25.4.2024 | Svátek má Marek


MÉDIA: Řeč reklam

24.6.2010

Ráno jsem omylem spustil teleshopping, prostor pro předvádění svalnatců a štíhlých žen, které cvičí na všem možném, ač to viditelně nepotřebují, leč tentokrát se mi ozval starý známý Ubírač tuků alias Reduce Fat fast (ubírej tuk rychle, v originále Redjús fet fást, což se zdálo zřejmě českým upravovatelům málo srozumitelné, a proto fást nahradili pro Čechy známým fest), ale to jen tak mimochodem.

Podstatnější je přidaná pasáž proti loňské verzi, protože nyní je krize, lidé šetří, a proto čím dál tím více kupují tento zaručený prostředek k hubnutí. To je skvělý výrok, překonávající trvalé reklamy na nejvýhodnější půjčky a hypotéky, tyto matky světových hospodářských malérů. Pravda, reklamy sice mají dodržovat jakési kodexy, ale především slouží k zaujetí zákazníka (dříve spotřebitele) jakýmkoli způsobem, občas i vtipným, aby hrábl hlouběji do své kapsy, eventuálně bankovního konta, přičemž nejdůležitější část textu je vždy vyvedena v miniaturách takřka nečitelných (týká se zejména úroků, převedených nyní na RPSN, protože tomu navíc leckdo ani nerozumí).

Některé reklamy chápu, na trh se uvádí ještě dokonalejší prací nebo jiný prostředek, ač předchozí téže značky byl zcela dokonalý, ale tento má jakousi přidanou hodnotu, třeba nový enzym, výtažek z neznámé rostliny, říkám tomu obecně Blbolín, tím se vyznačují všechny inovace. Pak jsou reklamy méně pochopitelné, např. na pivo, fernet a jiné, v Čechách hojně oblíbené tekutiny. Obzvláště miluji ženy, které při popíjení kávy jeví prožitek sexuálního vyvrcholení.

Nejraději mám reklamy, které dlouho odolávají rozluštění, co vlastně propagují, vrcholem je intrikánka, která muže ležícího pod autem dovede až do psychiatrické léčebny, což si zaslouží, když jde o Superjackpot Sportky. Svým způsobem je originání reklama na ČT 2, tedy na tento sportovněvzdělávací kanál, kde všechny osoby jeví tiky nebo jiné projevy abnormality (kdo jiný se také na tento kanál mimo období hokeje či fotbalu dívá, že).

Svého času u nás reklama živořila, lákajíc spotřebitele do Masny pro maso a do Obuvi pro boty, v televizi se spokojovali s Vajíčkem, v kinech diapozitivy před týdeníkem, první barevný reklamní film, na který si vzpomínám, byl o panu Novákovi, který vesele kráčel pouští mezi hynoucími velbloudy, protože ho osvěžoval kyselý drops. To bylo v šedesátých letech, kdy dokonce existovala již reklamní agentura, jejíž sídlo v Praze jsem měl příležitost navštívit.

Předvedli několik dokonalých zahraničních spotů, pak se pochlubili několika úspěšnými slogany, jako "Už jsme se dohodli, že největší pohodlí je lahvové pivo doma ", v záloze měli ovšem kousky pro vlastní pobavení, z nichž vynikala hesla "Kalhoty na míru spadnou a sluší", "Vánočka z Pramene - to zní tvrdě" a zejména "Do malého bytu nočník s uchem dovnitř". Pak čas oponou trhnul a reklamy se jen rojily a rojí, firmy za ně vydávají neuvěřitelné peníze a, řekl bych, jsou čím dál agresivnější.

Kdysi jsem nepochodil s cynickým sloganem "Semtex - úklid jednou provždy", ale velmi se obávám, že časem by se mohla objevit reklama na salátovou zálivku z oleje přímo ze Zálivu, navíc již přírodně osolenou. Kdo ví.