16.4.2024 | Svátek má Irena


MÉDIA: Proč nebudu podporovat Bailando

17.4.2007

S televizními tanečními show se v poslední době doslova „roztrhl pytel“. Nejen u nás, nýbrž i v zahraničí. Komerční i veřejnoprávní televize si vzájemně licencují své televizní formáty a pořady s cílem nabídnout divákovy opět něco nového, něco, co ještě neviděl a co zrovna ve světě „letí“. V současné době se chystá uvedení nového pořadu Bailando – tančím pro Tebe, v němž soutěžící hraje o to, aby mohl někomu splnit jeho přání, které by mu jinak splnit nemohl.

Nemám nic proti pomoci ostatním, proti pomoci handicapovaným, dětem bez domova a podobně a rovněž chápu, že pro některé lidi jsou podobné televizní pořady skutečně jejich téměř poslední nadějí, jak něco změnit a pomoci sobě či svým blízkým. Ovšem představa, že někdo vydělává na touze někomu pomoci, mě trochu děsí, byť se tak děje a dít i bude.

Když v loňském roce uvedla ČT svoji StarDance – Když hvězdy tančí, nechápal jsem moc smysl tohoto pořadu. „Hvězdy“ si soutěžily mezi sebou a lidé platili za své hlasování prostřednictvím SMS. Mobilní operátoři a ČT měli jistě radost. Ale budiž – pořad se líbil a kdo chtěl poslat hlas a zaplatit, tak zaplatil, podobně jako v případě dalších pořadů typu Česko hledá SuperStar apod.

Ano – ve světě vždy platí něco za něco, ale má se toto vztahovat i na charitu a pomoc druhým? Televize bude na pořadu Bailando zajisté dostatečně vydělávat – sledovanost opět poroste a příjmy z reklamy se budou zvyšovat. Divák dostane svoje „hry“, bude moci fandit a zatracovat cizí výkony a bez toho, aby se pohnul od televize, zvyšovat příjmy komerčnímu subjektu. No a nakonec někdo zvítězí a tomu, pro nějž tancoval, bude možná pomoženo.

Podle mého názoru to je parazitizmus na charitě. Namísto toho, aby se lidem předkládaly informace o tom, že je třeba se zapojit, sami něco udělat pro potřebné, se tu buduje názor ve stylu – pohodlně se posaďte, pomůžeme za vás. A co ty desítky a stovky dalších potřebných u nás a miliony v celém světě? Těm snad netřeba pomáhat, pokud nejsou součástí dostatečně davové TV show?

Možná, že budete namítat, že i když bude pomoženo třeba jen jedinému člověku, stále je to lepší, než kdyby nebylo pomoženo vůbec. Budete mít pravdu. Ovšem ten, kdo na tom vydělá nejvíce, je v tomto případě komerční subjekt. Kdyby v TV chtěli, mohli by zajisté pomoci spoustě dalších (a netvrdím, že TV Nova nedává peníze na charitu), ovšem proč nepomoci jednomu z mnoha a ještě na tom pořádně nevydělat – toť heslo komerční pomoci. Obyčejní lidé se budou snažit pomoci blízkému a komerční subjekty si budou opět pakovat kapsy.

Pomoci někomu je krásné přání a krásný skutek, pokud se jej podaří naplnit. Ovšem v podání projektu Bailando ve mně zůstává hořká pachuť „zištné pomoci“, která bude zaplacena z jednoho reklamního bloku a veškerý zůstatek získaných financí půjde do natáčení dalších „ještě lepších a zábavnějších než kdykoliv předtím“ estrád a kapes „velkých šéfů“.

Nezapomnělo se ve všem tom finančním kolotoči na někoho? Možná že na ty, kdo naši pomoc skutečně potřebují...