Středa 30. dubna 2025, svátek má Blahoslav
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

MÉDIA: Více prostoru pro Nový prostor

Vlastimil Růžička
diskuse (16)
Do začarovaného kruhu informační doby, jak nazývá naši současnost Robert W. McChesney v knize Bohatá média, chudá demokracie, se po rychlém startu v roce 1999 dostal i časopis mezinárodní sítě street papers Nový prostor (dříve Patron). Dnes čtrtnáctideník, jenž akcentuje své poslání nejen jako pomoc lidem bez domova, ale také jako komunikační platformu napříč sociálním spektrem, podlehl tuzemské masové komunikaci. Samotní prodejci naopak nekomunikují a jejich zájem o tento druh výdělku klesá. Klesá i zájem kolemjdoucích a objevují se rozpaky nad obsahem jednotlivých čísel.

Původní myšlenka street papers jakoby se někde v českém mediálním soukolí "zadrhla" a zůstalo jen "prázdno a lhostejno", jak se vyjádřil jeden z prodejců na náměstí Míru v Praze. Tvrdý neoliberální byznys nejdříve smetl slušně dotovaného vydavatele mezi dlužníky a ten namísto toho, aby odkryl karty a situaci vysvětlil, propustil v tichosti část zaměstnanců včetně šéfredaktora, který časopis držel při životě, přestal platit tiskárně i redaktorům a zajistil tzv. samovýrobu. Ta trvá - s mírnými výkyvy - dodnes. Nový prostor (NP), jehož prodejci jsou bezdomovci, padl za oběť českému neoliberálnímu byznysu a prozradil cosi o práci českých nadací a sdružení, o hospodaření s dotacemi .

Úsporný a lehce utajený vydavatel
Po vlastním úsporném balíčku (2001) s "pracovním" názvem Časopis bez článků vytvářel vydavatel, občanské sdružení Nový prostor, jakousi podivnou směs obrázků a nesrozumitelného blábolení ve stylu teenagerovského školního časopisu. Redakce, která byla podle slov pamětníků denně bombardována rozhořčenými dopisy čtenářů, se bránila tím, "že profesionální žurnalistika je neodmyslitelně spjata s reklamním průmyslem, tedy má prostředky k tomu, aby byla profesionální… My nejsme profesionální žurnalisté. Nejsme profesionálové v reklamním průmyslu. Nemáme kontakty v průmyslu ani v politice…," píše neznámý autor v článku NP jako školní časopis? (NP 149, 14/7 2003). Přesto je opravdu hrdý amatér, neboť v závěru vítězoslavně dodává: "A přesto každý týden prodáme patnáct tisíc výtisků..."
Kde přišel k takovém číslu, nám v článku nesdělil, a tak se porůznu v jednotlivých číslech NP dozvídáme, že je to: patnáct, někdy šestnáct, a pokud je pisatel optimisticky naladěn, tak dokonce dvacet tisíc za týden… Ještě v říjnu 2000 se uvádí na stránkách listu rekordních 27 tisíc, pak následuje podle slov vydavatele roční krizové období (NP 100, 7/2002) a po zdařilé reklamní kampani (vyhodnocena Strategií jako jedna z nejlepších) v roce 2002 se situace stabilizuje, náklad a prodej se opět zvedá na původní úroveň.

Avantgardně výbojný grafik
Co se týče grafické části původně týdeníku Nový prostor, nijak se nezhoršila, neboť se nemělo co zhoršit. Vydavatel byl zřejmě od začátku přesvědčen, že ji zvládne každý. Světlou výjimkou bylo období Jana Turnera, který navrhl nový, poměrně zdařilý layout. Nová koncepce mladého školního časopisu ho však neoslovila. Po jeho odchodu se dlouho zdálo, že grafika je jakýmsi bláznivým experimentem; poté následoval návrat ke konvenčnějším pravidlům (alespoň občas platí běžné typografické zásady) s občasným "cool" úletem.
Časopis, zdá se, velmi rád hazarduje se vkusem čtenářů a spoléhá pouze na soucit zákazníka. Vždyť si to, tak jako tak, někdo koupí… Jako by programově počítal se skupinou "nadržených" zájemců, kteří nekupují časopis kvůli obsahu, ale skrze sympatie k prodávajícím. "Cílová skupina je dost široká, prostě ti, kteří chtějí vstoupit do styku s bezdomovcem," uvádí ve svých redakčních vstupech vydavatel. Čtenářům i prodejcům pak nabízí spoluúčast při vytváření témat a rubrik, vybízí ke spolurozhodování při výběru titulní strany, vyhlašuje soutěže a začleňuje do redakčního týmu i samotné prodejce.

Unavená sekretářka
Do redakce i nadále přicházejí rozhořčené dopisy netýkající se už jen obsahové a grafické části, ale i ostré kritiky ohledně odchýlení od původní myšlenky street papers. "Časopis lidem na ulici vůbec nepomáhá, nikdo si ho s takovým obsahem nekoupí…," říká mi prodejce, který se studem natahuje ruku. "Prostě žebrám a časopis dávám lidem zdarma..," dodává.
Vlivem netransparentnosti sdružení se objevovaly i spekulace o trestním stíhání vydavatele NP (např. poznámkový blok Filipa Rožánka), o špatném hospodaření s dotacemi, o zneužívání lidské solidarity. Dodnes se nepodařilo závažná obvinění ani potvrdit, ani vyvrátit. Jako by se nic nestalo, jako by nikdy nic nebylo… Internetové stránky o temné historii sdružení mlčí a snaží se po delší odmlce působit seriozně. Najdeme tu dokonce výroční zprávy, včetně finanční zprávy (viz dole), aktuální informace o programech pro lidi bez domova, nové odkazy, ocenění… Také obsah časopisu NP a jeho grafická úprava se změnily k lepšímu. Některé články lze dokonce i číst, svůj žurnalistický um a sociální cítění zde prezentuje i Jan Jirák z Fakulty sociálních studií v Praze. Denní centrum NP a aktivity s ním spojené působí jako funkční mechanismus.
Nicméně vydavatelé jakoby stáli pořád někde daleko v pozadí a říkali: moji věrní, dělejte si časopis, jak chcete, ale co možná nejlevněji, s co možná nejmenším aparátem… Dotace už nejsou, co bývaly, a my také musíme nějak žít… Naprostá neúcta k práci novinářů i dobrovolníků, degradace řemesla i původní myšlenky street papers.

Pomozte si sami a my vám pomůžeme
Ostatně v tom nejsou sami. Velmi rychle přebírají způsoby dobře živené polobulvární i klasické bulvární mediální scény. Obecně známý trend mediální kultury neunikl ani časopisům typu street papers. Tak jako klasická média, která navíc patří ve většině případů nadnárodním mediálním korporacím, podřizují svůj obsah zisku. Mění ho v dobře prodejné zboží, vytvářejí jakési identické polobulváry, kde se prolíná zpravodajství se zábavou, hledají obecně stravitelná a hlavně prodejná témata. Nový prostor (NP) volí například nové rubriky s názvem AKCE!, fotokomiksy, soutěže a dokonce i Homeless reality show s názvem 72 hodin. Vydavatelé vědí, že česká média, která mají zájem jít jinou cestou, zpravidla zanikají, mnohdy za potlesku či přímo za přispění politiků. Hájí se tím, že sledují zájem trhu (z čeho tak čerpají, čert ví) - i dotovaná média a sociální projekty potřebují dostatečný zájem veřejnosti. A veřejná služba přece něco stojí…

******
Časopis Nový prostor (původně Patron) vychází od roku 1999 po vzoru zahraničních street papers s cílem nabídnout možnost důstojného pravidelného výdělku osobám v obtížné životní situaci. Narozdíl od slovenského Nota bene nenabízí kontinuální mediální výzkum. Po dlouhém mlčení se na internetových stránkách objevují pouze výroční zprávy (2001-2004).

Podle poslední zveřejněné výroční zprávy (2004)
*Nový prostor (NP) pracoval v roce 2004 s téměř 1 000 lidmi, kteří přišli prodávat časopis.
*Vyšlo 44 čísel NP
*Průměrný prodej 46 547 časopisů za měsíc.
*Vánoční číslo vyšlo společně se slovenským Nota bene dvojjazyčně a prodalo se bezmála 60 000 kusů.
*představenstvo občanského sdružení Nový prostor (2004):
Dagmar Kocmánková-předsedkyně sdružení
Robert Sztarovics-koordinátor projektu
René Zelenka-revizor

Co je street papers?
Projekt street-paper si klade za cíl nabídnout pracovní alternativu lidem, kteří se nacházejí v sociální či psychosociální krizi často spojené s absencí přístřeší (domova) a z celé řady důvodů nedosáhnou na standardní nabídku rekvalifikačních a jiných programů ÚP. Nedokáží se v akutní situaci uplatnit na trhu práce a jejich situaci neřeší současná nabídka služeb charitativních organizací, které se soustředí na poskytování stravy, ošacení, ubytování a základní zdravotní ošetření. Obecným cílem projektu je tedy zlepšení přístupu na trh práce skupinám osob ohrožených sociální exkluzí; jejich motivace ke změně, stabilizace stavu, trénink klíčových kompetencí, tréninkové zaměstnání s výdělkem. Projekt nabízí prostředí podporovaného zaměstnání, ve kterém se uživatelé služby mohou vlastním úsilím dostat z krizové situace a dosáhnout formulovaných autonomních cílů. Uskutečňuje se v reálném společenském prostředí s chráněným a bezpečným zázemím a vytváří podmínky k aktivní socializaci.
Cíle projektu streetpapers jsou:
- zvýšená kvalita života a životních podmínek
- zvýšená finanční soběstačnost
- uchopení odpovědnosti za vlastní život
- schopnost plánování + formulace životního programu s horizonty delšími než-li 24 hodin
- získání sebeúcty, sebevědomí
- získání nezávislosti
- obnova a rozvoj klíčových kompetencí potřebných pro udržení trvalého zaměstnání
- obnova sociálních a pracovních návyků a dovedností
- zlepšení přístupu na trh práce
- participace na rozhodování
- počítačová gramotnost
Některé základní principy projektu street-paper (www.street-papers.org) jsou převzaty do projektu předkladatele MCSSP v Praze v rámci globálního grantu ESF/JPD3 (Aktivizace pracovního potenciálu osob ohrožených sociální exklusí), kde je Nový Prostor partnerem .

Aktuální projekty mimo projekt street papers
Příjemce grantu v rámci II. kola Iniciativy Společenství Equal - Vytvoření nové služby pro pracovní integraci skupin ohrožených sociální exklusí; 12. 2005 - 3. 2008; realizace v Ústí nad Labem.
Partner MCSSP v grantovém schématu ESF/JPD3 Aktivizace pracovního potenciálu osob ohrožených sociální exklusí v Praze.
Příjemce grantu v rámci OP RLZ opatření 2.1 Street paper-job center Brno.
Žadatelem o grant v rámci OP RLZ opatření 3.2. Integrace specifických skupin obyvatelstva ohrožených sociální exklusí s projektem Rozvoj sítě pracovních center street papers.
Zdroj: internetové stránky

Jan Kovanic
30. 4. 2025

Je třeba nenechat se zblbnout a zdebilnit.

Aston Ondřej Neff
30. 4. 2025

Patnáct španělských regionů postihl očekávaný blackout.

Petr Kolman
30. 4. 2025

Proč nikdo neřeší protiústavní nesmysl v sekulárním státě.

Daniel Vávra
30. 4. 2025

Kolikrát jste potřebovali služby sociálního antropologa a kolikrát řemeslníka?

Jan Ziegler
30. 4. 2025

Romský hrdina Imrich Horváth bojoval proti nacistům

Aston Ondřej Neff
28. 4. 2025

Opravdu se nechci zúčastnit debaty o potratech.

Aston Ondřej Neff
29. 4. 2025

Řečnická otázka nevyžaduje odpovědi.

Jan Bartoň
28. 4. 2025

Podle Trumpa je dohoda s Ruskem připravena.

Ladislav Jakl
29. 4. 2025

Macron zopakoval, že zvažuje vyslání francouzských vojsk na Ukrajinu

Gustav Sitař
28. 4. 2025

Když je ilegální imigrant důležitější než občan vlastního státu

Lidovky.cz, ČTK
29. 4. 2025

V říjnu se potkali v ligové fázi, teď ale rozehráli mnohem důležitější souboj. O finále Ligy...

rat Tomáš Ratner
29. 4. 2025

Jihočeští policisté v úterý v podvečer zakročovali v Třeboni proti muži, který v bytě nožem...

Lidovky.cz, ČTK
29. 4. 2025

Poslankyně napříč politickým spektrem čelí častěji než muži psychologickému i sexualizovanému...

rat Tomáš Ratner, ČTK
29. 4. 2025

Americký internetový obchod Amazon popřel zprávy o tom, že plánuje zveřejnit, jak ceny produktů na...

Lidovky.cz, ČTK
29. 4. 2025

Je načase, aby Rusko a Ukrajina předložily konkrétní návrhy na ukončení války na Ukrajině, je...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz