24.4.2024 | Svátek má Jiří


MÉDIA: Řeč symbolů

8.9.2006

aneb Co nám řekla média o agentuře McCann Erickson a radnici Prahy 6

Média hovoří v symbolech, ale svou symbolickou řeč nevysvětlují. Musíte ji cítit. Je to pocitová komunikace. V dnešních a včerejších novinách vyšly články o hře „Vypal Lidice v co nejkratším čase“ a o klipu, v němž dívka krmí chlapce psími exkrementy. Média vycítila, že tyto informace něco znázorňují. Symbolizují asi totéž, co erbovní znak starého šlechtického rodu na obalu tvrdého sýru. Ztrátu původního smyslu. Znehodnocení významu.
Po odkliknutí na další stránku z úvodní www.totalburnout.cz se objeví povel: Vypal Lidice v co nejkratším čase a pravidla "počítačové" hry. Následuje povel přejít na další stránku, kde si "pařan" vybírá další zbraň, granáty či plamenomet. Po jejím výběru ale následuje text: "Na co si to tu hraješ?! V Lidicích to nebyla hra, ale realita," a poté sekvence pokračuje dokumentárními záběry lidické tragédie z roku 1942. Nacisté tehdy obec srovnali se zemí, skoro dvě stě mužů a ženy zastřelili a děti byly odvlečeny do Říše. Uvedenou stránku na internetu vytvořila reklamní agentura McCann Erickson na podporu zvýšení povědomí o lidické tragédii. Tolik deník MF Dnes.

Kamera zabírá hocha sedícího na dece uprostřed Vítězného náměstí v Dejvicích. Přichází k němu dívka s košíkem plným jídla. Dotykem mu zavře oči a do pusy mu vsunuje přinesené laskominy - šlehačku jemně rozmazává kolem jeho úst. Zabraná do erotické hry šmátrá po dobrotách poslepu, a proto místo jedné z nich končí v hochových ústech psí výkal ležící u deky. Záběr šklebících se tváří nahradí plakát s foty psů a vzkaz: Prosíme ukliďte po nás, ať nás mají všichni rádi.
Klip uzavírá kampaň radnice Prahy 6 vychovávající nepořádné pejskaře. Tolik deník Právo.

Ženské oko je rozříznuté vejpůl, muž za sebou táhne dva velké klavíry, na nichž jsou mrtví oslové a živí knězové, v díře v dlani se objeví množství mravenců, ... Andaluský pes je 16 minut bizarních a surrealistických výjevů, které mohou, ale taky nemusí, něco znamenat. Luis Buñuel a Salvador Dalí si dávali v roce 1928 záležet, aby nic ve filmu nebylo racionální. Tolik internetové stránky Film a škola.

Před časem mi jeden mladý houslista a jeho přítel violoncellista řekli po návratu z New Yorku, že se jim tam moc líbilo, až na to, že se tam všichni zoufale snaží upoutat na sebe pozornost.

Buñuel a Dalí chtěli své diváky šokem probudit k přemýšlení. Agentura McCann Erickson podstrkuje uživatelům internetu vědomí historických souvislostí v obalu propagace nacismu. Samospráva šestého pražského obvodu, chce vychovávat občany k pořádku nechutným vtipem.
To jsou dobré příklady toho, jak vážné činy ztratí v čase svůj původní smysl či obsah, protože si je přivlastní nekvalifikované osoby a svým nepochopením je úplně znehodnotí. Zaujmout za každou cenu, je docela něco jiného, než někým otřást. Cílem zvýraznění je zvýšení šance na úspěch, tedy úsilí veskrze poplatné době, zatímco Buñuelův a Dalího šok měl publikum přimět k pokusu vzepřít se a přestat splývat po proudu přítomného času. Proto to bylo umění, kdežto dílo gentur McCann Erickson a radnice Prahy 6 je jen nevkus. Média nám to řekla, ovšem po svém.

(Psáno pro Česká média)