Nové formy vzdělávání při využití ICT pomůcek ve výuce
Rozvoj dalšího vzdělávání učitelů a dalších pracovníků ve školství
Číslo projektu: CZ.04.1.03/3.1.15.1/0222
Projekt byl jednou z dalších možností bezplatného vzdělávání v oblasti ICT pro učitele. V prvním kole projektu byli proškoleni pedagogičtí pracovníci ze škol, které byly partnerskými školami již od počátku přípravy projektu. V druhém kole pak byla dána možnost pedagogům z jiných škol. Tito pedagogové se mohli do projektu přihlásit na základě výzvy v Učitelských novinách nebo na webových stránkách projektu. Celkem bylo v obou kolech vyškoleno 189 pedagogů.
Ze široké nabídky modulů si účastníci nejčastěji vybírali modul č. 1 s názvem Školení v oblasti ECDL. Ostatní moduly se objevovaly pouze okrajově. Moduly byly koncipovány jako e-learningové kurzy, které byly na svém počátku, v průběhu i na konci doplněny konzultacemi metodiků na jednotlivých školách. Výběr modulů ovlivnila hlavně možnost na konci kurzu bezplatně složit zkoušku ECDL, za jejíž složení se jinak platí nemalé částky.
Evaluační dotazník na konci projektu a dále navazující evaluační seminář prokázaly, jak důležitá je role metodika, poradce a konzultanta. Osobnost metodika a způsob jeho práce s pedagogy ovlivňovala v pozitivním i negativním smyslu úspěšnost účastníků kurzů během studia i při skládání závěrečných testů.
Výsledky evaluačního dotazníku ukázaly, že s obsahem kurzu bylo spokojeno či velmi spokojeno 83 %, nespokojeno či velmi nespokojeno 17 % dotázaných. U spokojenosti s e-learningovým prostředím byla procenta shodná. Hlubším zkoumáním důvodů nespokojenosti bylo však zjištěno, že nespokojeni a velmi nespokojeni jsou učitelé ze školy, kde funkce metodika byla plněna problematicky, tj. metodik neplnil 100% svoji práci.
Velmi pozitivním zjištěním bylo, že i přes některé problémy, které učitelé s využíváním ICT na školách mají, využívá ve své práci poznatky z kurzů 88 % pedagogů a plánuje využívat do budoucna 96 % pedagogů.
Na závěr byli účastníci projektu dotazováni, jaký pro ně měl projekt celkový význam. Pro 94 % pedagogů byla účast na projektu přínosná a 71 % by se rádo podobného projektu zúčastnilo znovu.
Výsledky projektu ukázaly, že i přes nepříznivou situaci ve školství v oblasti implementace ICT do vzdělávání jsou zde možnosti podpory a hlavně nadšení pedagogové, kterým není tato problematika lhostejná a jsou ochotni jí věnovat svůj volný čas.
Projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státním rozpočtem České republiky
Metodik projektu Pedagogická fakulta UK Praha