Středa 21. května 2025, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

MÉDIA: Prokletí jednoho redaktora

Kritizovat Ivana Hoffmana je snadné, protože on to má velmi těžké. Jeho povinnost napsat každý den pro rozhlasovou stanici ČRo 1 Radiožurnál aktuální ranní poznámku podobá se bájnému prokletí. Přirozeně proto občas netrefí hřebíček na hlavičku tak docela přesně.

O ministru kultury Martinu Štěpánkovi napsal ve své glose Rozzlobení herci, že „jako herec Štěpánek podstoupil profesně sebevražednou misi. Svým epizodním politickým angažmá se v očích řady kolegů z branže znemožnil“. To proto, že ředitelem Národního divadla nechce jmenovat toho, kdo by vyhovoval hercům, ale toho, kdo vyhoví podmínkám konkurzu. A ta kritéria stanoví ten, kdo divadlo platí, tedy stát, čili vláda, čili ministerstvo kultury. „Úkolem ministra není sloužit hercům, ale občanům, a pro řadu daňových poplatníků může být politik, podporující škrtání nákladných uměleckých projektů, kladným hrdinou,“ napsal moudře Hoffman. O něco méně rozvážně se ale také zmiňuje o osobních zájmech ministra, jeho mocenských ambicích nebo jeho uhranutí politikou. O herci, který vyvolal stávku herců. Neboť ti hrozí stávkou pohotovostí. Pozorný posluchač se dovtípí, že uměleckému souboru se bere morální právo pozvedat kulturní úroveň českého národa podle jeho neupřímnějších a nejumělečtějších představ. Bere se mu právo žádat si na to pozvedání tolik peněz, kolik si taková ušlechtila služba národu zaslouží. Bere se mu právo na „jeho“ Národní divadlo – a to si zaslouží opovržení.

Není to zase tak dávno, asi deset let, co šéfredaktor českého časopisu s velkou ctižádostí stát se nejvlivnějším domácím periodikem přemýšlel nahlas a téměř veřejně o tom, jak majitele týdeníku zbavit vlivu nad chodem vydavatelství. Šéfredaktor totiž velkoryse utrácel peníze vydavatele a houby se staral o to, že bankám to jde na nervy a ztrácí trpělivost. Skvělý časopis, který pomáhá národu se povznést, přirozeně nemůže být levný a novináři, kteří jsou ochotni k takové službě veřejnosti, si zaslouží trochu přepychu. Ten, kdo to platí, by si to měl pokládat za čest…, myslel si šéfredaktor. Když ta pocta začala připadat vydavateli moc drahá, jeho šikovný šéfredaktor přemýšlel, jak ho o časopis připravit a předat jej jinému mecenáši, který bude rozmařilý život redakce platit dál. Neboť bez novinářů, bez jejich jedinečných talentů, nebude časopisu. Redaktoři jsou duší skvělého týdeníku. Oni jsou vlastně ten list sám. Jsou jeho tvůrci a duchovní vlastníci, tedy mají morální právo zvolit si vydavatele, aby financoval jejich dílo…, myslel si šéfredaktor dál. Jeho myšlenkám se ale vydavatelé, alespoň ti při penězích, podivili a přízemně si stáli na tom, že ten, kdo platí, rozhoduje. Stávku proti té přízemnosti vyřešil jeden z nich prostě tak, že našel sice méně nadanou redakci, nicméně čtenářům jaksi bližší, tedy schopnou napsat pro ně zajímavější a tudíž méně ztrátový týdeník. Ubylo povznášení národa, ubylo veřejné služby, ubylo redaktorského pohodlí, ale ubylo také dluhů.

Z příběhu plyne, že jakoukoli lidskou činnost a tu tvůrčí zejména nejde dělat proti lidem, ale je spíš třeba ji činit pro ně. Jinak narůstají dluhy. Řídit lidské konání musí ten, kdo za ty případné dluhy ponese odpovědnost. Skutečný vlastník, nikoli morální. Jinak by dluhy brzy dosáhly nebetyčných výšin.

Hoffman se mohl ve své poznámce zmínit o osobních zájmech herců, o jejich uhranutí kulturním posláním, jež si žádá oběti státní pokladny. Mohl také zavadit o jejich propadnutí iluzi, že divadlo patří těm, kdo v něm hrají. Dotknout se morálních struktur národa či ducha národa, který jakoby stojí mimo skutečné ústavní a správní instituce, a nemusí proto nikomu skládat účty. Hoffman to neudělal, protože s k tomu duchu svou skromnou částečkou počítá. Proto si malinko, jen tak mezi řádky, zanadával na mistra, který toho ducha, jenž má snahu prostupovat zdmi běžných pravidel, právě vyhání z Národního divadla. Každý má své meze. I redaktor Českého rozhlasu Bůh ví zač potrestán tím, že musí každý den v nekřesťanskou hodinu vstát a „něco“ napsat.

(Psáno pro Česká média)

Jan Kovanic
21. 5. 2025

Život „po svém“ znamenal smrt „po svém“.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Jan Ferenc
21. 5. 2025

Číňané sebrali českým e-shopům 10 až 15 % jejich tržeb.

Aston Ondřej Neff
19. 5. 2025

Kéž by jednání v Istanbulu někomu otevřelo oči

Aston Ondřej Neff
20. 5. 2025

Rumuni tedy rozhodli, jak rozhodli.

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Tomáš Jirsa
19. 5. 2025

Jsem zděšen nad lehkomyslností evropských politiků.

přečetl Panikář
20. 5. 2025

Západní civilizace ve jménu „záchrany klimatu“ páchá sebevraždu.

Josef Kopecký
21. 5. 2025

Za překročení zákazu fotografování vybraných vojenských objektů, které tak budou označeny, bude...

Eva Hlinovská
21. 5. 2025

Značky MB&F a Bvlgari uvedly svou druhou spolupráci. Po LM FlyingT Allegra z roku 2021 (zcela...

ČTK, mvo Marek Votke
21. 5. 2025

Kvůli srážce vlaku s člověkem mezi Řečany nad Labem a Přeloučí byl zastaven provoz na koridoru....

Petr Kolman
21. 5. 2025

Začala to ministryně Jana Černochová slibem skokového nárůstu platů vojáků – a teď z toho má hlavu...

Lidovky.cz, ČTK
21. 5. 2025

Při říjnových volbách do Sněmovny budou Češi žijící v Americe vybírat z kandidátek pro Středočeský...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz