25.4.2024 | Svátek má Marek


PAN MACHÁLEK: Volby a Tomáš Töpfer

20.10.2006

Samozřejmě, že jsme se s panem Machálkem tentokrát v restauraci Na kahánku bavili o volbách. A to dokonce neobvyklým způsobem. Začal jsem to já otázkou, kterou osobnost máme podle pana Machálka v senátních volbách nevolit.

Pan Machálek byl očividně podiven. Řekl mi, že na to není expert, tím spíš ne, že bydlí v obvodu, kde letos senátní volby nebudou. Ale kdyby měl volit, nepřemýšlel by o tom, koho bude nevolit, nýbrž volit. – Odpověděl jsem, že ho chápu, nicméně, že jsem popleten z celostránkového inzerátu, který vyšel 11. října v časopise Metro s nadpisem „Výzva diváků Tomáše Töpfera“. Ta výzva rozvádí základní myšlenku celé stránky “Kdo má rád Tomáše Töpfera – herce, nevolí Tomáše Töpfera – politika“. Nebudeme Vás volit, říká se na jiném místě, „větší pocty se vám nemohlo dostat.“ Mně to, abych pravdu řekl, mírně řečeno zlobí. Také jsem divák Tomáše Töpfera a budu ho volit. Proč ten inzerát mluví za mne a jakým právem uvádí dvojznačně „My, vaši diváci…“? Proč je pomlouvačný a přitom se tváří, jako by autoři byli Töpferovi přívrženci a obdivovatelé?

– Počkejte, svraštil čelo kolega Machálek a vyžádal si ode mne inzerát. Přečetl si ho a když skončil, četl ho znova. Pak se na mne podíval a smutně se usmál. Upozornil mne na to, v čem vidí podstatu textu inzerátu:

– Co se stane,četl, když bude zvolen /Tomáš Töpfer/ do senátu? Politická konkurence ho prý bude chtít pošpinit – a inzerát naznačuje jakými otázkami. Některé stojí za zamyšlení. Tak 5. otázka inzerátu zní: „Vaši hospodu U Kalicha prý místo původního hostince vybudovali na jiném místě komunisté, aby parazitovali na pověsti vytvořené Jaroslavem Haškem. Pokračujete v této komunistické desinformaci vědomě?“ 6. otázka: „Proč u vás stojí pivo mnohonásobně víc než jinde. Opravdu vám záleží na českém občanovi, když už parazitujete na slávě českého spisovatele?“ A konečně poslední otázka: „Co by vašemu hostinci řekl Jaroslav Hašek, který měl vždy hluboko do kapsy. Vyhodil by ho váš číšník, když by neměl na zaplacení?“

Ti dobráci prý chtějí bránit čest Tomáše Töpfera a jedním dechem ho špiní. Opravdu zvláštní druh textu. Vy si to samozřejmě pamatovat nemůžete, ale já si ještě dobře vzpomínám na podobné „články“, kterými za tzv. druhé republiky, to znamená po Mnichovu, autoři fašistické organizace s názvem Vlajka zaplavovali český tisk. Byly to většinou články antisemitské a hnusné. A jsme u toho, Tomáš Töpfer je sice Čech, ale nikoli árijec. Tento inzerát je podle mého názoru sprostý antisemitský pamflet.

– Zeptal jsem se pana Machálka, jestli si tím je jist. Odpověděl, že říká pouze své mínění. Dokázat to samozřejmě nemůže, i když…Jsou tu jisté indicie. Tak pravopisné chyby, které svědčí o tom, že autoři inzerátu to nemají s českým jazykem právě nejlepší. Kdyby přidali na znalosti českého jazyka, nepsali by „dokumenty, které jste dodalia vazbu „když by neměl na zaplacení“ by nahradili „kdyby neměl na zaplacení“.

– Potěšilo mne to. Poněkud jednoduše jsem došel k závěru, že mezi antisemity nejsou vzdělaní lidé. To je tedy povzbudivé, že?– Pan Machálek se ohradil, že něco takového neměl na mysli a také tomu tak není. Že by takoví antisemité jako Voltaire, Dostojevskij, Neruda, Wagner byli nevzdělaní, to se říci opravdu nedá. Ostatně již na počátku vzpomínané druhé republiky lékařská a advokátní komora zakázaly židům činnost. Členové těchto komor přece nebyli nevzdělanci.

Jediné však, přestože inzerát, který jsem přinesl, zřejmě nepsali akademici, co se z toho dá vyvodit, je to, že antisemitismus není přímo úměrný nevzdělanosti. – Přiznal jsem, že jsem své znalosti o antisemitismu načerpal z několika článků a že se rád poučím, co vlastně tento jev znamená. – Pan Machálek řekl, že jsem dobře použil substantiva „jev“. Jak to říci jinak? Je to celosvětově rozšířený fenomén nenávisti vůči všemu židovskému, jehož některé příčiny sice lze vystopovat, ale beztak se nedobereme všech příčin a motivů. To snad můžeme nechat na jindy. Pro tentokrát se můžeme spokojit zjištěním, že v posledních desetiletích se antisemitismus vzmáhá. Má historické kořeny a už tak je dosti rozšířený. V roce 1973 uzavřely evropské vlády s muslimskými státy „ropnou“ dohodu, jejíž součástí byl údajně slib evropských států, že budou podporovat Palestince proti Izraeli. Od té doby, to můžeme snadno pozorovat, se v celé Evropě šíří nenávist proti Izraeli a židům.

Český antisemitismus se na veřejnosti projevoval marginálně, ale vzhledem k tomu, že žijeme v tomto „evropském“ duchovním klimatu a – proč bychom si to nepřiznali – i vzhledem k tradici českého antisemitismu… (přerušil jsem pana Machálka poznámkou, že snad tyto tradice nejsou tak silné) – Myslím, že stačí, ohradil se pan Machálek. Vzpomeňme na hilsneriádu a na zvlášť parádní kousek: vyhánění německy hovořících židů, kteří se vrátili z koncentráku.– Z toho jsem usoudil, že se proti antisemitismu mělo něco dělat tehdy; teď asi je pozdě.

Ale věřím, že my, voliči, Tomáše Töpfera beztak zvolíme.

– Hmm, vyjádřil se pan Machálek poněkud neartikulovaně.