Středa 21. května 2025, svátek má Monika
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

MÉDIA: Humor v reklamě

Jan Bohdal
diskuse (11)
Hosty moderátora ČT24 a šéfredaktora týdeníku Marketing&Media Daniela Köppla v pravidelném pořadu Média a svět na ČT24 byli Martin Klofanda, tiskový mluvčí Kofoly, ředitel komunikační agentury Kaspen Slavo Marušinec a Martin Charvát, kreativní ředitel reklamní agentury MarkBBDO. Tématem pak humor v reklamě. Prim v současné reklamě hrály bezesporu kampaně na mobilního operátora Vodafone a nápoj Kofola. Obě však z médií již zmizely, přestože slavily obrovský úspěch a byly účinným nástrojem prodeje. Kofola však bude pokračovat, Čtvrtníčka Vodafone vymění.

U reklamních spotů neplatí, že plagiát bude "po zásluze odměněn" sankcí za porušování autorských práv. Naopak. Jak uvedli hosté ve studiu ČT24, to, aby si lidé reklamní spoty (Čtvrtníček a falešní sobi či reklamština, Kofola a Alofok) šířili mezi sebou či je parafrázovali, byl prý ten nejvyšší záměr tvůrců a v tomto případě se to beze zbytku podařilo. Indikátorem toho, že kampaň žije, je, že existují silné pozitvní i negativní názory. Potvrzuje se tím jedna ze základních marketingových pouček: „I negativní reklama je reklama“.

Na druhé straně od úspěchu reklamních kampaní stojí také problémy a úskalí reklamy. Například Vodafone se od počátku obával, aby se Petr Čtvrtníček nestal tváří Vodafonu. Tvůrci stavěli také na tom, že výrazná, mnohými neoblíbená, ale také mnohými oblíbená postava herce Petra Čtvrtníčka není klasickou reklamní figurou a pro diváka bude jeho sdělení důvěryhodnější bez ohledu na to, zda je oblíben či nikoliv. Přestože Čtvrtníček v masmédiích již vystupoval, odsuzoval spíše vše kolem sebe. V případě Vodafonu (možná poprvé) hájil nějakou značku.

V případě Vodafonu zadavatelé reklamy cíleně dohlíželi na to, aby bylo „Přečtvrníčkováno“. Postava Petra Čtvrtníčka byla všude, což podpořilo velice úspěšnou kampaň. Kofola naopak vsadila na nostalgii značky Kofola. Na trhu se totiž v současnosti objevují další, zahraniční značky, ale „když ji miluješ, není co řešit“...

Jak se shodli hosté ve studiu, obecně se v českém reklamním prostředí objevuje málo humoru. Na druhou stranu možná jedině u nás funguje reklama s ironickým pojetím, ač to příručky reklamy zapovídají. Je tedy škoda, že v Česku obecně reklama postrádá humor. Právě případ Čtvrtníčka je českou výjimkou, kde ironie funguje.

Bohužel, ani úspěšná reklama na Kofolu se nevyhnula nařčení z neserióznosti a bezohlednosti. Kriticky se vyjádřil reřisér Vorlíček, který motiv mouky s ušima zařadil do svého filmu Jak utopit doktora Mráčka. U reklamy na Kofolu jen mouku nahradil půllitr limonády. Vorlíček po tvůrcích reklamy žádá omluvu za to, že použili jeho nápad a předem se nedovolili. Tvůrci se brání. Reklama prý většinou využívá právě podnětů, které se již někde objevily, lidé je znají, a oni se nechali inspirovat atmosférou příběhu. Nejedná se prý o pouhou kopii.

Zvukový záznam pořadu najdete zde.

(Psáno pro Česká média)

Jan Kovanic
21. 5. 2025

Život „po svém“ znamenal smrt „po svém“.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Jan Ferenc
21. 5. 2025

Číňané sebrali českým e-shopům 10 až 15 % jejich tržeb.

Aston Ondřej Neff
19. 5. 2025

Kéž by jednání v Istanbulu někomu otevřelo oči

Aston Ondřej Neff
20. 5. 2025

Rumuni tedy rozhodli, jak rozhodli.

Aston Ondřej Neff
21. 5. 2025

Rusové jsou ochotni vraždit neomezenou dobu.

Gustav Sitař
21. 5. 2025

Média hlavního proudu se připojila ke kritice Bidenova Bílého domu

Tomáš Jirsa
19. 5. 2025

Jsem zděšen nad lehkomyslností evropských politiků.

Lidovky.cz, ČTK
21. 5. 2025

Obyvatelé Pásma Gazy v pondělí čekali na dodávky pomoci, kterou izraelská vláda v neděli pod...

hej Jan Hejl, ČTK
21. 5. 2025

Prezident Petr Pavel zastavil trestní stíhání čtyř vojáků. Ti byli obžalovaní v souvislosti s...

Lidovky.cz, ČTK
21. 5. 2025

Bývalé německé kancléřce Angele Merkelové z doby, kdy byla jednou z nejmocnějších žen světa, vůbec...

ČTK, Lidovky.cz
21. 5. 2025

Akademický senát ČVUT přijal návrh na odvolání z funkce rektora Vojtěcha Petráčka. Pro hlasovalo 39...

vebe Veronika Bělohlávková
21. 5. 2025

Společnost Alza.cz zahájila provoz nové služby umožňující zasílání balíčků mezi více než 2 500...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz