MÉDIA: Odcházení - za naše peníze
Neuvěřitelné. Česká televize se stala koproducentem ryze soukromého natáčení filmu Václava Havla Odcházení. Jsem koncesionář a nesouhlasím s tím. Václav Havel by si takový film měl zaplatit ze svého.
"V úterý 22. června uzavřela Česká televize smlouvu se společností BUC-FILM producenta Jaroslava Boučka a vstoupila tak do koprodukce filmové verze hry Václava Havla Odcházení. (…) Významný český dramatik a někdejší prezident republiky je také autorem scénáře a režisérem filmu. (…) Na jaře příštího roku by se měl v kinech objevit celovečerní film Odcházení. Václav Havel si plní svůj životní sen a stává se filmovým režisérem. S hvězdným obsazením (Dagmar Havlová, Josef Abrhám, Vlasta Chramostová, Jaroslav Dušek, Eva Holubová, Jiří Lábus, Oldřich Kaiser, Stanislav Zindulka a dal.) začíná v červenci natáčet celovečerní hraný film podle vlastní divadelní hry.“ (celá zpráva ČT zde)
Recenze v deníku The New York Times označila Havlovu hru Odcházení, kterou tam začala divadla uvádět, za bezcílnou a většinou nudnou satiru. Hra podle recenze také „postrádá pronikavou pointu a svědčí o tom, že možná bude chvíli trvat, než se její autor zbaví rzi, která se na něm nahromadila během dvou dekád jeho působení v politice.“
Do 24 filmů Česká televize vložila či ještě v roce 2010 vloží, v rámci své role koproducenta, celkem 74 milionů korun finančního plnění a dále na vlastní služby a technické kapacity vyčlení 64 milionů. Celkem tedy částku 138 milionů korun. Kolik z toho připadne na Odcházení, to ČT nikde neuvádí. Natož snad znění koprodukční smlouvy. Její celkový rozpočet na rok 2010 počítá s vyrovnanými příjmy a výdaji v hodnotě 7,318 miliardy korun. Na příjmové straně jde hlavně o koncesionářské poplatky, které budou činit podle plánovaného rozpočtu 5,8 miliardy korun.
Václav Havel je velmi bohatý muž. Pokud má jeho poslední hra tak úžasnou návštěvnost a oblibu u českých divadelních diváků, jak čtu v recenzích u nás, nevidím jediný důvod, proč by si produkci svého filmu, se svým scénářem, ve své režii a při obsazení svých přátel a známých do hlavních rolí, nemohl zaplatit sám. Tak jako většina těch, kteří jdou se svou kůží na trh v normáním skutečném tržím prostředí. Vydělané peníze za svou vlastní předchozí investici, to každému přeji. Aby ale ryze soukromý film, který je splněním celoživotního snu autora, platila veřejnoprávní televize, živená z našich daní a poplatků, považuji za další ránu jejím koncesionářům. Václav Havel by se měl podle mě trochu více zamyslel a v době krize a potřeby šetřit, kam se člověk podívá, se za tento úlet omluvit a film si produkovat zcela sám.
Bohužel je ale z minulosti zjevné, že Havel a tržní prostředí - to nikdy nešlo moc dohromady.
Autor je členem Republikového předsednictva Strany svobodných občanů
Převzato z FrantisekMatejka.cz se souhlasem autora