MÉDIA: Konkurence nutí televize investovat do zpravodajství
Zájem publika a jemu úměrný zisk je vždy rozhodující nejen pro provozovatele televizního vysílání, ale i pro moderátory a redaktory. Do zpravodajství České televize veřejné služby nejspíš přicházejí novináři s určitými ideály a jistou profesní pokorou. Do komerčních stanic z ČT odcházejí jako pragmatičtí profesionálové za lepším výdělkem i popularitou. O takové přeměně, jež se tak trochu dá přirovnat k přerodu průměrně placeného tvůrce ve výborně odměňovaného dělníka, lze přemýšlet všelijak, ale je to tak. Na každý pád z toho plyne, že novinařina není ani tak poslání jako řemeslo. Podle článku Ondřeje Austa
, který vyšel v pátek v Lidových novinách, do hlavní zpravodajské relace televize Prima - Zpravodajského deníku - přichází nynější moderátorka Událostí, komentářů v ČT Světlana Zárubová.
Šefredaktorem zpravodajství televize Nova zase bude bývalý redaktor ČT Petr Mrzena. Což vůbec nejsou první „přestupy“ tohoto druhu.
Jak uvádí Aust ve svém článku, cílem TV Prima je být už plnohodnotnou alternativou zpravodajským relacím ostatních stanic. Televize chce změnit grafiku a zaměstnat více redaktorů. Záměr potřebný po všech stánkách a patrně i provázený ochotou tolik nešetřit penězi, jestliže odlákal Zárubovou z Kavčích hor. Také Austem zmiňovaný plán vylepšit bulvárně-publicistický magazín Extra tím, že by se více zaměřil na domácí reportáže a celebrity, není asi špatný. Otázka jen může být, kde a jak takové materiály brát a „nekrást“. Možná se ale Prima rozhodla změnit od základů svou rozpočtovou politiku.
Aust také uvádí pár námětů, o nichž se diskutuje ve zpravodajství České televize: Vesměs nic nového. Kromě úmyslu zlepšit kvalitu zpráv a zvyšovat podíl živého vysílání na digitálním zpravodajském kanálu ČT 24. To nikdy nemůže škodit.
Pozoruhodný je však záměr šéfredaktora zpravodajství ČT Michala Petrova, přiblížit se mluveným slovem ještě více divákům 21. století. Těžko totiž říci, co to znamená. Jestli jazyk zpravodajství více kultivovat nebo naopak. S ohledem na povahu 21. století to ale s češtinou v ČT nemusí dopadnout nejlépe.
Nova zřejmě chce odrazit útok konkurence zvýšením dynamiky (klipovitosti) svého zpravodajství, k čemuž jí mají pomoci „nové technologie“, nejspíš léty vyzkoušené na západ od nás a "americké“ zkušenosti již zmíněného Mrzeny.
Zajímavá je také Austova zmínka o tom, jak si zpravodajství představují budoucí digitální vysílatelé. Jeden se chce zaměřit na vědu, druhý na regiony, třetí odpolitizovat zprávy a čtvrtý chce, aby zprávy moderovaly děti. Nejspíš z toho plyne, že ve vznikajících digitálních televizích o takových věcech ještě vážně nepřemýšleli. Na druhou stranu se zdá, že žně mohou mít v budoucnu různá televizní studia, protože poptávka po roztodivných reportážích by mohla být dost velká.
(Psáno pro Česká média)