Středa 12. listopadu 2025, svátek má Benedikt
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 99 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

Diskuse

MÉDIA: Deset tisíc zlodějen

Lidi mají rádi všelijaké katastrofy a lumpárny a vůbec tak podobně. Nemám rád blábolily, co neustále vykládají, v čem že jsou lepší v tzv. "vyspělejším západním" světě. Ale někdy jim musím dát za pravdu. Tak třeba v oné nedávné aféře kolem registru vozidel.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

VN

V. Novák

19. 9. 2012 10:20
Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

toho jsem skutečně dalek, tak registr vozidel JE malér a stát se to firmě, které by tím utíkali peníze nebo zákazníci, lítala by penále v desítkách milionů, možná o řád výš.

To, že jsou v převáděných datech chyby je jedna věc - ovšem buď musí nová databáze fungovat i s chybnými daty (samozřejmě bude vydávat chybné výstupy - a musí být možnost data opravit) nebo ty chyby, které brání práci, odhalit během převodu dat a testovacího provozu. To, že je firma neodhalila, svědčí o jejím amatérismu.

Totéž platí pro "padající" linky a servery - přece se musí udělat zátěžový test, který systém MUSI vydržet s bezpečnostní rezervou. Výmluvy na velkou zátěž neobstojí - ta byla součástí úkolu. Navíc nemůže být zase tak veliká - kolik je v republice příslušných pracovišť? Desítky? Kolik je na nich průměrně stanic schopných pracovat současně? Deset? Kolik jich asi tak skutečně v jedné sekundě odesílá požadavek? Vycházejí mi stovky, nejvýš tisíce stanic, současně (řekněme během minuty) odeslaných požadavků pak stovky. V absolutně špičkové minutě - v dalších zase úředník "klofe" do klávesnice. Obsluha musí být dostatečně proškolena, protože je součástí systému a vstupy ošetřeny tak, aby byly idiotensicher. Tak se liší profesionální práce od výplodu amatéra, který "to nějak nabastlí"...

Pracoval jsem na převodu databáze s miliony účastníků, kteří vygenerovali denně několik až několik desítek transakcí. Převod musel proběhnout za plného provozu a samozřejmě bezchybně  a bez ztráty peněz a dat pro poskytovatele i jeho zákazníky. Jde to. Je to "Kulový blesk", ale jde to.

Čili dotyčná firma "vysoutěžila" něco, na co neměla a co jí nikdy nemělo být svěřeno. Což je ale vina zadavatele, ne té firmy. Zadavatel má posoudit reálnost, protože on platí.

0 0
možnosti
JB

J. Boleslav

19. 9. 2012 10:28
Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Přesně tak, naprostý souhlas. Píšu k tomu ještě i výše.

0 0
možnosti
VV

V. Vlk

19. 9. 2012 11:53
Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Vážení a milí odborníci, jsem pouhým nevzdělaným uživatelem ,takže nemohu soupeřit s vašimi znalostmi.Ale protože mám praktické zkušenosti s kontaktem s počítačovými systémy v praxi, vím, že pokud je na jeden server napojeno více než pět uživatelů a dá se tam nový software , je pravděpodobnost, že to nebude fungovat asi tak 99.999999999999%. A že se to bude muset opravovat, zkoušet nahodit, učit lidi jak s tím manipulovat atd atd.

Obecně je známo, že JAKÝKOLIV  systém, pokud se na něj najednou připojí  stovky,ale ono stačí desítky uživatelů, tak se pos…. Tedy zkolabuje. Takže pokud ministerští umělci nechali v den „D“ a hodinu „H“ aby se napojily desítky či stovky „ proškolených „ uživatelů bez praxe, stalo se to, co se stát muselo. Poněkud jste přehlédli , že většina problémů byla v tom, že dotyční na připojení viseli a nevedli co dál.Hledali, datovali, mačkali jiná tlačítka, čuměli do manuálů a nebo ječely ( jsou to většinou dámy) :“Máňóó, jak to řikal ten chlap, co že se má zmáčknout?!?“

Každý bojuje za své, milí programátoři a odborníci. Ono to ale bývá jinak. V den,kdy jsme přistupovali k Schengenu jsem o půlnoci odlétal do zahraničí. Ve 24.00 v Ruzyni  blikla světla, zazněly fanfáry a důležití odborníci si vzájemně blahopřáli a počítače si „lehly“ . Po 20 minutách se objevili ajťáci, tvářili se důležitě a prohlašovali, „že to není možný!!“ Ťukali,klepali, do PC , do mobilů hovořili a nám zatím vypsali letenky ručně. A nechtějme ani vědět, jak to vypadá,když se zavádí díky naší vládě nový daňový systém , což je furt und furt. Z obsluhy PC a zavádění nových programů pravidelně  zešílí mnoho pracovníků ekonomických útvarů , ba i Finančních úřadů. Kážete bludy. Ještě jsem neviděl aby nějaký nový systém od začátku fungoval. Mám zkušenost,jak jedna obrovská firma z USA nám posílala skoro půl roku buď ručně psané a nebo úplně blbé faktury kde nic nesouhlasilo, , protože  zavedli „nový systém“.  

0 0
možnosti
JB

J. Boleslav

19. 9. 2012 13:36
Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Pane Vlku, nerad s Vámi polemizuji, ale tentokrát musím. Psal jsem, že informační systém Registr vozidel vytvářeli a zaváděli amatéři a na tom stále trvám. Kdyby tomu totiž tak nebylo, všechny Vámi zmiňované problematické aspekty, jako je nutnost proškolení uživatelů, otestování atd. by jim byly známy a vyhnuli by se jim. Že to možné je, bylo v poslední době předvedeno např. při startu Základních registrů veřejné správy,které se úspěšně rozjely ve stejném termínu jako RV, přestože jsou mnohem složitější. O tom bohužel naše media téměř nehlesla. Obecně potom rozhodně neplatí, že při připojení řádově desítek či stovek uživatelů zkolabuje každý systém. To by potom nebylo možné žádné větší informační systémy provozovat. Vaše negativní zkušenosti z IT nelze zevšeobecnovat, vše je především o lidech a jejich (ne)schopnosti.

Přeji hezký den a co nejposlušnější IT. :-)

0 0
možnosti
MS

M. Sedláček

19. 9. 2012 14:45
Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Nemáte pravdu v tom, že každý systém po připojení více uživatelů zkolabuje. Pokud systém nezvládne, jak říkáte, "hledání, datlování, mačkání", tak je to šunt, který nikdo pořádně neotestoval.

Kolega tady správně připoměl ISZR (integrovaný systém základních registrů), který je nesrovnatelně složitější, ale nezkolaboval. Jak to?

Myslím, že státní správa dostane vždy, co si zaslouží. V soukromém sektoru to funguje trochu jinak.

Nicméně máte pravdu, že žádný software není bez chyb, protože je to člověk, který ho vytváří.

0 0
možnosti
RL

R. Langer

19. 9. 2012 15:53
Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Pane Vlku, máte špatné zkušenosti. Ale v tom smyslu, že tomu opravdu nerozumíte... :-(

0 0
možnosti
VN

V. Novák

19. 9. 2012 16:19
Se vším, co uvádíte, musí profesionální firma počítat.

Pokud systém shodí "Máňa", která neví do čeho klepnout, je to vina dodavatele. Neproškolil - a neudělal systém idiotensicher. Základní věc.

Pokud firma nechala najednou připojit bez otestování řádově více vstupů, než bylo testováno, je to zase vina dodavatele - měl otestovat. Pokud dodavatel neprověřil konzistenci dat (to může systém shodit - ne modrá metalíza místo červené) před ostrým provozem - zase jeho vina.

Neuvěřitelný amatérismus - a o tom je řeč. Neuvěřitelný! Prominutelný u študentíka, který dělá databázi o desetitisících položek.

Nepochybně jste zažil stovky přechodů a systémů fungujících na první spuštění. Resp. na první spuštění v ostrém provozu - v testovacím to padalo mockrát, ale koho to zajímá?. Jenom jste vůbec nezaregistroval, že se něco dělo. Tak se projeví profesionál.

Kdybychom udělali takovou hovadinu např. při přechodu MTS Moskva (8M uživatelů mobilů, každý volá desetkrát, dvacetkrát i vícekrát denně - Rusové z mobilů šílí), tak jsme dostali takovou pokutu, že bych se firmě nedoplatil. Možná by už ani nebylo komu. A přechod byl formou přecvaknutí přepínače - ne že by se na týden odstavily všechny mobily v Moskvě. Registr vozidel v ČR je proti tomu trapná bagatela s řádově nejméně stokrát nižším zatížením.

0 0
možnosti

J. Jurax

19. 9. 2012 14:28
Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Souhlas, pane kolego ... stejný názor vyjadřuji níže ...

0 0
možnosti
RL

R. Langer

19. 9. 2012 15:54
Re: Aniž bych chtěl profesionální manipulátry nějak obhajovat,

Je to tak!

0 0
možnosti

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz