Neviditelný pes

MÉDIA: Internet vs. televize

11.3.2015

Prvotřídní videoobsah už není pouze výsadou televize

Loňský rok přinesl z pohledu servírování videobsahu divákům jednu zaznamenáníhodnou změnu. Dosavadní hvězdy televizních obrazovek, duo Drtinová-Veselovský a bavič Marek Daniel rozjeli své nové pořady v online prostředí. A diváci je prostě milují.

Bavíte se někdy s přáteli o tom, co jste nedávno viděli na obrazovce? Tématem debat už zdaleka nemusejí být jenom televizní pořady – kvalitní a zajímavý videoobsah podaný hvězdami můžeme vídat i v online prostředí. Konkrétně jde o dvě první, ale zato pořádně vypasené vlaštovky. Marek Daniel a autoři svým pořadem Kancelář Blaník baví návštěvníky Stream.cz, duo Daniela Drtinová a Martin Veselovský mají svůj debatní pořad na DVTV.

V obou případech jde o nové online projekty prezentované opravdovými hvězdami. Jejich trumfem je potenciál silné divácké skupiny, kterou nabízejí svým zásahem Stream.cz pod Seznamem a videopořad Economie. Stream.cz má měsíčně skoro 2,5 milionu lidí a i Economia má velmi slušně navštěvované digitální portfolio. Z tohoto pohledu se tvůrci nových pořadů nemusí obávat nízkého zásahu a vesele využívají potenciálu svých mateřských médií.

Co se reklamních peněz týče, tak i z tohoto pohledu dávají novinky smysl. Televizní pořady nejsou obvykle cíleny reklamou, plánovači jedou dál ve svých tabulkách GRPů a zásahu. Online videoobsah je daleko lépe sponzorovatelný a zadavatelé mohou svá reklamní sdělení cílit přímo tam, kam chtějí. Ať už formou bannerů nebo videosponzoringů. Jeden díl Kanceláře Blaník vykazuje průměrně 200 000 přehrání a toto číslo můžeme směle srovnávat s televizní sledovaností, kterou by tyto pořady mohly dosáhnout na velkých obrazovkách.

Pečený sněhulák, satirický pořad České televize, je podobný formát, takže ho můžeme srovnat s Kanceláří Blaník. Měl sledovanost kolem 300 000 lidí. Pokud vezmeme v úvahu, že běžel v zajímavém vysílacím čase a spousta lidí ho prostě zhlédla, protože ho zrovna dávali, tak se Kancelář Blaník při tomto srovnání nemusí stydět. Jeho 200 000 přehrání na vyžádání (tedy chtěných) je víc než dobré číslo. Můžete namítat, že srovnání televizní sledovanosti a počtu přehrání na internetu je trochu ošidné, ale přesnější srovnání se prostě nenabízí.

Stream.cz se nějakou dobu prezentuje jako online televize s vlastním původním obsahem, má speciální tématické pořady, ze kterých si vyberou různé cílové skupiny. To je z hlediska inzerentů výhodné, mohou dobře cílit na pro ně zajímavý obsah a kampaně slouží jako ne nepodstatný doplněk televizního inzerování. Economia ani Seznam nemají dosah do televize a nemusí je trápit, že parazitují na penězích, které by jinak směřovaly do televize. Naopak. Televizní společnosti s reklamou v online videu příliš nečasují, přehrávají spoty ve svých archivech a pochopitelně se mohou bát pouštění svých populárních pořadů online, pokud si myslí, že na tom vydělají méně peněz, než by dostaly z televizní reklamy.

Kancelář Blaník a DVTV se proto zatím nemusí bát toho, že by jejich televizní konkurenti začali produkovat nové pořady jen pro online diváky. Tato patová situace je pro nové online pořady nadmíru výhodná. Podle informací, které jsem kdesi zaslechl, Česká televize odmítla Kancelář Blaník, stejně tak se zbavila svých moderátorských hvězd, a umožnila tak vznik online diskuzního pořadu. Z obsazení a hostů je vidět, že politici a známí lidé nemají problém jít do pořadu, který je vysílaný jenom online. Moderátoři jsou dostatečnou zárukou kvality, stejně jako zázemí velkého a tradičního mediálního domu.

Původní online videoobsah je víc než zdatnou konkurencí televizních kanálů. Počítač s internetem má skoro tolik lidí jako televizi a pokud nemá televize kam růst, tak potenciál její nové konkurence je zřejmý. Marka Daniela můžeme vídat v televizi i online. Tam i tam je výborný a Kancelář Blaník rozhodně produkčně nekulhá za tradiční televizní zábavou. I diskuze s Veselovským a Drtinovou je zdatnou konkurencí pro odobné televizní pořady. Nabízí moderátorské hvězdy, kvalitní obsah i zajímavé hosty. Rozdíl prostě není zřejmý.

Blíží se doba, kdy online videoobsah nebude proti televiznímu obsahu nevýznamným a méně kvalitním balastem. Dva zmíněné příklady ukazují, že se televize mohou začít obávat nejen o své diváky, ale i o peníze inzerentů. Online reklama obecně pomalu, ale jistě dotahuje televizní útraty a dříve nebo později přijde doba, kdy na našem trhu výnosy z onlinu převálcují výnosy z televize. A videoreklama to může jenom urychlit. Televizní společnosti dávají mnohdy online zdarma jako bonus, jejich původem papírová nebo digitální konkurence velmi dobře chápe, že jde o prostor, kde se dá jenom růst a ukusovat z televizního koláče čím dál víc peněz.

Ptát se, zda se online pořady samy o sobě zaplatí (nebo uživí), je zatím předčasné. Ptali jsme se snad v prvním roce provozu Novy, zda se zaplatí její původní seriál? Český trh není jistě tak velký, aby se zde uživily desítky podobných projektů, jako je Kancelář Blaník nebo DVTV. Kdo se na trhu objeví dříve, ten má větší šanci uspět. Za rok nebo dva se ukáže, zda je podobný model konkurenceschopný a může vydržet tlak televizní tradiční mašinérie. Je třeba si uvědomit, že televizní stanice nejsou žádní nazdárkové. Mají zkušenosti, tradici, zázemí a diváky. Nic z vyjmenovaného ale není pro online projekty kritická překážka, které by se nedalo konkurovat.

Jak již bylo řečeno, televize si nemohou dovolit vyrábět obsah jen pro online prostředí. Je zde ale mezera, kterou je možné rychle zaplnit. O to se pokoušejí podle všeho životaschopné nové pořady a projekty. Pokud se časem ukáže, že opravdu mohou přežít a vydělávat, je jenom otázkou času, kdy se objeví nové štiky, které budou televizní magnáty prohánět ještě vehementněji než Tonda Blaník a špičkoví ex-televizní magnáti.

Definitivním potvrzením načrtnutých scénářů by mohla být nějaká případová studie, které bude demonstrovat, že se online pořad uživí a vydělá. Toho se myslím jen tak nedočkáme, takže prozatím budou toky inzertních peněz a nákladů obestřeny neproniknutelnou mlhou, která možná zapříčiní dočasnou nerozhodnost investorů ke spuštění něčeho podobného. Doufám, že tento stav co nejdříve skončí a my se brzy dočkáme dalšího kvalitního online videoobsahu.



zpět na článek