19.4.2024 | Svátek má Rostislav


MÉDIA: O rezervovanosti žurnalistů

2.10.2006

aneb Jak Janota a Zámečník zachránili pověst našich médií

Pověst nebo důvěryhodnost českých novinářů a zejména novinářů médií veřejné služby, tedy České televize i Českého rozhlasu, ale hlavně renomé a kredit ekonomických žurnalistů či redaktorů ČT i ČRo zachránili náměstek ministra financí pro rozpočet Eduard Janota a hlavní poradce šéfa finančního resortu Miroslav Zámečník. Nebýt toho, že oba otevřeně vystoupili proti obsahu inzerátů, které ministr financí Vlastimil Tlustý zveřejnil v médích, dostala by se česká novinářská obec do dost podivného světla. Vypadalo by to totiž tak, jakoby naše média nebyl schopna rozeznat, co je důležité, a to důležité sdělit srozumitelně veřejnosti, …i když to dostanou tak říkajíc po lopatě.

Ministerstvo financí zveřejnilo 22. září v Hospodářských novinách, Lidových novinách a Mladé frontě Dnes inzerát, ve kterém uvádí, že dluh veřejných financí vzrostl k 11. září na 1,3 bilionu korun. Ve středu zveřejnilo druhý inzerát, v němž uvedlo, že částka 1,3 bilionu korun je reálnou výší veřejného dluhu a nezahrnuje rizika plynoucí z arbitráží a soudních sporů proti českému státu.

Podle ČT chce Tlustý utratit pět milionů korun z rozpočtu svého ministerstva, aby v inzerátech lidem řekl, co potřebuje. Nechce spoléhat na novináře, kteří prý některé informace špatně interpretují. Tlustý začal podle svých slov tisknout celostránkové inzeráty v reakci na "nulovou odezvu" na velké státní dluhy prezentované na jeho první tiskové konferenci. Jinými slovy ministr naznačil, že pokud jde o informování veřejnosti o obecních záležitostech, pak čeští novináři jsou takřka k ničemu. S nadsázkou by se možná dalo hovořit o úplném selhání postkomunistického svobodného tisku.

V situaci hrozící katastrofou pověsti a důvěryhodnosti domácích médií Janota a Zámečník obvinili Tlustého, že ohrožuje zájmy země.

Podle Janoty jsou čísla v inzerátech nepřesná a vědomě nafukují státní dluhy. Zámečníkovi si zase nelíbí zveřejnění dopadů arbitráží, protože to může poškodit pozici Česka v arbitrážních sporech.

Janota a Zámečník tak spasili české novináře, jelikož se ukázalo, že jejich skepse vůči informacím, kterými je Tlustý zahrnul, byla namístě. Zázraky se dějí, ne že ne.

Jenže ve chvíli, kdy se dostalo totální satisfakce našim žurnalistům, ČSSD se podle svého předsedy Jiřího Paroubka chystá vydat v celostátních denících své inzeráty, v nichž bude polemizovat s údaji, které zveřejnilo ministerstvo financí. Čtenáři se mají z inzerce sociální demokracie dozvědět, že státní dluh je nižší a Česko plní maastrichtská kritéria nutná pro přijetí do eurozóny. To by ovšem byla další rána renomé a kreditu nezávislému tisku. Naše média by to směrovalo zpět ke státní televizi a rozhlasu i ke stranickými periodikům. Můžeme jen chovat naději, že i vůči obsahu inzerce ČSSD se zvedne vlna kritiky ze strany odborníků, aby rezervovanost žurnalistů vůči ekonomickým údajům zleva nebo zprava se ukázala jako to nejrozumnější věc na světě.

(Psáno pro Česká média)