Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996MÉDIA: Celebrity se nazývají menšinou?
Jakkoliv jsou čtenost či sledovanost bulvárních médií vysoké, tak přesto platí, že většina lidí v této zemi je ignoruje. Nezajímá se o ně a jejich svět se s pseudosvětem celebrit nijak neprotíná. Na rozdíl od těch, kteří teď s bulvárem a jejich konzumenty vytáhli do halasného boje. Všichni se však v minulosti s bulvárem sami zapletli, a tak teď potřebují pomyslné tranpsarenty, aby dali najevo, že bulvár nečtou a že jím pohrdají.
I proto je jejich tažení tak teatrální, podivné a legrační.
Není pravda, jak tvrdí spisovatel Michal Viewegh, že špatný je bulvár všude na světě. Ano, anglosaský tradiční bulvár je stejně tvrdý, bezohledný a možná i lživý. Ale navzdory tomu všemu má v sobě zakořeněný určitý morální princip. Ten spočívá v tom, že bulvár je "zlý" na ty, kteří to z různých důvodů "unesou", tedy na bohaté, slavné a mocné.
Pýchou tradičního bulváru je, že stojí na straně slabších. To bylo to první a základní pravidlo, na kterém první bulvární listy v druhé polovině devatenáctého století vznikly. Mimochodem ho formuloval Joseph Pulitzer, vydavatel bezskrupulózního a sprostého plátku, který si později "vykoupil" černé svědomí tím, že veškerý majetek odkázal na založení první novinářské školy a také prestižní žurnalistické ceny.
Na těchto principech bulvár dodnes funguje, a to i v Česku. Žije na okraji společnosti, není však mimo ni. Nabízí lacinou a dostupnou zábavu masám. Pro městského intelektuála střední či mladé generace je snadné opovrhovat těmi, kteří si bulvár každé ráno v trafice kupují. Ale nemyslím si, že by měli právo je za to peskovat či morálně popotahovat.
Bulvár je nevkusný a neetický. Spisovatel Viewegh se však plete zásadně v tom, když ho dělí na "tvrdý" a "měkký". Ten druhý celebrity fotografuje v jejich hezky zařízených bytech a nechává je tlachat hlouposti. Rozumíme, proč se to právě celebritám líbí. Ale pardon, tenhle druh žurnalistiky je přece stejně nepravdivý a lživý jako ten, který do života známých lidí vsunuje neexistující milostné aféry či jiné skandály.
Z čistě profesního, novinářského hlediska je obojí podvod. Ten druhý se od prvního liší jen tím, že je takzvaným celebritám nepříjemný.
Je vrcholem drzosti, vydávají-li se celebrity slovy svých mluvčích v inzerátu za jakousi "menšinu", jejíž lidská práva jsou porušována "za asistence státu". Je to výsměch problémům skutečných menšin a skuečnému porušování lidských práv.
Z textu petice i ze všech rozhovorů, které její iniciátoři poskytli, plyne jediné: oni neprotestuji proti bulváru jako principu. Oni chtějí mít bulvár zkrocený a ochočený, který bude zastupovat jejich zájmy. Jsou jako politici, kteří dělí média na dobrá a špatná, ale tím jediným kritériem pro ně je, jak právě o nich píší.
Skoro všichni, kteří zatím petici podepsali, si s tím zlým bulvárem v minulosti více či méně "zadali". A teď chtějí hodnověrně přemlouvat společnost, aby ten samý bulvár začala bojkotovat a vytlačovat jako nepřijatelný? To přece nemůže fungovat. A rozhodně nejde o dobrý způsob, jak česká média kultivovat. A že by to bylo třeba! Ovšem tohle je tak nějak laciné, průhledné ... a poněkud bulvární.
(Psáno jako polemika pro LN)

Akční letáky
Všechny akční letáky na jednom místě!

Příběh jednoho z největších podvodníků posledních staletí. Bilionový zločin mu zhatili synové, měl si odsedět 150 let

Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.
