Milí čtenáři, už opět dostávám stížnosti na přemíru válečných témat, je tedy čas se na chvíli vrátit ke světu civilnímu. Ona se ta válka samozřejmě nedá úplně ignorovat, je to významná historická událost, ale nemusíme se jí zabývat pořád. Stačí, že se jí pořád zabývají jinde.
Tak tedy, jak říkají u Monty Pythonů, and now for something completely different!
Napůl vážně míněný návrh, jak posuzovat úroveň místní správy.
Blíží se komunální volby, a s nimi obvyklé divadýlko, kdy na nárožích vyraší billboardy s různými důvěryhodnými tvářemi: “Volte mě, já jsem ten správný starosta pro 21. století, kdežto tady Tonda, to je hloupý populista! Já vám totiž dám zadarmo X, kdežto Tonda, blbec jeden, ten by dával zadarmo Y!”
Billboard snese všechno; ale odhlédneme-li od toho, co ti politici říkají o sobě sami, máme nezanedbatelný problém. Jak se vlastně pozná dobrá governance, zvlášť na městské úrovni? To je těžko zachytitelná a definovatelná věc, takový způsob vlády. Natož pak měřitelná.
Mám návrh, míněný jen napůl vážně, ale myslím, že by přesto voliči přinášel určitou informaci. Hlavně v tom, kterým směrem se jeho město vyvíjí. Pracovně tomu říkám index rozbitých chodníků.
Jak by vypadal? Nuže, asi takto.
Vkaždém městě, potažmo městské čtvrti, by se vybralo určité množství náhodných bodů v uliční síti a podle stanovené tabulky by se spočítalo, v jak dobrém či špatném stavu jsou tam chodníky a místní komunikace vedle nich. Započítávaly by se takové věci jako nerovnost povrchu, chybějící dlažební kameny, nefunkční nebo neexistující kanalizace (vznik velkých kaluží po dešti), stav vodorovného silničního značení (např. léty provozu smazané přechody pro chodce), erodovaná schodiště, rzí prožraná zábradlí apod. Odborníci by určitě dokázali vymyslet nějakou základní sadu kritérií.
Následně by se do mixu přihodily, dejme tomu, tři nejhorší případy v celé posuzované oblasti. Tady uznávám, že to může být subjektivní, ale podle mě to tam patří. Pokud je někde uprostřed chodníku masivní díra vedoucí až kamsi do horního předpeklí, je to špatná vizitka radnice, i kdyby průměrná ulice ve městě vypadala dobře.
No, a konečně by se stranou spočítal ještě index kvality oprav, kde by se navštívily ulice opravené před dvěma, třemi či čtyřmi lety, a vyhodnotilo by se, jak vypadají teď. Jestli se zkrátka nerozpadají předčasně. Toto by byl zpožděný signál, ale užitečný. Zabraňoval by tomu, aby páni konšelé nechali narychlo a levně sflikovat děravou ulici a chlubili se odfláknutým výsledkem, který během pár měsíců bude vypadat zase špatně. Příjemným vedlejším efektem by byla de-facto databáze kvality práce firem, které takové zakázky dostávají. A to i pro potřeby jiných radnic nebo soukromého sektoru. Dlouhodobá reputace je jeden z nejsilnějších nástrojů pro pročištění trhu od špatných hráčů.
Nu, a tato čísla by vám něco řekla o kvalitě městské správy, kterou máte. Vypovídající by byly nejenom absolutní hodnoty, ale i trend v průběhu posledních let a srovnání s okolními městy. Kdyby na tom byl Nymburk podstatně lépe než Poříčany, asi by si v Poříčanech kladli otázku, co se u nich dělá špatně.
A toto celé by se opakovalo každý rok, samozřejmě s jinou sítí náhodně vybraných bodů. Díky tomu byste viděli, jestli se celková situace postupně zlepšuje, stagnuje, nebo upadá.
Proč si myslím, že by takový index rozbitých chodníků k něčemu byl? Z řady důvodů.
No dobrá, co nevýhody? Napadá mě jich jenom pár.
Tak, milí čtenáři, co říkáte na takovou myšlenku? Shledali byste index rozbitých chodníků užitečným? Doplnili byste jej o něco dalšího?
Pokud ano, diskusní fórum ke článku najdete zde.
Hudební epilog
Máme minulý měsíc jedno neblahé výročí. Ale i to jednoho dne pominulo a nastaly lepší časy. I tragédie mají svůj konec.
P.S. Tento web funguje bez všelijakých vyskakovacích reklam, placené