23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


MÉDIA: Jsou to ještě vůbec média?

24.10.2007

Konec či degradace pořadu Na vlastní oči

Televizní stanice Nova v září stáhla svůj žurnalisticky nejprestižnější pořad Na vlastní oči z obrazovky. Zdůvodnila to tím, že redaktoři, v jejichž čele od samého počátku stojí Radek John a Josef Klíma, kteří vychovali řadu dobrých investigativních novinářů (za zmínku jistě stojí například Dan Kroupa), potřebují „oddechový čas“, aby vymysleli nový koncept. Formát tohoto pořadu by měl být dle nového vedení Novy atraktivnější a levnější. Obé si lze bez značného snížení kvality pořadu těžko představit. Vždyť redaktoři pořadu už nyní jezdili raději svými auty, protože o redakční museli žádat několik dní dopředu, a to u investigativní žurnalistiky doopravdy nejde. V jaké podobě se „Oči vrátí“ (což se stalo těsně před tím, než tento sloupek vyšel), jak zní nová upoutávka, bylo možné předvídat jen velice těžko. Již ze způsobu ohlášení změn lze soudit, že šlo o rozhodnutí unáhlené a nepromyšlené. Kdyby Nova nechtěla vzbudit negativní reakci a nebylo jí jedno, co si přemýšlivější diváci o ní myslí, zastavila by pořad o prázdninách, jak to bývá zvykem. Za takto provedenou změnou je vidět nejen zmíněná unáhlenost, ale i arogance a neúcta k divákům.

V hlubším slova smyslu však vyřazení pořadu Na vlastní oči či jeho chystané zjednodušení vypovídá o závažnější změně v globální mediální krajině. Někdy kolem zlomu tisíciletí se skoro veškerá média v naší civilizaci vyvázala z kulturního provozu a úspěšnost a hlavně společenská prestiž majitelů se ve společnosti už neposuzuje podle kvality distribuovaných informací, zábavy a investigativních pořadů, které plní funkci kontroly mocenských institucí a mocných, ale odvozuje se jen z výše docílených příjmů. Na vydávání novin či provozování elektronických médií se totiž nazírá stejně jako na výrobu hodinek či holinek.

Možný konec pořadu Na vlastní oči či jeho zjednodušení bude mít pro Novu dvě výhody. Majitelé nebudou mít potíže s politiky, kteří si na Novu kvůli řadě pořadů s velkou pravděpodobností stěžovali, a ještě ušetří peníze. Takhle se teď v médiích uvažuje. Otázka je, zda pak ještě jde o média. Kdyby ale v Česku fungovala řádně veřejnoprávní televize, která má mít výrobu podobných programů jako povinnost, okamžitě by celý tým pánů Johna a Klímy koupila.

Euro 42/2007

Autor je novinář a spisovatel