Sobota 24. května 2025, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

POLEMIKA: Caesaropapismus

diskuse (0)
"V prostředí neznalosti vlastní historie se mohou šířit různé mýty, které obvykle slouží nějaké ideologii, ať už takové nebo onaké. Takovými mýty jsou mimo jiné také představy o středověké Byzanci, která si dovolila vyslat na Velkou Moravu slovanské věrozvěsty Cyrila a Metoděje, jako o nebezpečné totalitářské velmoci, která se pokoušela "vyrvat" Moravany a Čechy z náruče blahodárného a svobodomyslného Západu." Těmito slovy začíná Vlastimil Podracký (dále jen Autor) svůj text Obrana Byzance a Třetí Řím. Dovolil jsem si zahájit svoji polemiku takto celistvou citací zejména proto, abych demonstroval jednu z klasických metod - tedy překroucení nějakého tvrzení či přímo výrobu fiktivního oponenta a jeho případné následné totální rozcupování. První křesťanští minionáři se sice na předmětném území pohybovali (a snad jen v tomto smyslu toto území patřilo do sféry vlivu Západu), ale celkově šlo o území doposud stále pohanské (jak by je tedy bylo možné ze Západu vyrvat?). Mocenský rozměr misie jistě nejde ignorovat. Nikdo však nemusí nazývat Východořímskou říši "totalitářskou velmocí" ("totalitarismus" je termínem vyhrazeným - viz H. Arendtová či R. Aron, stejně jako Západ nebyl v té době v dnešním slova smyslu "svobodomyslný"... ostatně tyto termíny mají Autorovi zřejmě pouze posloužit ke zmíněné výrobě fiktivního oponenta), a přitom je více než jasné, že o součást jisté formy expanze se pochopitelně jednalo (viz např. Luděk Frýbort: Na kořen slovanské posedlosti). A i když plně akceptujeme fakt tehdejší kulturní výše Byzance, zejména v porovnání se Západem ve stejné době, můžeme být jen rádi, že jsme byli, z nemalé části souhrou dějinných náhod, východního vlivu z velké míry ušetřeni. Jen proto dnes přináležíme k Západu.

Co je však důležité řádně rozlišit, že z hlediska víry nebyla misie sv. Cyrila a Metoděje vůči Západu nijak konkurenční. O tom snad nejlépe svědčí finální uznání cyrilometodějského misijního díla (a zejména faktu, že bylo konáno ve staroslověnštině...) papežem Hadriánem II. (867, Santa Maria Maggiore). Nakonec Cyril zemřel a je pochován v Římě a papež Jan Pavel II. oba soluňské bratry prohlásil v roce 1980 spolupatrony Evropy. Není to symbolické? Politicky by však toto misijní dílo v případě svého přetrvání nepochybně vedlo k našemu pevnému začlenění do východních sfér. Proto jsem velmi rád, že naši patroni přišli, ale stejně tak jsem velmi vděčný, že jejich dílo následně převzali jiní.

Autorovo pojednání není prosto faktických omylů, popř. podivných a od reality dost odtržených výpadů, z nichž asi nejpříznačnejší je tvrzení: "Domnívám se, že se mnoho knih ztratilo nebo bylo později zničeno, když vznikla na Západě nenávist k východnímu křesťanství." (zdůraznění J.K.). Stejně tak se dá jen obtížně pominout, že nebezpečný mýtus Moskvy coby třetího Říma nevzniká v Rusku dnes, ale tato idea se začala formovat relativně krátce po pádu Konstantinopole (viz např. Eric Voegelin: Gnosticismus - podstata modernosti). Kladením velmi zvláštních souvislostí a náznaků, které aby člověk takto kladl, musí se na fakta dívat opravdu velmi obkurní optikou, (viz např. "Následná nenávist proti slovanské bohoslužbě a knihám měla racionální základ: Udržovala lid i velmože v negramotnosti a nadvláda latiny dlouho blokovala domácí literaturu. Představme si o kolik bychom byli dál, kdyby byly knihy v jazyce lidu srozumitelném a stačilo se naučit abecedu.") a přítomností omylů se však tento text nijak zvlášť nevymyká. Proto bych se mu nevěnoval, nebýt přítomnosti jedné poznámky a jedné podstatné charakteristiky, která v něm chybí.

Tou poznámkou je věta "Srovnávat vůbec politické uspořádání Ruska s Byzancí je naprosto od věci." a tou charakteristikou caesaropapismus. Ona poznámka mi odpověděla na otázku, kterou jsem si po celou dobu četby textu kladl: co je posláním? A odpověď zřejmě zní: jde o další (kolikátou již?) apologii Ruska z pera Autora, o jejichž důvodech zde nebudu spekulovat. Předně tedy konstatujme, že koncentrovaně právě v předmětné poznámce je logicky tato apologie zcela na hlavu postavená. Nejprve Autor vychválí Byzanci do nebe, aby pak řekl, že... prostě to, co řekl. Jde však zjevně o půvabný sémantický překlep související velmi pravděpodobně právě s jedním z dominantních rozdílů Východu a Západu - tedy s caesaropapismem na straně jedné a s dělbou moci na straně druhé. Již sám fakt, že Autor v takto zaměřeném textu tento rozdíl nereflektoval ani malou zmínkou, jasně svědčí o jisté tendenčnosti. Klíčem je pak právě výše uvedená Autorova věta o nemožnosti srovnávat politická uspořádání Ruska a Byzance. Onen caesaropapismus (nebo chcete-li absenci dělby moci, jak ji zná Západ...) mají obě tato uspořádání samozřejmě společný - a to je přesně to, vůči čemu se Autor vymezuje; dělá to však "potichu", aby onen rozdíl nemohl být ani zahlédnut a přitom čtenář předkládanou tezi akceptoval. To je vážný argumentační faul. Věcně bych se pak v této otázce opět odkázal např. na již výše zmíněný skvělý Voegelinův text. Stran důsledků bych například doporučil text R. Jocha Široká duše Ruska. Víc k tomu, domnívám se, není co dodat.

Autor je předseda Konzervativní strany

Jan Kovanic
24. 5. 2025

Opouštíme s přítelkyní Karlou Pačinkovu huť.

Lika
24. 5. 2025

Parky

Aston Ondřej Neff
24. 5. 2025

Stát by si měly vytýkat cíle za hranicí obyčejnosti.

Lubomír Stejskal
24. 5. 2025

V jednom dnu došlo na dvou místech světa ke dvěma incidentům

Kateřina Lhotská
24. 5. 2025

Europoslanec Tomáš Zdechovský se rozhodl vyřešit kauzu „Z“.

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Aston Ondřej Neff
22. 5. 2025

V jistém smyslu jde o vzkaz voličům.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Jan Ferenc
21. 5. 2025

Číňané sebrali českým e-shopům 10 až 15 % jejich tržeb.

Jan Bartoň
22. 5. 2025

Kritika se silou už velmi podobá kritice Ruska.

Vladimír Karpenko
24. 5. 2025

Ve 30. letech minulého století periodická tabulka končila prvkem 92, uranem, a zdánlivě nic...

Lidovky.cz, ČTK
24. 5. 2025

Soud v druhém největším ruském městě Petrohradu v pátek potrestal pokutou deseti tisíc rublů (asi...

ČTK
24. 5. 2025

Na voliče v zahraničí budou politické strany v kampani před letošními volbami do Poslanecké...

Lidovky.cz, ČTK
24. 5. 2025

Noc na sobotu byla velmi chladná, zhruba třetina stanic měřících alespoň 30 let zaznamenala...

24. 5. 2025

Jihočeský dobrodruh, cestovatel, spisovatel a ochránce přírody Tadeáš Šíma se znovu vypravil do...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz