25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

MOUDROST: Podobenství o hrudce soli

škarohlídi, „zapšklí“ kritici, moralisté, mravokárci a zarputilí bojovníci „proti všemu a všem“ využívají jakékoliv příležitosti k uvolnění svého záporného emočního přetlaku (zlosti, vzteku), přičemž jejich urážky a „odvážná“ špinění druhých nezřídka umocňuje „ochranná“ anonymita.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Hein 17.11.2022 8:01

Ještě názorný doplněk: Pokud někdo bude "svobodně" urážet a špinit jiného, vzbudí to možná Vaše pobavení anebo dokonce veselí, ale pokud by "svobodně" urážel a špinil Vás anebo někoho z Vašich blízkých, patrně byste to nepovažoval za projev příkladné a následováníhodné svobody. V tom právě spočívá podstata Kantova kategorického mravního imperativu, který se v různých civilizacích napříč věky vyskytuje v této podobě: "Nečiň jiným, co nechceš, aby oni činili tobě!"

V. Čermák 17.11.2022 11:38

Kantův mravní imperativ je inspirován Ježíšem. " Jak chcete, aby se lidé chovali k vám, stejně tak se chovejte i vy k nim" - Lk 3.31.;-D

J. Brei 17.11.2022 12:51

Je to Lukáš 6:31, nikoli 3:31. V Evangeliu Matouše tento verš zní: „Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy ve všem jednejte s nimi; v tom je celý Zákon i Proroci.“ (Český ekumenický překlad). Jehóšua zde svůj příkaz vztahuje k Tanachu (konkrétně k Tóře a Nevijím/Pěti knihám Mojžíšovým a k Prorokům), nikoli obecně k jakémukoli jednání. Ha-Nocrím (křesťané) na to rádi zapomínají. To se stalo i Kantovi. Jakmile totiž tento příkaz vyjmete z rámce Tóry a potažmo Nevijím, kteří ukazují, co se stane, když lidé Tóru neposlouchají, ospravedlníte jím jakékoli chování. Např. sadomasochista si jím ospravedlní to, že ubližuje druhým lidem, protože si přeje, aby mu druzí také takto ubližovali. Homosexuál si jím ospravedlní to, že obtěžuje druhé muže, protože si přeji, aby ho druzí muži také obtěžovali.

P. Černý 17.11.2022 13:37

No jistěže. Máte-li přijmout mravní principy, které předpokládají solidaritu ( což není zase tak automatická samozřejmost, jak by se mohlo zdát), musíte uvěřit v solidaritu. Pak ale ještě zbývá otázka. Co bylo dříve. Zda víra v solidaritu nebo solidarita víry.

O. Hein 17.11.2022 13:15

Dobrý den, jedná se o tzv. zlaté pravidlo, které se již od 5.stol-př.n.l. vyskytovalo v různých civilizacích. Píše o tom zejména Konfucius, Seneca ad. Pokud má o to někdo speciální zájem, tyto prameny vyhledám a uvedu.

J. Brei 17.11.2022 13:28

Dobrý den, pane Heine. Ano, já zájem mám. Podle mne je to Jehóšuovo pravidlo unikátní v tom, že ukládá aktivitu, kdežto ta co znám, se spokojí s pasivitou („Co nechcete, aby lidé činili vám, nečiňte vy jim). Pokud má tedy ještě někdo jiný než Jehóšua, toto pravidlo v aktivní verzi, budu rád, když ho, pane Heine, připomenete.

O. Hein 17.11.2022 13:42

Dobrý den, začnu na tom pracovat, při svém pracovním zatížení bych to snad během dvou dní zvládl. Napište mi ale e-mail, protože ostatní čtenáře to zase až tak nezajímá.

M. Adamík 17.11.2022 13:59

Chyba, zajímá. Vhodných informací není nikdy dost...

J. Brei 17.11.2022 14:47

Pana Adamíka to také zajímá a možná by se našli další. Klidně to přidejte k této diskuzi. Diskuze na psu zůstávají otevřené a já si to dohledám a případně napíši svojí reakci. Děkuji a přeji příjemný den

O. Hein 17.11.2022 15:15

Dobrý den, patrně to budu hledat postupně. Nejprve bych uvedl, že patrně nejstarší zmínka o "zlatém pravidle" pochází od pověstných sedmi antických mudrců, kteří ovšem žili v delším časovém rozmezí: Thalés z Mílétu, Solón z Athén, Periandros z Korintu, Biás z Priény, Kleobúlos z Lindu, Cheilón ze Sparty a Pittakos z Mytilény. Toto pravidlo zní: "Co děláš druhým, zas čekej od nich!" Je to něco mezi tím, co čekáte. Dále Konfucius: "Co nechceš, aby ti jiní činili, nečiň ty jim!" (to je to pravidlo v záporu). Naprosto stejný text se pak objevuje v knize Tobiáše proroka, kap.4/15. Vámi uvedené citace Ježíše (Mt 7/12 a Lk 6/31 nejsou zcela shodné, ale obsahově mají stejný význam. Otázkou zůstává, který z těchto evangelistů je blíže popisu autentického Ježíšova výroku. Svoje prameny stále "projíždím" od Sumeru přes Egypt, Řecko a Řím. Faktem ovšem je, že prvním originálním tvůrcem zlatého pravidla (byť v oné záporné formě) je Konfucius. Ještě se ozvu, Váš badatelský zájem chválím, studia není nikdy dost.

J. Brei 17.11.2022 16:01

Děkuji za zaslané shrnutí. Ukládám ho ke svým poznámkám k Matoušovi 7:12. Ano, čekám, zda se dozvím, jestli někdo před Jehóšuou posunul toto pravidlo do aktivní formy, jak to udělal on.

O. Hein 17.11.2022 16:15

Milý pane, rád komunikuji s někým, kdo má znalosti a je schopen přijmout i znalosti jiných. Takže další pozoruhodný kategorický mravní imperativ vyřkl Seneca. Tento imperativ je geniální v tom, že nutí i jiné lidí, aby alespoň nepředstírali, že jsou jiní, než jací jsou. Je to imperativ naprosto ojedinělý, byť není podoben ani Konfuciovi, ani sedmi filosofům a ani Ježíšovi:

"Jednej tak, aby tě bylo možno chválit, A NE-LI, ABY TĚ ALESPOŇ BYLO MOŽNO POZNAT!"

Budu hledat dál. ale přiznávám, že okruh tvůrců kategorických mravních imperativů je velice omezný.