20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

PERNINK: Jednou se to stát muselo

Den poté. Ponurá šeď na obloze. Smutek. Stále myslím na to, co se stalo 7. července. Na trati, kterou mám rád. Jedna lidská chyba – a obrovské neštěstí. Kolik chyb každý za svůj život uděláme.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Žabička 10.7.2020 6:11

Kdysi se používal praporek. Kdo měl praporek mohl vyjet, praporky se předávaly na těch nádražích, kde se měly soupravy míjet. Ale proboha, pořád ve stejné stanici!

V. Mokrý 10.7.2020 7:01

To ano. Ale v dnešní době GPS, by neměl být problém, aby toto zařízení ( hlídací ), bylo v každé lokomotivě/soupravě/vlaku.

Š. Hašek 10.7.2020 7:43

Začalo to tzv. žezlem. Bylo jen jedno pro daný úsek a zajišťovalo jasnou bezpečnost. Skončilo na "neohrabanosti" s rostoucím počtem vlaků. Atd.

Nahrazeno dnes elektronicky. Viz švýcarské vedlejší tratě, Británie. Lze celkem snadno uvolnit vždy jen jeden směr.

Něco o tom vím. Ta nehoda vlastně "není složitá". Problém je ve financích a jejich alokaci. Dále viz třeba propadák s "celoevropskou" lokomotivou řady 380 za desítky miliard. Politické rozhodnutí kamarádů a děsný pekáč, který nikdo nechce. Za ty miliardy by byly lokálky v cajku.

Upozorňuji dále na složitost debaty o železničním zabezpečení, kdy účastníci diskusí netuší, že všude nejsou "semafory" a výpravčí má "plácačku"!!!

V. Braun 10.7.2020 5:49

Naivně jsem se domníval, že všude na tratích jsou "semafory", dříve ta typická ruka dnes světla, a ta jsou ovládána v souladu s provozem, dnes nejspíše dálkově. Tady to vypadá, jako by na trati nic podobného nebylo a strojvedoucí jen dostával slovní pokyny.

Š. Hašek 10.7.2020 7:46

Je to dosti jinak .....

Rád bych ...... ale je to na "výjezdové školení stran železničního provozu". Vůbec si to neberte osobně! Já také toho mnoho nevím o provozně důležitých detailech atomové elektrárny. Příklad.

V. Braun 10.7.2020 8:30

Nebojte, osobně si to neberu. Mám spolužáka strojvedoucího, bohužel ho vidím tak jednou za dva roky, ale až se příště potkáme nechám si od něho udělat "školení".

P.s. V té atomové elektrárně pracují zase jiní spolužáci, o svoji vlastní průkazku ke vstupu do Dukovan jsem přišel už někdy v roce 1992.

V. Mokrý 10.7.2020 5:34

V jednoduchosti je síla. Na odměny a zlaté padáky kindermanažérů peníze byly, ale na výpravčí NE ! A nejen na ně.

Š. Hašek 10.7.2020 8:01

Sumárně jste celkem trefně popsal situaci.

Peněz v systému dost. Bylo rozhodnuto o tom, že na lokální tratě půjde (jen) tolik a tolik.

A nebudu Vám raději popisovat ....... škoda slov. To zabezpečení lokálek není až tak drahé. Ale není v centru pozornosti (vždycky na čas po nehodě).

V. Zadák 10.7.2020 4:40

Pane autore,

strojvedoucí komunikoval s dirigujícím dispečerem, protože dle D3 musel. Dispečer mu další jízdu nepovolil. Přesto se z nepochopitelného důvodu strojvedoucí rozjel. Jízdní řád jiný "v kladiva" a jiný o víkendech s tím nemá co dělat. Toho je na železnici plno.

Firma AŽD již v roce 2011 měla vyvinutý radioblok, který by chybně vyjetý vlak i protijedoucí vlak zastavil. Jenže na ministerstvu dopravy se rozhodli po kalouskovsku škrtat.

Kam čert nemůže, nastrčí ekonomistu.

Š. Hašek 10.7.2020 8:11

"Typický parametr činnosti lidského mozku". Celý proesní život jsem si pohrával s trestným činem zanedbání něčeho z nedbalosti. Prosím nebrat za slovo, myslím, že ten pojem je jasný ...

Zabezpečovacím systémem je toto možno značně eliminovat (stále se mnohde děje i jen tak, že strojvůdce něco musí psát, musí dělat něco tak složitě, aby zkrátka "fakt nezapomněl").

Nic není dokonalé.

P. Hatina 10.7.2020 3:15

Děkuji za popis události. Tohle vysvětlení se už v médiích objevilo. Sice vypadá na první pohled logicky - jenže ani takto se to stát nemělo. Jak se lze dočíst na wiki ke zmíněnému termínu D3 (Zjednodušené řízení drážní dopravy), "Provoz vlaků na tratích D3 může být řízen pouze dirigováním - drážní doprava je organizována dle Grafikonu vlakové dopravy (GVD) a pokynů dirigujícího dispečera. Možnost organizování drážní dopravy bez dirigování (kdy drážní doprava byla organizována pouze podle GVD) bylo zrušeno 1. 7. 2013 novelizací předpisu SŽDC D3."..

Jinak řečeno, "nějaký " dispečer tam měl být (dálkově, komunikující se strojvůdci třeba mobilem), a ten měl (dle zmíněného GVD-určitě na počítačích) dávat pokyny oběma strojvedoucím. A jak si určitě každý vzpomene, už při reportážích z místa nehody se mluvilo o tom, že ta (nějaká) komunikace s dispečerem je (i nahraná). Ale jestli strojvedoucí i ignoroval i tu, nebo nefungovala/nebyla? tak to je jiný problém.

Protože ono zase mnoho jiných řešení není. Rozhodně tam nelze dát "výpravčího", protože tam nahoře není ani fungující nádraží, kde by byl.

A nastrkat tam nějakou lepší "zabezpečovací " techniku se zdá být dobrý nápad, než si uvědomíme, jaké je tam v zimě počasí, mrazy, několikametrové závěje, vánice, na podzim a jaře vichřice, deště.. To by asi dlouho nevydrželo, s tím že servisní četa na řešení závad, by musela dojíždět desítky km z jiného nádraží.

Tak aby třeba někoho "nenapadlo", že nejjednodušší bude celou trať zrušit..:(

F. Žůrek 10.7.2020 3:08

Ještě to upřesním:

V provozu musíme také HLÍDAT LIDSKÉ CHYBY.

Jeden vlak ujel asi 1 km - a neměl jet! Proč se to nehlídalo?

CHYBA SE MĚLA HNED! ZAVČASU odhalit! O to tady jde!

To se musí v provozu také HLÍDAT! Proč to není zabezpečeno?!!!

P. Hatina 10.7.2020 5:58

Víte, asi Vám nedochází jedna podstatná věc. Tam (na těhle malých nádražích) není kdo by to hlídal. Tam prostě už nikdo není. I budova nádraží je polorozpadlá a prázdná

Zastaví tam vlak vystoupí/nastoupí pár cestujících (do vsi to mají přes les tak 3 km). A pak si strojvedoucí toho vlaku sám určí kdy má odjet a odjede (podle svých hodinek). Když se tam ty vlaky mají vyhnout tak na sebe musí počkat a vidět se (na těch dvou kolejích vedle sebe). Toť vše.

Tedy - sice jak píši výše, je má řídit dispečer, ale ten sedí někde desítky km od nich (možná ve Varech, v Ostrově, Nejdku, těžko říct), ale ten ji dá pouze pokyn vysíkačkou/mobilem, a nevidí tedy tu konkrétní situaci na nádraží, ani jestli ten vlak už vyjel nebo ne

F. Žůrek 10.7.2020 2:30

Pane Bílku, říkáte to správně!

Na jednokolejné trati jede se pouze jedním směrem: V tomto směru je VOLNO, svítí zelená a ve druhém směru svítí červená. Jeden z vlaků musel jet na červenou, ale proč? Proč je to možné? To člověk nechápe.

Není zde již žádná signalizace? Nikdo to již nehlídá? Tomu právě člověk nerozumí!!! O to tady jde!!!

V. Zadák 10.7.2020 4:47

Není. Kvůli absenci nákladní dopravy a malému počtu vlaků nemůžete na každém nádraží zaměstnávat výpravčího a dva signalisty.

I. Štípek 10.7.2020 1:05

Tak to je přesně ten příklad, kdybyste měl pokorně držet ústa. Docházím k závěru, že nemáte ruce rychlejší než hlavu, ale je to hlava, která některé věci nikdy nepochopí. Fuj.

J. Jurax 10.7.2020 2:00

No, nemohu se ubránit dojmu, že buď byste měl pokorně držet ústa Vy nebo dobře zdůvodnit, proč tak má učinit autor článku.

Jinak by bylo lze dojít k oprávněnému závěru, že buď máte ruce rychlejší než hlavu, nebo je to hlava - Vaše - která některé věci neni uzpůsobena pochopit.

P. Labaj 10.7.2020 2:13

Plný souhlas s článkem pana Stejskala. A naprosté nepochopení vašeho zvratku.

Š. Hašek 10.7.2020 8:22

Po stránce odborné mám určité výhrady k článku pana Stejskala.

Ale Vy jste buď něčím jiným fest rozčilen. Nebo nevychovanec.

I. Štípek 10.7.2020 9:29

Když ten nevkus nepochopíte ani vy, nemá cenu nic vysvětlovat.

R. Langer 10.7.2020 10:01

Jistě. Místo toho stačí plácnout nějakou blbost. To pro změnu nechápete vy, co? :-P

I. Štípek 10.7.2020 10:50

Připodobnil bych to k tomu, že právě v poslední době HBO víc rotuje film Nákaza. Prostě nevkusné.

R. Langer 10.7.2020 10:00

A to jako proč? 8-o

J. Bílek 10.7.2020 0:58

Dobrý den, pan Stejskal přesně popsal problém, který vedl k tragické nehodě. Jsem milovník železnice, jako kluk jsem měl modely TT a stavěl jsem si doma vláčky, děda byl eisenboňák. Pan Stejskal správně píše, že vlak musel dříve vypravit výpravčí a nejen to, návěstidlo ve směru cesty muselo být v poloze volno (ne stůj!). Nechápu proč se toto stále nepoužívá a vlastně návěstidlo by mohl ovládat dispečer a pokud by nebylo volno, tak by vlak nevyjel. Strojvůdci (mašinfírové) přece jezdí podle dopravního značení a ovládat na dálku návěstidlo by snad neměl být problém. Asi se zase šetřilo na nepravém místě, ale to už známe, nikdo neponese odpovědnost, nakonec jen ten chudák strojvedoucí.

V. Zadák 10.7.2020 4:44

Dispečer ovládá návěstidlo i výhybky na mnoha tratích. Nejblíž na trati Prunéřov - Karlovy Vary.

Jenže to nelze udělat naráz všude.