20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

MATURITY: Ať si to zkusí sami!

Je to líbivé a lákavé. Věčná škoda, že i moudří lidé podlehnou pokušení zvolat „Ať ti, co to vymysleli, si to zkusí sami!“ Řeč je o letošních maturitách z matematiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 19.6.2021 17:08

Je to možný. Já maturoval v 80. letech (přírodovědný směr) a podobná zadání si nepamatuju; což samozřejmě nedává jistotu, že jsme to nedělali.

Inu - vzdělání je to, co zůstane, když člověk zapomene všecko, co se naučil ve škole :-).

J. Ticháček 18.6.2021 20:51

Ale kecám. S tou cisternou a rychlostí průtoku ve vypusti fakt stačí derivace.

J. Ticháček 18.6.2021 20:40

Helejte, já jsem z toho gymplu pryč už pětatřicet let. Ale tuším, že se tomu říkalo diferenciální rovnice prvního stupně, nebo řádu, nebo tak nějak. Měnily se tam minimálně dvě veličiny. Třeba teplota kusu železa, rychlost chladnutí, a do toho všeho se měnila teplota vzduchu v místnosti, kde to žhavé těleso bylo. I ten průtok z nádrže se mění v závislosti na množství vody nad ventilem. Integrály a derivace tomu ve výuce předcházely. Tuším na začátku třeťáku.

P. Hák 18.6.2021 20:18

No, ono kritikům taky vadí, že maturitu připravuje státní CERMAT a ne soukromé Scio. Dost novináři milovaných kritiků CERMATu je s panem Štefflem spřízněno, někteří i sponzorováni (konkrétně např. EDUin).

Takže zakázka neskončila ve správných rukou...

P. Hák 18.6.2021 20:15

Žádné osnovy, kterých by se CERMAT mohl držet, neexistují.

Existuje Rámcový vzdělávací plán MŠMT, který je dost obecný. Co se přesně ve škole probírá, v něm není - to si píše škola do svého Školního vzdělávacího plánu.

Problém není s tématy úloh, ale s tím, že žáci nedokážou úlohu analyzovat (někteří ani pořádně přečíst) a vyřešit. Mj. proto, že v životě (mimo školu) naprostá většina z nich tráví čas pouze zábavou.

P. Hák 18.6.2021 20:11

Dost propadají žáci řekněme nevýběrových škol. Na gymnáziích mnoho propadajících nenajdete.

Že by se tudíž měl omezit počet maturitou zakončených středních škol ve prospěch řekněme praktičtějších oborů? No měl. Jenže to by se maturitobijci a školobijci asi zvencli.

J. Brunner 18.6.2021 14:50

R^

Š. Hašek 18.6.2021 14:30

Možno též tak:

1. Drtivá většina studentů je v zajetí nematematiky/nicnedělání/pocitů o Archimedovi, debatami o nelogičnosti života Archimeda.

2. Potom náměstek od Valachové přihodí kamarádovi kšeft za miliardu. Testování. Státní, pro všechny. A hodí tam i guláš i zmrzlinu, aby to bylo vyvážené.

Když jsem já chodil do škol, byly obecně písemky tak precizované/vyzkoušené, že oddělily zrno od plev. I při zkoušení. I začínající kantor věděl, která otázka je pro premianta a která pro tonoucího trojkaře!!!

Chodily inspekce, to jo, ale nikdo si netroufl všem školám vrazit jednotný papír na základě soukromé zakázky. A kecat do diktátu, což dnes matky a puberťáci kecají.

Netýká se jednotného tematu písemné maturity z jazyka mateřského! Elegance sama!!! Mám dojem, že tři temata. Vybral si každý! A profesorka to přebrala, protože hodně četla, tak dala hned stranou opsané plky. Mám dojem, že ty písemky měla fertig za dva večery. Asi nejvíc ji zajímaly ty za 1 a ty za 2.

Š. Hašek 18.6.2021 14:18

Nešťoural bych se v tom. :-)

Valachová, Jourová a současný Plaga ......... stejně nevědí, vo co kráčí. Moderně jsem slyšel i "vocogouvole".

Ve školách se má vydiskutovat hlavně to lidskokrásno. Ve spojitosti s kůrovcem. Zítra bude teplota šplhat po laně, tedy tělák.

Integrálem "per partes" neprorazíte. Rekurentní funkci považuje Valachová za funkci v neziskovce. Pokud tedy ji za něco vůbec považuje.

Š. Hašek 18.6.2021 14:10

Přesně.

Pamatuji si, z debaty, kdys. Taky se nic nezkoušelo! Jelo to. Furt. "Všechno bylo jasné" - ze zkušeností pedagogů, předmětových komisí, starší poradil mladšímu kolegovi! Vostrý písemky a diktáty si kantoři předávali, vobčas to prosáklo mezi ty haranty - i ten propadlík najednou citoval Senecu a nějak chyběly sardele! Což ovšem znamenalo anulaci. Znova! A nebyla stanovena kárná komise žáků na poměry ve škole, matinky drzounů si ani neškrtly!!!

A dva propadlíci, čtyři prolejzající, tři vyhození od maturity (protože tvrdili, že Čapek je jejich vedlespolužák) - to vše byla normálka.

Ale to bylo v době, kdy neznalec zákonů, definic, kotrmelce a setí petržele........ nebyl považován za "uvláčeného psychoživotem"a nebyli mu nabídnuti tři asistenti. Jeden na rozbalování svačiny. Dva na malou násobilku.

Zkráceno.

Š. Hašek 18.6.2021 13:32

Souhlas!!!

Příliš mnoho novoblbečků tvrdí, že rok 1960, všechno okolo - bylo černým obdobím našeho školství. Jejich rokem narození je (cca) 1995.

Příliš mnoho blbečků tvrdí, že Slunce vysvitlo příchodem Buzkové a Valachové.

Znám vyznavačku modernismu, která tvrdí, že výpočet pračky/logaritmus/moderno/pohyb autobusu/ovesnou kaši, ....... lze vydiskutovat/vycítit/spadne to samo - za pololetí! Hlavně je do ničeho nenutit! Leze to tam samo! A nejhorší je se "biflovat" německá slovíčka.

Uznávám, že zkráceno. Vyznavači moderního školství totiž často, i na počasí pro příštích třicet minut, musí zapnout mobil. Obloha a směr pohybu mraků jim nic neříkají.

J. Pavelka 18.6.2021 12:15

To zase ne, letos nevím, ale měl jsem dočinění testy z minulých roků...je to postaveno tak, že to není nějaká "vysoká matematika" ale nedá se to dělat a naučit čistě mechanicky...a nad některými úlohami třeba s pravděpodobnosti to skutečně musí člověk "potrápit myslivnu"..a zřejmě to je příčina, proč to dost lidáí neudělá...

Z. Lapil 18.6.2021 12:08

Není tady zmatek v rozdílu mezi diferenciální rovnicí a prostým výpočtem derivací a integrálů, tedy například zjišťováním plochy obrazce nebo hledání minima funkce?

Viz wiki: "Diferenciální rovnice jsou matematické rovnice, ve kterých jako proměnné vystupují funkce a jejich derivace"

A. Renjascu 18.6.2021 11:52

Zkoušení na vzorku je zbytešné, postačí když se Cermat bude držet osnov a pokud zadává látku, která odpovídá osnovám, tak není jeho problém, že to někteří nezvládnou.

L. Severa 18.6.2021 10:50

Proč tolik žáků u maturity propadá z matematiky je nelogické. Pokud student prošel studiem a klasifikací každého půl roku, tak by přece měl látku zvládat. V případě, že v posledním ročníku látku neovládá, tak by neměl být vůbec k závěrečné zkoušce připuštěn a asi ročník opakovat. Propadnout u maturity může snad nějaký trémista, ale ne tolik procent. Nebo jsou požadavky skutečně nepřiměřené osnovám ?

J. Prikner 18.6.2021 10:35

Mylím, že maturita by měla být hodnocena podle kritérií v odborných předmětech matematika, fyzika, chemie dle kritérií požadovaných v roce 1960. Kritéria vnesená politiky a úředníky CERMATu po roce 1990 jsou nesouměřitelná s názvem maturita. Úroveň s nástupem ideologie po rocích stále klesá. Bylo by zajímavé prozkoušet náčelníky Pirátstanu z matematiky/ fyziky/chemie , absolventi "společenských věd" by v 90procentech neuspěli.

J. Ticháček 18.6.2021 10:10

Já nevím, ale diferenciální rovnice na středních školách musely být. Běžným výpočtem v hodinách fyziky bylo chladnutí v závislosti na prostředí, vyprazdňování nádrže v závislosti na tlaku kapaliny a podobně.

Š. Hašek 18.6.2021 8:52

Tak nějak!

Modernouši byli posedlí sjednocením maturit (co svět světem stojí, vždycky měly maturity různých škol "různou hodnotu"). Vždycky měly školy krapet jinou hodnotu. A ani zemští školní inšpektoři netloukli hlavami o zeď.

Nyní máme šílenost, studenti zakládají občanské neposlušnosti (protože to je šíleně těžký!), moderno učitelé/-ky brblají a neuznají, že to chtěli! A nadávají si vzájemně, kdo jako je více moderní!

Starší kantoři pláčí, skřípají zubama. My, starší maturanti, skřípáme zubama a takovou Buzkovou bychom ...... !!!

P. Hatina 18.6.2021 7:14

Bohužel, tak jak je problém postaven, zjistíme že je vlastně neřešitelný.

Pokud se v úvodu diskutuje s mediálním požadavkem "„Ať ti, co to vymysleli, si to zkusí sami!“, tak si prosím připomeňme, že toto má být povinnost Cermatu, předem si ověřit kvalitu těch testů na škálovaném etalonu studentů (dobrovolníků), jejichž znalosti matematiky má předem zjištěné. Zda tak skutečně dělá je otázka, jeho zástupci se do médií vyjadřují skoro jako politici, čili jenom všechno zapřít a okecat.

Už za normálních okolností musí být obtížné, si takový etalon kvalitně vytvořit a sehnat do něj dobrovolníky.

Jenomže - za časů koronaviru - nasimulovat v tom etalonu stav "přes rok se studenti fakticky neučí, takže si mají objednat přes e-shop (nějaké) sbírky a půl roku si to šprtat doma, naprosto nemožné..... ;-D

P. Hatina 18.6.2021 6:39

Bohužel, to o čem píšete, je ale ta zásadní chyba o které se diskutuje od začátku , když byly státní maturity protlačeny jako politikum. (jen tak připomeňme že to bylo za poslední vlády ODS, jistě to tedy její předseda pan Fiala, sám profesor hravě obhájí)

Nejde totiž o to, co se učí na kvalitních gymnáziích, čili technických SŠ.

Ale ta státní maturita je koncipovaná jako společná, pro všechny typy SŠ , od těch technických přes jiné (ekonomika, zdravotnictví, atd..), až tedy k učebním oborům s maturitou. Přičemž je poměrně logické, že výuka matematiky na těchto školách je zcela různá,

Takže na konci z toho vyšel šílený kočkopes, který nevyhovuje nikomu. Diferenciální rovnice tam nejsou (to je fakt), ale trojčlenka vrcholem taky není. Jak jsem se teď díval (ty testy jsou přístupné na webu), i taková hezká logaritmická rovnice dokáže budoucí zdravotní sestřičku nebo mistra zednického potrápit ;-D

R. Langer 18.6.2021 6:21

Diferenciální rovnice jsme tedy na strojní průmyslovce neměli, ale končilo se základy integrálních počtů včetně jednoduchých příkladů. Diferenciální rovnice byly až na vysoké ve druhém nebo třetím semestru, tuším.

V. Novák 18.6.2021 6:20

Bývalá ministryně integrovaná Valachová se podivovala, že k přípravě na maturitu z matematiky stačí "Běloun". Z toho jsme se my (tedy ti, kteří jsme to potřebovali) připravovali k přijímačkám na střední školy...

Čtyři roky kdesi...

J. David 18.6.2021 5:49

Kolik má noha židlí? A co verpánek? My, v roce 1969 jsme u madurídy na SVVŠ měli diferenciální rovnice, dnes prý na gymnasiu je vrcholem trojčlenka od CERMATu.