24.10.2019 | Svátek má Nina


MÉDIA: Pozadí reportáže ČT

20.8.2007

Nepřehledně uspořádané informace. Jakoby záměrně pomíchaná fakta takovým způsobem, aby diváky zmátla a vyvolala v nich dojem, že se jedná o spletité a pro nezasvěcené téměř nepochopitelné souvislosti. Hodnoticí věty a krátké komentáře, které divákům vnucují určitý názor, který se ale neopírá o hodnověrné důkazy. Uvádění určitý událostí do kontextu, ačkoli spolu věcně nesouvisí. Všechny tyto nedostatky měla televizní reportáž nazvaná Pozadí podnikání Marka Dalíka, kterou Česká televize odvysílala v pondělí 13. srpna na svém prvním programu v pořadu Reportéři . Ve skutečnosti autoři zmíněné reportáže Michael Fiala a David Havlík o pozadí podnikání Marka Dalíka nesdělili veřejnosti zhola nic.

Pokud z reportáže odstraníte balast domněnek a zbytečného kontextu zůstanou vám následující konkrétní údaje:

Několik podnikatelů ovládlo před jedenácti lety společnost Tlaková plynárna Ústí nad Labem, která rozhodnutím vlády přestala produkovat svítiplyn. Podnikatelé poté založili s.r.o. ELU Plus, která měla uskutečnit projet paroplynové elektrárny. ELU Plus před šesti lety transformovali v akciovou společnost New Deal Communications a předali Marku Dalíkovi (Dalík se s jedním z podnikatelů znal), který z ní vytvořil reklamní a marketingovou agenturu. Seznámili ho také s tehdy nepříliš populárním senátorem Mirkem Topolánkem (Topolánek byl zase známý jiného podnikatele. Nikoho by asi v tu dobu nepadlo, že Topolánek bude zvolen předsedou ODS a stane se premiérem). Projekt paroplynové elektrárny poté měla realizovat firma Krappa Trade. Loni jí koupila i s projektem polostátní elektrárenská společnost ČEZ.

Reportéři Fiala a Havlík smíchali shora uvedená fakta s tím, že:

Bratr jednoho z podnikatelů natrhl kameramanovi tričko, když štáb České televize v červnu natáčel reportáž o ekologické havárii v areálu Tlakové plynárny Ústí nad Labem.

Za způsob převzetí Tlakové plynárny Ústí nad Labem chtěli úřady nové hlavní akcionáře pokutovat, ale nepokutovaly.

Žalobu malých akcionářů zamítl soudce Jiří Berka, který sice dnes čelí vážným obviněním, ale v té době, žádným obviněním nečelil a nikdo netušil, že bude.

Společnost NLB Factoring poskytla Tlakové plynárně Ústí nad Labem úvěr 100 milonů korun, krytých pozemky (stát zaplatí plynárně 800 milionů za odstranění ekologických škod). NLB Factoring úvěrovala i firmu Setuza, jíž pravděpodobně vlastnili František Mrázek a Tomáš Pitr. První byl loni zavražděn, druhý odsouzen a je na útěku (autoři reportáže mají zřejmě za prokazatelné, že komu NLB Factoring půjčí, je lump).

Jeden z majoritních akcionářů Tlakové plynárny Ústí nad Labem nedostal od státu dotaci na malou vodní elektrárnu ( …stát asi věděl proč).

Druhý akcionář stál před soudem spolu s manažery skupiny Motoinvest kvůli pádu Kreditní banky Plzeň... a byl osvobozen. Přesto reportéři ČT divákům připomněli, že po bance zůstal dluh 12 miliard korun.

Prodej společnosti Krappa Trade spolu s projektem paroplynové elektrárny ČEZu uskutečnil Richard Háva z firmy Omnipol. Ta sídlí v Praze v ulici Nekázanka o dům dál, než se nachází Dalíkova společnost New Deal Communications (…podezřelé).

Jeden z majoritních akcionářů Tlakové plynárny Ustí nad Labem působil ve firmě Areass, která postavila byt, jenž koupil od Hávy bratr manželky Miroslava Kalouska (…protože tam působil, asi leccos způsobil).

Z tohoto guláše reportéři Fiala a Havlík stvořili dopis premiérovi, ve kterém mu napsali, že mají důkazy o „znepokojivých skutečnostech v jeho bezprostředním pracovním okolí“. Předseda vlády (asi poněkud zmaten) předal dopis Marku Dalíkovi a …, jak se tvrdí v reportáži, Ivetu Jordanovou z nevládní protikorupční organizace Růžový panter začalo zajímat, jestli se k Dalíkovi nedostávají také informace od tajných služeb, aby mu sloužily pro plánování politické korupce.

Namísto zemětřesení v redakci publicistiky Česká televize naopak sestříhanou reportáž zopakovala na druhý den na druhém programu v pořadu Události, komentáře. Moderátorka relace Daniela Drtinová pak v úvodu diskuse s hosty ve studiu Jiřím Pehem, reportérem Michalem Fialou a novinářkou Lenkou Zlámalovou označila Marka Dalíka za člověka, který politikům škodí . Ptala se pak pozvaných, proč politici si takové škůdce přesto drží. Peheho a Zlámalovou nechala nejdříve něco říci a pak reagovala na kostrbatá slova Fialy, který se snad snažil divákům vysvětlit, že osoba s kontakty bez politické odpovědnosti může obchodovat s mocí. Měli to tak asi spolu připravené, aby Drtinová mohla naznačit, že Dalík …“zařídí pro“ Topolánka „všechno“ (jména ale nepadla). Chvíli zase obecně hovořili jiní a pak Drtinová opět pokračovala v dialogu s kolegou: „Marek Dalík, respektive poradci, pokud mají přístup k mailům, tak se mohou dostat k velmi citlivým informacím. Vidíš tam, Michaeli, nějaké riziko?“ …a Michael samozřejmě viděl. Drtinová mu poté divákům připomněla, jak nešťastně se snoubil svět politiky a obchodu v Investiční a Poštovní bance. Fiala patrně nemohl odolat, aby neodběhl od tématu, a jakoby vyvolán se snažil vysvětlit, co se míní slovy bankovní socialismus.

Těžko říci, co si ve skutečnosti mysleli diváci, ale nakonec to vypadalo, že Dalík něco takového opět chystá.

Vůbec nejde o obranu Marka Dalíka, ale když publicistika České televize takto podtrhuje reportáž, která má zjevné nedostatky, budí tím dojem, že se pokouší o něco jako angažovanou žurnalistiku. Kdoví, jestli tím sama na sebe nepolíčila past, protože diváci, pod usilovnou snahou redaktorů ČT přesvědčit je o propojení politiky a obchodu prostřednictvím Dalíka, mohou se začít zamýšlet i nad tím, kdo zprostředkovává propojení politiky a médií.

(Psáno pro Česká média)








 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.