MÉDIA: Pozor, krabička hranolků útočí
Člověka nenapadne nic jiného než otřepaná věta, že „teroristé vyhráli“. Už jsme si zvykli obtiskávat pasovým kontrolorům palce, zouvat na letištích boty a před nástupem do letadla vylévat nedopité láhve s limonádou. A to jsou zatím pomocníky policistů pouze počítače, rentgeny a další technologie. Co bude teď, až se do boje s terorismem zapojí i nadpřirozené síly?
Mám takové divné tušení...
Nic proti lidem, kteří mají cosi jako šestý smysl. Exaktní věda sice nikdy nic takového neprokázala, ale hodně lidí na nadpřirozené schopnosti některých jedinců věří. Hloupé je, že se takoví najdou i na rozhodovacích funkcích ve zpravodajských službách.
A ještě hloupější je, když to mluvčí BIS oznámí médiím a ještě to vypadá, jako by se tím chlubil. Můžete, občané, klidně spát! Naši kontrarozvědčíci jsou tak ostražití, že mezi svými spolupracovníky mají i vědmy, čarodějnice a babky kořenářky. A kdybyste přesto nemohli usnout, dejte si pod polštář kořen čajovníku a stonek třezalky.
Slyšíme, že policie postupovala standardně a že musí vyhodnocovat všechny podobné informace. A také že senzibilka poskytla své jméno a adresu. Ano, identifikace člověka oznamujícího nějakou hrozbu je dobrým způsobem, jak odfiltrovat škodolibce a vtipálky. Pokud se totiž ukáže jako planá, může policie volajícího hnát k odpovědnosti. Lépe řečeno to tak bylo dosud. Teď mohou všichni tvrdit, že měli vnuknutí.
Nelze vyloučit, že vědma varující před útokem na letiště znala jména, bydliště a čísla bot všech kapitánů letadel, která měla ten večer z pražské Ruzyně vzlétnout. V tom případě by nám to mluvčí BIS měl říct, a to i s detaily. Jinak se totiž naše bezpečnostní složky vystavují riziku značné blamáže.
A blamáže ne poslední. Každý přece čas od času máme nějaké tušení. Co dělat, když se ráno probudíte s mrazivým pocitem, že něco hrozí Nuselskému mostu? Pokud jste uvědomělými občany, tak to nahlásíte. Policie most uzavře a vy se budete modlit, aby se řidiči aut stojících na dálnici D 1 až ke sjezdu na Benešov nikdy nedozvěděli vaše jméno. Pak by se teprve všechna vaše nejtemnější tušení naplnila.
Ostatně, i v jednom poněkud slabomyslném českém seriálu z letištního prostředí byla nedávno epizoda, v níž měl kapitán letadla tušení, že to s jeho letem nedopadne dobře. Odmítl s letadlem letět, aerolinky nasadily jiného pilota - a letadlo spadlo. Jako ze života, chce se napsat.
...že v městě řádí divoké jídlo
Shodou okolností pár dní před poplachem na ruzyňském letišti rezignoval šéf americké televizní stanice Cartoon Network, která vysílá především animované seriály a která je součástí mediálního koncernu Time Warner. Jaká je souvislost těchto dvou událostí? Boj s terorismem, který se tak trochu vymkl z kloubů.
Šéfa komiksové televize nestálo místo žádné tušení, nýbrž přehnaná kreativita jeho spolupracovníků. Ti totiž před pár měsíci přišli s nápadem, jak propagovat kreslený seriál pro dospělé, který televize vysílá od roku 2000 v pozdních nočních hodinách a který se sarkastickým, až černým humorem vysmívá fastfoodové kultuře. Vystupují v něm postavy se jmény jako Velký koktejl, Krabička hranolek či Masová koule.
Seriál Aqua Teen Hunger Force se v posledních měsících potýká s klesající sledovaností. Marketingoví specialisté proto vymysleli následující plán: v deseti velkých americkým městech rozmístí na veřejných místech plastové figurky jedné z postav seriálu. Budou opatřeny fotosenzorem, takže se vždy v noci rozsvítí. A pozornost kolemjdoucích budou poutat vztyčeným prostředníkem (ano, to je to známé gesto, které má všude na světě vulgární význam „jdi někam!“, jen v českém parlamentu znamená „jsi jednička!“).
Kampaním tohoto typu se říká „guerilla marketing“, protože neútočí na pozornost lidí přímo, nýbrž jaksi v převleku a ze zálohy. Tak to bylo i v tomto případě. Svítící figurky se zkrátka jednoho dne objevily v amerických městech. Nijak nedávaly najevo, že jsou součástí reklamy. Jejich tvůrci spoléhali na to, že vyvolají zvědavost a že se o nich začne diskutovat. Mimo jiné i v médiích a na internetu, například na blozích. V určitý moment pak tvůrci zveřejní, že figurky propagují seriál. Jinými slovy se za relativně malé peníze dosáhne velké publicity.
Jenže to nějak nevyšlo. V devíti americkým městech prošla kampaň prakticky bez povšimnutí. V tom desátém - v Bostonu - si jich místo potenciálních diváků všimly úřady. A to byl problém.
Na blikající postavičky se vztyčeným prostředníkem totiž padlo podezření, že jsou dílem teroristů. Ve středu 31. ledna došlo k omezení provozu na dálnicích, zavření několika mostů a vyklizení autobusového nádraží. Jednu z postaviček dokonce speciální pyrotechnická jednotka preventivně odpálila vlastní výbušninou. Boston byl ochromen prakticky celé dva dny.
O to větší bylo rozčarování, když se ukázalo, že celá tahle monstrakce byla zbytečná. Město vyčíslilo její náklady na 700 tisíc dolarů, frustrace či reálné škody vzniklé obyvatelům města se nikdo spočítat raději ani nepokusil. Dva muži najatí televizí na instalaci figurek byli zatčeni, obvinění hrozilo i marketingovému řediteli společnosti.
Kriminální dohru se nakonec podařilo odvrátit. Televizní firmu to však stálo pokornou omluvu a dva miliony dolarů. Tečkou pak byla rezignace šéfa Cartoon Networks o týden později. Kdo si však myslel, že tenhle groteskní (a pro televizi velmi nákladný) skandál aspoň zajistí seriálu reklamu a nové diváky, byl na omylu. Sledovanost zůstala stejná, či dokonce mírně poklesla.
Co tyhle dva případy spojuje? Především neadekvátnost reakce úřadů a některých médií. A pak také to, jak se zpětně všichni ujišťují, že ze sebe sice udělali blázny, ale v dnešní době ohrožení terorismem vlastně nemohli jednat jinak. Že je lepší opatření přehnat než podcenit.
Vždycky jsme tvrdili, že tou nejlepší obranou proti fundamentalismu jakéhokoliv druhu je zdravý rozum. Teď se ukazuje, že v téhle válce začínáme být poněkud bezbranní.
LN, 16.2.2007
Autor je novinář