MÉDIA: Humor v reklamě
U reklamních spotů neplatí, že plagiát bude "po zásluze odměněn" sankcí za porušování autorských práv. Naopak. Jak uvedli hosté ve studiu ČT24, to, aby si lidé reklamní spoty (Čtvrtníček a falešní sobi či reklamština, Kofola a Alofok) šířili mezi sebou či je parafrázovali, byl prý ten nejvyšší záměr tvůrců a v tomto případě se to beze zbytku podařilo. Indikátorem toho, že kampaň žije, je, že existují silné pozitvní i negativní názory. Potvrzuje se tím jedna ze základních marketingových pouček: „I negativní reklama je reklama“.
Na druhé straně od úspěchu reklamních kampaní stojí také problémy a úskalí reklamy. Například Vodafone se od počátku obával, aby se Petr Čtvrtníček nestal tváří Vodafonu. Tvůrci stavěli také na tom, že výrazná, mnohými neoblíbená, ale také mnohými oblíbená postava herce Petra Čtvrtníčka není klasickou reklamní figurou a pro diváka bude jeho sdělení důvěryhodnější bez ohledu na to, zda je oblíben či nikoliv. Přestože Čtvrtníček v masmédiích již vystupoval, odsuzoval spíše vše kolem sebe. V případě Vodafonu (možná poprvé) hájil nějakou značku.
V případě Vodafonu zadavatelé reklamy cíleně dohlíželi na to, aby bylo „Přečtvrníčkováno“. Postava Petra Čtvrtníčka byla všude, což podpořilo velice úspěšnou kampaň. Kofola naopak vsadila na nostalgii značky Kofola. Na trhu se totiž v současnosti objevují další, zahraniční značky, ale „když ji miluješ, není co řešit“...
Jak se shodli hosté ve studiu, obecně se v českém reklamním prostředí objevuje málo humoru. Na druhou stranu možná jedině u nás funguje reklama s ironickým pojetím, ač to příručky reklamy zapovídají. Je tedy škoda, že v Česku obecně reklama postrádá humor. Právě případ Čtvrtníčka je českou výjimkou, kde ironie funguje.
Bohužel, ani úspěšná reklama na Kofolu se nevyhnula nařčení z neserióznosti a bezohlednosti. Kriticky se vyjádřil reřisér Vorlíček, který motiv mouky s ušima zařadil do svého filmu Jak utopit doktora Mráčka. U reklamy na Kofolu jen mouku nahradil půllitr limonády. Vorlíček po tvůrcích reklamy žádá omluvu za to, že použili jeho nápad a předem se nedovolili. Tvůrci se brání. Reklama prý většinou využívá právě podnětů, které se již někde objevily, lidé je znají, a oni se nechali inspirovat atmosférou příběhu. Nejedná se prý o pouhou kopii.
Zvukový záznam pořadu najdete zde.
(Psáno pro Česká média)