Pondělí 12. května 2025, svátek má Pankrác
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POLEMIKA: In re "Slovo k Mariánskému sloupu"

Pavel Štěpánek
diskuse (45)

Lubomír Stejskal dokázal pozoruhodnou argumentační ekvilibristiku, když ve svém postoji odmítajícím znovuvztyčení mariánského sloupu na Staroměstském náměstí srovnával události způsobem naprosto nepřijatelným, ať už záměrně nebo z neznalosti. Jestliže srovnává Říši zla – nacismus s barokní dobou, není už vůbec o čem mluvit. Jestliže někdo tvrdí, že gesto ničitelů bylo legitimní (podle kterého zákona či výnosu se postupovalo?), tak obhajuje barbarství včera, dnes i zítra. Vždy bude skupina lidí, kteří budou považovat nějaký pomník ze svého stanoviska za nepřijatelný.

Dále: sloup nebyl stržen z rozhodnutí nově vzniklé čs. vlády (v případě, který L. Stejskal uvádí jako fiktivní, tudíž neexistující, jako by tomu bylo při stržení vymyšleného nacistického pomníku postupující Rudou armádou), nýbrž skupinou anarchistických vandalů, jejichž žižkovský vůdce byl proslulý, přestože ho mohl popichovat nějaký jiráskovec a přestože stržení navrhovali čas od času lidé, které nelze považovat za deklasované živly.

Chce snad L. Stejskal říci, že v té době nebylo nově vzniklé Československo nadále katolické? Kdybychom odečetli značné procento - minimálně 75 procent českého obyvatelstva (ale dobře vzpomínám, že ještě roku 1948 se hlásilo ke katolictví 90 procent ČSR) s tím nesouhlasilo, stačí pročíst dobový tisk - stále ještě není nikdo oprávněn mluvit o tom, že by se stržení dělo za souhlasu českého obyvatelstva (ani proto, že by se většina obyvatelstva shodla, že je tuto akci nutně symbolicky provést). To, že někdo chápe tento nesmyslný vandalský čin, jako "symbolický akt, protože sloup byl tehdy vnímán jako oslava habsburské vlády nad Českým královstvím" (jak napsala kolegyně Bartlová v To, co stálo a prý zase bude stát v Praze, mou reakci viz tamtéž), tak situaci zcela zkresluje.

Přinejlepším šlo o dobové zkreslení v emocionálně vypjaté době. A případné znovuvztyčení sloupu je samozřejmě především záležitostí urbanisticko-estetickou a až na druhém místě lze hovořit o významových nuancích, které dnes ne každý chápe (argumenty, které kdysi uváděl K. Kramář proti znovupostavení, neplatily zcela ani tehdy a tím méně platí dnes).

Nebo se snad někdo domnívá, že kdyby švédské vojenské tlupy, které vykradly Pražský hrad, pronikly i na Staré Město, bylo by v Praze lépe? Sloup byl skutečně postaven jako oslava toho, že se Pražané dokázali ubránit lupičským Švédům (jejich obléhání Prahy v závěru třicetileté války bylo vedeno spíše než strategickými motivy snahou získat na poslední chvíli kořist – a povedlo se, rudolfinské sbírky jsou v /protestantském/ Švédsku).

Navíc sloup nemá nic společného s popravou česko-německých pánů, jak se někdy argumentuje. Pokud někdo tuto událost připomíná, pak by bylo ovšem spravedlivé říci, že na počátku jejich činnosti, tedy protistátního spiknutí z hlediska právního, stála snaha zavraždit královské zástupce vyhozením z okna. (Dnes by sice původci popraveni nebyli, ale skončili by v doživotním nebo dlouholetém žaláři. Mám takto vyhazovat Béma, když nesouhlasím s jeho zlodějskou Openkartou?)

Ani ikonografie sloupu žádné protičeské detaily neobsahovala; konec konců, hlavním motivem je Neposkvrněné početí Panny Marie, což byla záležitost, která dostala charakter dogmatu až v polovině 19. století. Její šíření vycházelo ze Španělska a tehdejší císař byl spřízněn se španělskými Habsburky. Jestliže někomu leze tento pojem krkem (přestože ví anebo proto, že neví, o co se jedná), musel by svou nechuť aplikovat na stovky těchto sloupů na našich náměstích. Máme je proto zbořit? To, že se zahájení zúčastnil císař, byl akt státnický. Postavil se za obránce Prahy.

Veřejný prostor by měl mít určitou neutralitu. Neutralitou veřejného prostou je totiž právě jeho schopnost pojmout zdánlivé či skutečné protiklady, upozorňující, že vývoj národa neprobíhá v linií, kterou předepíšou zpětně ničiví anarchističtí "hrdinové", ale že má vícero složek, následně se snášejících.

Autor je profesor dějin umění Univerzity Palackého

Stanislav Křeček
12. 5. 2025

Demonstrativně slavíme v části republiky osvobození

Gita Zbavitelová
12. 5. 2025

Libanonské teroristické hnutí Hizballáh mělo složit zbraně.

Mawenzi
12. 5. 2025

DEN 3.

Jan Ferenc
12. 5. 2025

V Česku je přibližně 1,4 milionu chronických nevoličů.

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Aston Ondřej Neff
10. 5. 2025

Pamatujete na kampaň „stydím se za svého premiéra‟?

Aston Ondřej Neff
9. 5. 2025

Evropa se rozdělila tak rozdělená, jak došly armády.

Aston Ondřej Neff
12. 5. 2025

Jenom ANO a STAN jdou do voleb jako samostatné subjekty.

Chechtavej tygr
10. 5. 2025

Blondýna: „Už jsi to slyšela? Našeho kominíka srazilo auto!“

Václav Vlk st.
9. 5. 2025

Tou „černou labutí“ se staly jednotky ROA.

12. 5. 2025

Jazyk odráží historii. Habsburská monarchie přinesla češtině germanismy, dnešní internetem...

Eva Hlinovská
12. 5. 2025

Hodinky Louis Vuitton x Kari Voutilainen LVKV-02 GMR 6 se ukrývají ve speciálním kufříku, který...

ČTK, ven Tomáš Ventura
12. 5. 2025

Předseda vlády Petr Fiala označil dopis místopředsedy Evropské komise Stéphane Séjourného, v němž...

vb Valentýna Bílá
12. 5. 2025

V Chlumčanech na Plzeňsku dnes vykopal bagrista při výkopových pracích leteckou pumu. Policisté...

David Štverka
12. 5. 2025

Maturoval jsem ve čtvrtek 25. května 1989. Od zkoušky, kterou skládají letošní maturanti, byla ta...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz