Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996MÉDIA: Pošlete za novináři tamtoho
Jak má vypadat tiskový či tisková mluvčí? Má to být mladá pohledná slečna, jaké měl dříve tak rád Jiří Paroubek? Nebo spíš někdo interesantně hloubavý a zamračený, jaký byl dlouhá léta Klausův Hájek? Anebo by měl působit dětsky naivně a upřímně jako Martin Krafl, bývalý mluvčí například Václava Havla či České televize?
Podle časopisu Businessweek je správná ta třetí odpověď, ovšem to pouze v případě, že firma nebo instituce čelí obviněním z nečestného a podvodného jednání. V takovém případě má největší šanci na úspěch s mluvčím, jehož obličej má dětské rysy: velké oči, malý nos, vysoké čelo a malou bradu. Podle studie otištěné v časopise Journal of Consumer Research, kterou Businessweek citoval, si lidé tyto rysy v obličeji podvědomě spojují s nevinností. Je pak větší pravděpodobnost, že budou takovému člověku věřit.
Výzkumníci své hypotézy otestovali a prověřili na vzorku 500 studentů. Ovšem pozor, když naopak firma nebo instituce čelí obviněním z neschopnosti a nekompetentnosti, měl by mluvčí vypadat dospěle a vyzrále, protože takové rysy si lidé spojují s moudrostí a rozvážností. "Když si toto uvědomíte, můžete v pravé situaci nasadit toho pravého člověka," cituje Businessweek jednu z výzkumnic, Gitu Joharovou.
Ta představa, že by si třeba takoví politici vybírali mluvčí podle jejich tváře a jejich zjevem tak dopředu kompenzovali své slabiny, se mi líbí. Jen mám obavu, že Jiří Čunek by vzhledem k požadované míře nevinnosti musel angažovat minimálně novorozeně. A možná ani to by nepomohlo.
Převzato z blogu Extra se svolením autora.