25.4.2024 | Svátek má Marek


MÉDIA: Krok vpřed – nebo prázdné gesto?

9.11.2006

Symbolická nabídka generálního ředitele TV Nova Petra Dvořáka, že navrhne svému majiteli, tedy společnosti CME, provozující licencora CET 21, aby stáhl kasační stížnost, kterou podala Nova proto, že nebyla přizvána k jednomu ze soudních sporů kvůli digitalizaci jako účastník (jde tedy o záležitost ryze formální, nikoli věcnou), lze chápat dvěma způsoby. Jeden předvedl Ivan Jemelka (Symbolická výzva Novy, 8.11.), který hodnotí akt Novy jako vstřícné gesto, kterým televize vysílá signál, že chce o stavu zablokované digitalizace vůbec jednat. Ivan Jemelka pak vyzývá držitele šesti již udělených licencí, aby na toto jednání přistoupili.

To vypadá rozumně a smířlivě. Je ale také jiný pohled. Gesto Novu nic nestojí. Nova dobře ví, že stažením kasační stížnosti (týkající se soudu, který vede Prima) nijak neovlivní a nezruší výsledek soudu, který sama vyhrála. Toho soudu, který rozhodl o tom, že šest licencovaných digitálních televizí o licenci přijde. Toho soudu, který zaručil Nově na hezkou řadu měsíců pokračování jejího téměř monopolního – či chcete-li, výsadního - postavení na televizním trhu a trhu s reklamou.

Před pár dny totiž došlo přesně na to, co komentátoři očekávali hned po zářijovém rozsudku Městského soudu, který vyhověl Nově a zrušil licenční řízení Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). Nova zvedla ceny. Ohlásila, že zdraží reklamu v nejvýtěžnějších měsících (duben, květen, říjen, listopad) cca o 10%. Až přijde útlum (třeba po Vánocích), nasadí prý i slevy. To je ale přece standardní obchodní postup – posezónní zboží se opticky zlevňuje, ale tím se prodej neoslabuje, nýbrž posiluje. Taky by zboží mohlo zůstat v regále. Sleva je způsob, jak prodat a vydělat. Nikoli naopak.

Nova samozřejmě může podobné kroky podnikat zcela neomezeně, pohybuje se v liberálním tržním prostředí. Horší je, že jí (z bůhvíjakých důvodů) soud pomohl, aby tuto svou tržní svobodu rozvinula naplno. Protože jí prodloužil výsadní postavení, poskytl jí na toto období bonus v podobě cenového diktátu. A nic na tom nemění argumenty těch, kdo připisují vinu za tyto cenové pohyby faktu, že o reklamu novým zákonem přišla Česká televize. To s vývojem v Nově nijak nesouvisí. Nova se chová jako běžný tržní subjekt a nelze jí to zazlívat. Chyby dělá stát, jeho úřady a soudy. Jedny s rozjezdem digitálu zbytečně dlouho otálely, druhé jej post festum zabrzdily. Vyberte si, co je horší.

Proto si dnes vykládat gesto Novy se stažením kasační stížnosti jako akt usmíření je sice možné, ale myslím trochu naivní. Toto gesto totiž – jak už bylo řečeno - Novu nic nestojí.

(Psáno pro Česká média)