. Na tohle je pak věc jako IZIP opravdu úžasná... Prosím všechny diskutující,pomozte alespoň radou. Jestli bude celá naše země jen kritisovat a nadávat na zdravotníky,tak přijdou zdravotníci,kterým to bude jedno- zřejmě z číny nebo ukrajiny..... zdraví všechny pospec
Dana 16.11.2005 21:30

Re: IZIP je jen začátek!

Pane Pospíšile, je to rozhovor hluchých s němými....kdo nechce slyšet, neuslyší...Já v systému IZIP vidím hlavně přístup k informacím o pacientovi v krizových situacích, protože i já jsem držitelem jedné papírové kartičky, která upozorňuje v několika jazycích na určitou anomálii..a byla bych raději, kdyby se o tomto handicapu dozvěděli lékaři i v případech mého bezvědomí a ztráty nebo zničení té papírové kartičky,na které závisí můj život...Nebo v případě naprosto banálním, kdy prostě jen ani lékaře, ani mě nenapadne na tuhle drobnou komplikaci upozornit...:-)
Petr Kunetka 16.11.2005 20:27

BTW,

Po podrobnejsim precteni, jako clovek, ktery ma peknych par nasazeni systemu za sebou (i velkych) bych se jen autora chtel zeptat, kolik ridil projektu, kdyz jej tak autoritativne kritizuje.
pf 16.11.2005 19:32

andyo

vy znate nekoho, komu celnici na celni kontrole nabidli DOBROVOLNOU kontrolu telesnych dutin a on radostne nabidku prijal? Jestli ano tak soudim, ze se jedna o mozna dosud nepopsanou sexualni uchylku.
Kdyz se celnici domnivaji, ze 'tam' neco zajimaveho vezete tak se v zadne jurisdikci o dobrovolnosti mluvit neda.
Stejne tak navstevy financni policie....
 
Petr Kunetka 16.11.2005 19:19

Jedna pripominka,

hlavne pro jonase - IMHO je to skutecne zakladni vyzkum (spise nezdarene projektove rizeni v zasade kvalitniho produktu), ktery si dela VZP za penize, se kterymi si muze delat co chce (je to v tech jejich trech procentech).
V ramci tech tri procent si muze pojistovna delat v zasade co chce.
Dana 16.11.2005 17:56

Jo, jo,

kdo chce, hledá cestu jak to udělat, kdo nechce, hledá výmluvy, proč to nejde!
 
Všem, kteří mají strach o zveřejnění svých zdravotních záznamů: Kdyby o vás měl dnes někdo zájem, není pro něj žádný velký problém si tyto informace opatřit. Už dnes. A nedělejte z doktorů hlupáky, kteří neumí zacházet s VT a zapomněli na přísahu mlčenlivosti o zdravotním stavu svých pacientů. A co se životních pojistek týká, ve většině případů před uzavřením pojistky vyplňujete něco jak dotazník a prohlášení o svém zdravotním stavu. Zatajení nějaké závažné choroby může vést k problémům při případné výplatě pojistného. A která pojišťovna se o zdravotní stav nezajímá teď, nebude se zajímat ani potom.
Andy 16.11.2005 19:24

Re: Jo, jo,

jo, Dano, zrovna přemýšlím, jestli se ti dotyční( zhusta svolní s tím, aby jim policajti a finanční policie vlezli do kvartýru a celníci se jim šťouralůi v zadku, jestli nemají náhodou něco k proclení, nechávají operovat v narkoze nebo raději zaživa, aby náhodou při probouzení nevyžvejkli, že už jsou deset let totál impot. Je to pár let, co se svěřovali statistickému úřadu, kudy chodí jejich děti do školy a před jakou ikonou sebou mlátí o zem:))
pf 16.11.2005 17:30

ono s IZIPem bude jeste dost legrace v blizke budoucnosti

az se rozsiri geneticky screeening na predispozice k nekterym zavaznym onemocnenim a ta informace bude jiste v IZIPu - prakticky komukolilv pristupna, tak jiste do IZIPu budou chtit mit pristup lekari zivotnich pojistoven. Dokonce povoleni pristupu lekarem pojistovny muze byt podminkou uzavreni pojistky.
Docela by me zajimalo, jestli nadseni propagatori IZIPu budou mit radost z toho, ze zdravotni sestra u kozniho doktora, kam si prijdou po predpis na masticku na plisen mezi prsty si precte, ze maji predispozici ke karcinomu prostaty, treba. A kdyz je posle do hajzlu lekar pojistovny, protoze si v IZIPu precte, ze patri do skupiny s s rizikem parkinsona. Ted, kdyz tam jsou zaznamy o predpisech na aspirin a zlucnikovych kamenech a zlomenych udech  je to  legrace.
Myslite, ze ocni lekar, ke kteremu si prijdete jednou za uhersky rok nechat zmerit oci ma pravo vedet, ze trpite treba serovou hepatitidou, nebo mate 40% sanci karcinomu prsu v pristich 10 letech?
zasadni principem spravy duvernych informaci je komparmentalizace: kazdy ma vedet presne to, co potrebuje. ve zdravonich zalezitostech je to komplikovano jistym prekryvem.,ktery vede k redundantnim a opakovanym zjistovanim anamnez etc. Je to rozumna cena za to, ze vas ocni lekar nevi, a nemusi vedet, ze mate plisen na nohou a dispozici k parkinsonovi.
Co bude rikat huhu, kdyz si hezka setra na chire, kam prijde s podebranym palcem, precte,  ze si uz 10 let leci deprese ze socialismu a poruchy potence:-)
IZIP tohle vubec neresi.
   
Milena 16.11.2005 18:38

Re: ono s IZIPem bude jeste dost legrace v blizke budoucnosti

Ale to všechno je přece technicky řešitelné různou úrovní přístupových práv. Dovedu si představit i to, že o tom, které informace, komu a na jak dlouho mají být zpřístupněny, si budu rozhodovat já sama. Když například změním lékaře, odeberu tomu starému přístup k mým datům. Když jdu jednorázově navštívit nějakého specialistu, dám mu přístup k těm datům, které potřebuje, jen na ten jeden den. Lékaři, kteří budou potřebovat nějaké statistiky ke svým výzkumům, mohou přistupovat ke všem údajům, ale ne na konkrétní identifikaci pacienta (jméno, rodné číslo...).  Prostě se to dá vymyslet libovolně sofistikovaně. Rozhodně lze ta data uchránit lépe, než když se někde válejí v papírových obálkách a na závěr skončí ve sběru.
Všechny ty diskretní informace se totiž ta sestra, očař... , když bude chtít, může vyčíst z vaší papírové karty i dnes a dost těžko tomu můžete zabránit. Naopak v elektronickém systému by se to dalo mnohem lépe zařídit, aby každý viděl jen to, co vidět má, a neviděl to, co vidět nepotřebuje a nemá.
pf 16.11.2005 17:04

lidem, kteri povazuji zciceni duvernych dat za ekvivalentni

zneuziti bankovni karty a ukradeni par tisic - ktere jeste ve slusne zemi banka,/kreditni spolecnost refunduje opravdu tezko neco vysvetlovat
Baci 16.11.2005 16:06

smart karty jsou i na jiné věci než léky

Zatím všichni žiíjeme v ČR v neznalosti třeba
dávek záření,které nasbíráme za život,v Holandsku to v jedné provinci řeší
tak,že kdykoliv jdete na vyšetření rtg nebo otevřeným zařičem
vložite kartu do přístroje a dávka se zaznamená-to by ubylo mSV
a vyšetření a IZIP něco takové bzť jednoduchou cestou řeší.
Rozbor,který jste napsal je hezký logický ale schází mi závěr,
tak jak to bylo v Batových závodech v době kamenné kritizovat jste mohli,ale jen tehdy
když jste přinesl nějaké řešení."ne po slovech ,ale po skutcích poznáte je "
Saša 16.11.2005 16:02

Proč by vlastně měl nějaký člověk vědět, co jsem řekl jinému člověkovi?

to mi vážně není jasné.
Navštívím v roce 2006 pana MUDr. Jana Nováka a něco mu sdělím.
A za pět let navštívím pana MUDr. Jiřího Novotného a on bude vědět, co jsem řekl panu Novákovi.
Proč? S tím nesouhlasím.
 
Šumavák 16.11.2005 16:21

jo to má logiku!

Ovšem jen tehdy, budete-li panu Novákovi říkat, že pan Novotný je diletant a okrádá pojišťovnu.
Andy 16.11.2005 16:45

Re: Proč by vlastně měl nějaký člověk vědět, co jsem řekl jinému člověkovi?

a teď si Sašo představte, že si může pan Novák s panem Novotným o vás telefonovat a kromě striktně odborných informací též sdělovat, co si o vás myslí, že jsou mu k smíchu vaše trenýrky a podobně. A ten telefon může někdo odposlouchávat.
Nebo se v noci vplíží někdo do ordinace pana Nováka a ukradne mu vaši kartu a pak ji naskenuje a dá na internet. nebylo by to poprvé, že?
 
A určitě by si taky mohli říci, třeba, jak těžké bylo odoperovat vám slepák, protože máte srůsty po zánětu pobřišnice z perforace střeva po uskřinuté kýle a pan Novotný by pak měl jednodušší operování, protože by na něj nečekalo žádné šokující odhalení, jako když mu jen nadiktujete do chorobopisu: "ano, operace kýly 1970, operace appendixu 1980.
To fakt nechtějte.
Saša 16.11.2005 17:16

Když Francouzi vynalézali gilotinu,

také byly v pozadí důvody humanitární.
Výsledkem ovšem bylo to, že zabíjení lidí se z řemesla stalo průmyslovým odvětvím a to pak umožnilo zabít těch Francouzů mnohem více.
A proto bych byl rád, kdyby bylo ponecháno na mně, o čemu budu toho či onoho lékaře informovat. S tím samozřejmě souvisí to, že já sám od lékaře dostanu úplnou informaci a veškerou písemnou a obrazovou dokumentaci.
To jsem zatím zažil jen v SRN.
 
Andy 16.11.2005 17:34

Re: Když Francouzi vynalézali gilotinu,

no, s tím by mělo souviset, že lékaři vám dají podepsat prohlášení, že veškeré riziko chybného léčení z důvodů nedostatku informací berete jen na sebe.
 
Mimochodem, jak VY se vyrovnáte s faktem, že na vás s nebe shlíží VŠEVĚDOUCÍ, VŠEVIDÍCÍ, VŠEČTOUCÍ Bůh, to je mi záhadou .
Baci 16.11.2005 15:59

nebojte se ztráty osobní dat

největší díra na úník informací a osobní dat
je zatím z 99% lidský faktor/chorobopisy.karty atd atd/
nebo jen česká mnohomluvnost.
Milena 16.11.2005 15:56

A pozor na farmaceutickou lobby

Protože když se v předepisování léků udělá pořádek, bude jich  jednak menší objem, jednak bude v jedné databázi pro pojišťovnu snadné vydolovat, který lékař v nadstandardní míře předepisuje léky kterého výrobce. Tudíž lékařům i farmaceutickým firmám odpadnou různé vzájemně výhodné kšeftíky na úkor pojišťovny. Proto taky ten mohutný odpor proti tomu, aby se ten pořádek udělal.  O prachy jde přece až na prvním místě!
Vladimír Blažek 16.11.2005 16:50

Re: A pozor na farmaceutickou lobby

Ale pojišťovna s nucenou správou a se správní radou plnou socdemáckých lékařů to vydolování neudělá, protože nemá proč.
Milena 16.11.2005 18:19

Re: Re: A pozor na farmaceutickou lobby

Jen pro pořádek: já jsem měla na mysli ten IZIP, který v tom udělá pořadek, rozhodně ne Ratha a jeho výsadek.
Ivan 16.11.2005 15:49

Fakta

Článek podává seriozní a nevyvratitelný rozbor situace. Protože je o faktech, diskuze se zaměřila na citové výlevy, provokace, resp. propagandu.  O faktech totiž rozumný člověk nediskutuje, pouze je bere na vědomí. 
whocares 16.11.2005 16:06

Re: Fakta

Pane vy tak asi rozumíte petrželi. Ta údajná "fakta" jsou podružnosti, o ničem.
Vladimír Blažek 16.11.2005 17:01

Re: Fakta

Ne, to teda nepodává.
Jak jsem psal, fakt, že IZIP ušetří na lécích vyvrací pomocí hrozby, že oční lékař vysadí diabetrikovi inzulín. Blbost.
Fakt, že IZIP ušetří na vyšetřeních, vyvrací poukazem na to, že u akutních pacientů je laboratorní vyšetření platné pouze několik hodin. U akutních ano, u chronických ne. Moje zubařka mě vrtá podle čtyři roky starého rentgenu.
Fakt, že se informace musí sdílet, považuje autor za zbytečnost. Já teda ne a se mnou docela dost lidí.
Ať si autor vzpomene na dobu když jedinou bankou byla Státní Spořitelna a musel vždy jen do té pobočky, kde mšli jeho "kartu" a podpisový vzor. Třeba by to zase chtěl. Já ne.
olaf 16.11.2005 15:45

pro všechny co se děsí IZIPu

Bojíte se, že vám vyrvou srdce pro bohatého příjemce? Tak to se bojte stejně dál - s orgány se kšeftuje. IZIP to ale málo ovlivní - orgánová kompatibilita se vyšetřuje vyjímečně a byla by tam zanesená (tj.stopa na doktora). Bojíte se, že každý doktor (u kterého jste kdy zadali "PIN") na vás může? Ad primo k čemu by mu to bylo? Ad secundo bojíte se každého obchodu kde jste platili kartou? (já se několik let bál Tesca, tam stačila karta a podpis /netřeba PIN/). Zvažte také možnost databázových žurnálů (záznam o tom kdo kde co hledal a co s tím dělal). Dá se to ošetřit - prohlížení PIN doktora (záznam) potvrzení o ošetření PIN pacienta (záznam potvrzení). Někteří mají technofobii a nenechali by se ani vyfotit ničím jiným než polaroidem.
JJ 16.11.2005 14:45

Bankovnictvi pres internet je dnes standardem, ucet u banky bez teto sluzby bych si neotevrel

 
Nedokazu posoudit kontract mezi VZP a IZIP, protoze jsem ho nevidel, ale elektronicka zdravotni karta bude zanedlouho logickym standardem. Uz dnes doktor vetsinou natuka vsechno vcetne receptu na pocitaci a pote vytiskne, pripojeni na internet se zlevnuje kazdym rokem.
 
A vubec by mi nevadilo, kdyby mi ten system poslal e-mail s upozornenim, ze se potrebuji preockovat proti tetanu apod.
 
 
XxX 16.11.2005 14:19

Jak je to vlastně s těmi úsporami a náklady na IZIP?

Tak jsem si zase jednou po několika letech přečetl celou diskusi k nějakému článku a jsem z příspěvků poněkud na rozpacích. Autor článku vyjadřuje svůj názor na finanční přínos projektu pro VZP a dotazuje se na náklady celého projektu a popisuje jeho ubádění do života. Na toto téma jsem nenašel jediný příspěvek. Zdá se mi, že se nepokoušel o hodnocení projektu jako celku.
Bylo by možná zajímavé, kdydby novináři nebo pan "HUHU" (asi zaměstnanec VZP nebo IZIP s.r.o.) zjistili a napsali něco o nákladech které VZP na tento projekt vynaložila. 
 
huhu 16.11.2005 15:09

Re: Jak je to vlastně s těmi úsporami a náklady na IZIP?

nejsem zaměstnanec IZIP ale dělám v IT. Takže vycházím z toho, že tyto technologie jsou jednoznačně nejlepší pro zpracování informací a umožňují přinášejí jednoznačné efekty. Bez informací nelze řídit nic, natož efektivně. Náklady IZIP přesně neznám, ale je někde konkurent IZIP ? Víte v soukromých firmách pokud nepochopí, že musí pracovat s PC a internetem zkrachují. Ve státní správě, policii, u soudů vše trvá, mají "jistotu" státního rozpočtu. Nejtěžší je vždy překonat "konzervatismus" lidí a u státu je ještě problém rozhodnout o investici.