20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

PERNINK: Jednou se to stát muselo

Den poté. Ponurá šeď na obloze. Smutek. Stále myslím na to, co se stalo 7. července. Na trati, kterou mám rád. Jedna lidská chyba – a obrovské neštěstí. Kolik chyb každý za svůj život uděláme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Šrajer 10.7.2020 8:58

Jak tak sleduji zprávy, nestačím se divit. Taková banální a smrtelná nehoda na železnici poblíž Perninku.

Amatéři z SŽDC by si měli přečíst aspoň drážní předpisy c.k. Rakousko-Uherské dráhy z r. 1914 od vrchního drážního revidenta Theodora Nechvátala. Když už nemají na základní zabezpečení pro jednokolejné tratě, měli by znovu zavést tzv. "žezlo".

Strojvedoucí který dojede do křižující stanice, předá žezlo strojvedoucímu proti stojícímu vlaku. Ten kdo má žezlo jede.

O. Mayer 10.7.2020 8:40

.. laikovi připadá neuvěřitelné, že v době kdy prakticky každý má v kapse zařízení , které určuje jeho polohu na metr přesně (a na dva kliky najdete informaci, jaký je na příslušné silnici provoz) nemůže být něčím ekvivalentním vybaven každý vlak. A nevěřím , že je to o financích, taková věc nemůže stát zase takový balík- je to jen tupost typu " vždycky jsme to tak dělali". Ostatně před řadou let se podobným mechanismem někde na Ostravsku srazili tramvaje- taky jezdili jen na základě jakéhosi sešítku s rozpisem

V. Braun 10.7.2020 8:30

Nebojte, osobně si to neberu. Mám spolužáka strojvedoucího, bohužel ho vidím tak jednou za dva roky, ale až se příště potkáme nechám si od něho udělat "školení".

P.s. V té atomové elektrárně pracují zase jiní spolužáci, o svoji vlastní průkazku ke vstupu do Dukovan jsem přišel už někdy v roce 1992.

Š. Hašek 10.7.2020 8:22

Po stránce odborné mám určité výhrady k článku pana Stejskala.

Ale Vy jste buď něčím jiným fest rozčilen. Nebo nevychovanec.

Š. Hašek 10.7.2020 8:11

"Typický parametr činnosti lidského mozku". Celý proesní život jsem si pohrával s trestným činem zanedbání něčeho z nedbalosti. Prosím nebrat za slovo, myslím, že ten pojem je jasný ...

Zabezpečovacím systémem je toto možno značně eliminovat (stále se mnohde děje i jen tak, že strojvůdce něco musí psát, musí dělat něco tak složitě, aby zkrátka "fakt nezapomněl").

Nic není dokonalé.

L. Dočekal 10.7.2020 8:04

V tom Perninku není nic,co by strojvedoucímu pomohlo.Žádná návěstidla,a jsou tam samovratné výhybky (ty si přestaví kola vlaku.(tzv říznutí).Viditelné na https://www.youtube.com/watch?v=fTcY69slupY&t=460s asi hodina a čtyři minuty.

Š. Hašek 10.7.2020 8:01

Sumárně jste celkem trefně popsal situaci.

Peněz v systému dost. Bylo rozhodnuto o tom, že na lokální tratě půjde (jen) tolik a tolik.

A nebudu Vám raději popisovat ....... škoda slov. To zabezpečení lokálek není až tak drahé. Ale není v centru pozornosti (vždycky na čas po nehodě).

Š. Hašek 10.7.2020 7:57

Na dlouhou debatu/školení. Článek jsem přečetl, a protože něco o tom vím, tak jej odkládám.

Hodnotím kladně, že pan Stejskal, ač jasný železniční laik, se nedopustil žádného příliš velkého kopance. V televizi a radiožurnálu se dopouštějí odborných kopanců častěji. Skoro furt.

Nebráním se, ve volnočase, tady něco povyprávět o návěstidlech a cvrkotu na železnici. Prosím jen o krátké dotazy vždy k jednotlivostem. Nemám čas na přípravu k železniční maturitě.

Š. Hašek 10.7.2020 7:46

Je to dosti jinak .....

Rád bych ...... ale je to na "výjezdové školení stran železničního provozu". Vůbec si to neberte osobně! Já také toho mnoho nevím o provozně důležitých detailech atomové elektrárny. Příklad.

Š. Hašek 10.7.2020 7:43

Začalo to tzv. žezlem. Bylo jen jedno pro daný úsek a zajišťovalo jasnou bezpečnost. Skončilo na "neohrabanosti" s rostoucím počtem vlaků. Atd.

Nahrazeno dnes elektronicky. Viz švýcarské vedlejší tratě, Británie. Lze celkem snadno uvolnit vždy jen jeden směr.

Něco o tom vím. Ta nehoda vlastně "není složitá". Problém je ve financích a jejich alokaci. Dále viz třeba propadák s "celoevropskou" lokomotivou řady 380 za desítky miliard. Politické rozhodnutí kamarádů a děsný pekáč, který nikdo nechce. Za ty miliardy by byly lokálky v cajku.

Upozorňuji dále na složitost debaty o železničním zabezpečení, kdy účastníci diskusí netuší, že všude nejsou "semafory" a výpravčí má "plácačku"!!!

V. Mokrý 10.7.2020 7:01

To ano. Ale v dnešní době GPS, by neměl být problém, aby toto zařízení ( hlídací ), bylo v každé lokomotivě/soupravě/vlaku.

Z. Žabička 10.7.2020 6:11

Kdysi se používal praporek. Kdo měl praporek mohl vyjet, praporky se předávaly na těch nádražích, kde se měly soupravy míjet. Ale proboha, pořád ve stejné stanici!

P. Hatina 10.7.2020 5:58

Víte, asi Vám nedochází jedna podstatná věc. Tam (na těhle malých nádražích) není kdo by to hlídal. Tam prostě už nikdo není. I budova nádraží je polorozpadlá a prázdná

Zastaví tam vlak vystoupí/nastoupí pár cestujících (do vsi to mají přes les tak 3 km). A pak si strojvedoucí toho vlaku sám určí kdy má odjet a odjede (podle svých hodinek). Když se tam ty vlaky mají vyhnout tak na sebe musí počkat a vidět se (na těch dvou kolejích vedle sebe). Toť vše.

Tedy - sice jak píši výše, je má řídit dispečer, ale ten sedí někde desítky km od nich (možná ve Varech, v Ostrově, Nejdku, těžko říct), ale ten ji dá pouze pokyn vysíkačkou/mobilem, a nevidí tedy tu konkrétní situaci na nádraží, ani jestli ten vlak už vyjel nebo ne

V. Braun 10.7.2020 5:49

Naivně jsem se domníval, že všude na tratích jsou "semafory", dříve ta typická ruka dnes světla, a ta jsou ovládána v souladu s provozem, dnes nejspíše dálkově. Tady to vypadá, jako by na trati nic podobného nebylo a strojvedoucí jen dostával slovní pokyny.

V. Mokrý 10.7.2020 5:34

V jednoduchosti je síla. Na odměny a zlaté padáky kindermanažérů peníze byly, ale na výpravčí NE ! A nejen na ně.

V. Zadák 10.7.2020 4:47

Není. Kvůli absenci nákladní dopravy a malému počtu vlaků nemůžete na každém nádraží zaměstnávat výpravčího a dva signalisty.

V. Zadák 10.7.2020 4:44

Dispečer ovládá návěstidlo i výhybky na mnoha tratích. Nejblíž na trati Prunéřov - Karlovy Vary.

Jenže to nelze udělat naráz všude.

V. Zadák 10.7.2020 4:40

Pane autore,

strojvedoucí komunikoval s dirigujícím dispečerem, protože dle D3 musel. Dispečer mu další jízdu nepovolil. Přesto se z nepochopitelného důvodu strojvedoucí rozjel. Jízdní řád jiný "v kladiva" a jiný o víkendech s tím nemá co dělat. Toho je na železnici plno.

Firma AŽD již v roce 2011 měla vyvinutý radioblok, který by chybně vyjetý vlak i protijedoucí vlak zastavil. Jenže na ministerstvu dopravy se rozhodli po kalouskovsku škrtat.

Kam čert nemůže, nastrčí ekonomistu.

P. Hatina 10.7.2020 3:15

Děkuji za popis události. Tohle vysvětlení se už v médiích objevilo. Sice vypadá na první pohled logicky - jenže ani takto se to stát nemělo. Jak se lze dočíst na wiki ke zmíněnému termínu D3 (Zjednodušené řízení drážní dopravy), "Provoz vlaků na tratích D3 může být řízen pouze dirigováním - drážní doprava je organizována dle Grafikonu vlakové dopravy (GVD) a pokynů dirigujícího dispečera. Možnost organizování drážní dopravy bez dirigování (kdy drážní doprava byla organizována pouze podle GVD) bylo zrušeno 1. 7. 2013 novelizací předpisu SŽDC D3."..

Jinak řečeno, "nějaký " dispečer tam měl být (dálkově, komunikující se strojvůdci třeba mobilem), a ten měl (dle zmíněného GVD-určitě na počítačích) dávat pokyny oběma strojvedoucím. A jak si určitě každý vzpomene, už při reportážích z místa nehody se mluvilo o tom, že ta (nějaká) komunikace s dispečerem je (i nahraná). Ale jestli strojvedoucí i ignoroval i tu, nebo nefungovala/nebyla? tak to je jiný problém.

Protože ono zase mnoho jiných řešení není. Rozhodně tam nelze dát "výpravčího", protože tam nahoře není ani fungující nádraží, kde by byl.

A nastrkat tam nějakou lepší "zabezpečovací " techniku se zdá být dobrý nápad, než si uvědomíme, jaké je tam v zimě počasí, mrazy, několikametrové závěje, vánice, na podzim a jaře vichřice, deště.. To by asi dlouho nevydrželo, s tím že servisní četa na řešení závad, by musela dojíždět desítky km z jiného nádraží.

Tak aby třeba někoho "nenapadlo", že nejjednodušší bude celou trať zrušit..:(

F. Žůrek 10.7.2020 3:08

Ještě to upřesním:

V provozu musíme také HLÍDAT LIDSKÉ CHYBY.

Jeden vlak ujel asi 1 km - a neměl jet! Proč se to nehlídalo?

CHYBA SE MĚLA HNED! ZAVČASU odhalit! O to tady jde!

To se musí v provozu také HLÍDAT! Proč to není zabezpečeno?!!!

F. Žůrek 10.7.2020 2:30

Pane Bílku, říkáte to správně!

Na jednokolejné trati jede se pouze jedním směrem: V tomto směru je VOLNO, svítí zelená a ve druhém směru svítí červená. Jeden z vlaků musel jet na červenou, ale proč? Proč je to možné? To člověk nechápe.

Není zde již žádná signalizace? Nikdo to již nehlídá? Tomu právě člověk nerozumí!!! O to tady jde!!!

P. Labaj 10.7.2020 2:13

Plný souhlas s článkem pana Stejskala. A naprosté nepochopení vašeho zvratku.

J. Jurax 10.7.2020 2:00

No, nemohu se ubránit dojmu, že buď byste měl pokorně držet ústa Vy nebo dobře zdůvodnit, proč tak má učinit autor článku.

Jinak by bylo lze dojít k oprávněnému závěru, že buď máte ruce rychlejší než hlavu, nebo je to hlava - Vaše - která některé věci neni uzpůsobena pochopit.

I. Štípek 10.7.2020 1:05

Tak to je přesně ten příklad, kdybyste měl pokorně držet ústa. Docházím k závěru, že nemáte ruce rychlejší než hlavu, ale je to hlava, která některé věci nikdy nepochopí. Fuj.

J. Bílek 10.7.2020 0:58

Dobrý den, pan Stejskal přesně popsal problém, který vedl k tragické nehodě. Jsem milovník železnice, jako kluk jsem měl modely TT a stavěl jsem si doma vláčky, děda byl eisenboňák. Pan Stejskal správně píše, že vlak musel dříve vypravit výpravčí a nejen to, návěstidlo ve směru cesty muselo být v poloze volno (ne stůj!). Nechápu proč se toto stále nepoužívá a vlastně návěstidlo by mohl ovládat dispečer a pokud by nebylo volno, tak by vlak nevyjel. Strojvůdci (mašinfírové) přece jezdí podle dopravního značení a ovládat na dálku návěstidlo by snad neměl být problém. Asi se zase šetřilo na nepravém místě, ale to už známe, nikdo neponese odpovědnost, nakonec jen ten chudák strojvedoucí.