24.4.2024 | Svátek má Jiří


MÉDIA: Kdo je králem?

31.8.2009

Na uštvaných koních kolem nás pádí poskytovatelé informací

Králem je obsah, tvrdí jednohlasně mediální svět. Je tenhle výrok stále ještě pravdivý? Na úvodním semináři nového projektu Media Monday společnosti Tuesday Business Network proběhla na toto téma zajímavá diskuse.

Podívejme se na fenomén, kterým je Twitter. Dá se mluvit o nějakém obsahu ve spontánním sdělení o délce maximálně 140 znaků? Miliony účastníků koukání klíčovou dírkou si to bezpochyby myslí. Jinak by počet přispěvatelů do této komunity nerostl rychleji než houby po dešti. Nový pokus firmy Amazon o elektronickou čtečku Kindle sice obsah nepředefinovává, ale dá se s jistou předpokládat, že při jeho masovém využívání dostanou tištěná media stahovaná ze sítě jinou podobu. Na druhé straně média, nebo raději pop média, nás zahrnují "informacemi", jejichž poločas rozpadu je spíše v minutách než hodinách.

Na uštvaných koních kolem nás pádí poskytovatelé informací. Jen je zahlédneme, už mizí nenávratně za obzorem. Lidí ochotných platit za takto vyrobené byty je málo, subskripční modely selhávají nejen na našem trhu. Je "uživateli generovaný obsah" něco víc než jen prostor pro exhibici, která se buď virálně rozšíří, nebo zahyne už při narození? Televize, zejména komerční, mnoho prostoru na byť plytký obsah mezi reklamami také nenechává. Do filmů je nenápadně vpašovávána produktová reklama. Nastává tedy čas, kdy přebírá nebo přebere roli krále technologie? Mnozí tvrdí, že je to především generační problém. Starší generace je konzervativnější, mladší bere téměř všechno, ale také to rychle opouští. Stačí se podívat na MySpace a podobné pokusy.

Mluví se hodně o konvergenci médií. Moc na ni nevěřím, švýcarský armádní nůž se hodí k uříznutí větvičky, na podříznutí stromu si také vezmete speciální nástroj. Pokusy o konvergenci internetu a televize obvykle pokulhávají. Zajímavou otázkou je, zda takto konvergentní jsou nebo mohou být i novináři. Zdá se, že až na malé výjimky je to stejné jako s technologickou konvergencí. Blogeři těžko mohou psát s nadhledem do týdeníku, televizní scenáristé nejsou ideální pro krátký klip na YouTube. Zbývá jen doufat, že králem zůstává ten, kdo má co říci a říká to způsobem, který nás zajímá nebo dokonce dojímá.

Týdeník EURO 28/2009