19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

KVĚTEN 1945: Vyšli jsme ven a tam leželi mrtví (1)

Ono to neuvěřitelně utíká a najednou je to od konce války 75 let. Počítáme-li jednu generaci cca 25 let, tak jedna, co to zažila a odchází, a druhá, co se nedávno narodila a má jiné starosti, je to celkem pět až šest generací.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Boleloucký 6.5.2020 20:09

Vlk je borec !

V. Heidlerová 6.5.2020 20:55

Geroj! Ruský bohatýr! Moloděc! Urááááááááá

K. Nový 6.5.2020 20:06

„Kdo ale tvrdí, že Rudá armáda neosvobodila Československo

nebo že zásadním způsobem nepřispěla k osvobození, tak lže,“ pokračuje

Stehlík.Zdroj: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/eduard-stehlik-prazske-povstani-vlasovci-rozstrel.A200506_175525_domaci_vov

B. Lukáš 6.5.2020 18:04

V květnu r. 1967 jsem byl na voj. cvičení, kde nám vysoce postavený důstojník a přímý účastník pražského povstání na toto téma provedl přednášku. Z hlediska pozvednutí sebevědomí a politického smýšlení Čechů to byl dle něj akt významný ( Stalinem však vnímán jako podraz), z hlediska vojenského akt zcela bezvýznamný. Poněkud jinač a ne zrovna pateticky píší ve svých publikacích o povstání P. Tigrid a R. Lukavský. Mnoho jsem se dozvěděl , co se tehdy v Praze dělo od jednoho moudrého staršího pana, který se jako 17.letý k povstalcům připletl. Nenamluvil toho mnoho, ale z jeho vyprávění bylo hodnocení činů povstalců víc záporné než kladné . Sdělil, že naštěstí velení německých vojsk v Praze nebylo šílenými fanatiky , v opačném případě by to mohlo s povstalci i Prahou dopadnout katastrofálně. Neopomněl podotknout, že po každém povstání a revoluci je to podobné jako po povodních : "mnoho krys vylézá z kanálů a dávají najevo svou krutost , protože chtějí být po bitvě hrdiny a získat z toho společenské ocenění. .

J. Hrdlička 6.5.2020 18:17

Ono by to dopadlo katastrofálně, kdyby Reich ještě měl prostředky a čas.

Viz Von Pücklerovy plány na "celé hnízdo musí hořet" (než zjistil, že tolik letadel už nemá) a agresívní snahy povstání potlačit. Ještě 8.5. hořela Staoměstká radnice....

J. Štika 6.5.2020 17:55

Pro p. Victorina - Wikipedie:..................

Válečné zločiny ROA[]

K. Křivan 6.5.2020 20:27

A co Stalinovy válečné zločiny ? Hlavně ty proti Rusku ?

V. Heidlerová 6.5.2020 20:50

Vojáci ROA na příkaz svého velení nestříleli na vojáky Rudé armády, plnili jiné úkoly, ale proti "svým" zbraň nepozvedli.

J. Hrdlička 6.5.2020 22:33

O útoku vlasovců na RA na Odře v dubnu 1945 jste samozřejmě taky neslyšela.

P. Victorin 6.5.2020 16:27

Kdo byli Vlasovci? Byli to stateční vojáci Rudé armády, kteří padli do německého zajetí v důsledku diletantské Stalinovy vojenské strategie, a tím se jim dostalo výběru mezi následujícími možnostmi

1) smrt hladem v nacistickém zajateckém táboře

2) v případě úspěšného útěku či osvobození z německého zajetí poprava od vlastních, dle Stalinova známého rozkazu

3) "dát se k Němcům" a ty později zradit, jak se jejich velitel - Stalinem vyznamenaný hrdina z bojů o Moskvu, generál Vlasov skutečně rozhodl

Shrnutí: O žádné nacisty nikdy nešlo, jejich zrada vojenské přísahy Stalinovi, je lidsky pochopitelná, ale ať je na jejich zradu názor jakýkoliv, nám nepřísluší toto soudit - je to výlučná věc někdejšího SSSR, nám jednoznačně přísluší vděk na věčné časy, za to, že především právě Vlasovci osvobodili metropoli ČSR a to dva dny před příjezdem vojsk maršála Koněva, který po příjezdu do Prahy vydal zločinný příkaz, Vlasovce zraněné z bojů o Prahu zatýkat a bez soudů popravovat...

J. Jurax 6.5.2020 17:16

Ano.

Nicméně slyšel jste o SS Brigade Kaminsky, resp. 29. Waffen-Grenadier Division der SS (russische Nr. 1), jejíž kádr posléze skončil ve Vlasovově ROA?

J. Hrdlička 6.5.2020 17:22

Přidat se po bok Reichu znamenalo zradu jejich země, protože Reich viděl Rusy jako podpisu. Po návratu do SSSR byli zajatci diskriminováni, ale nikoliv pokračování.

Vlasov sam účast na bojích v praze nerozkazal.

Ze Praha byla osvobozena již 7.5., je historicky nesmysl.

J. Hrdlička 6.5.2020 17:54

"....Rusy jako podřadnou rasu."

V. Heidlerová 6.5.2020 20:54

Je smutné, že musím napsat toto: když Němci vtáhli do SSSR a viděli tu bídu a ubohost ruských vesnic, měst a lidí - museli si opravdu připadat jako nadlidé. Sovětský systém se svými hladomory a gulagy zubožil obyvatelstvo tak, že se lidé někdy ani lidem nepodobali. Pak k tak hroznému úsudku nebylo daleko. Ale to byla vina Stalinova vládnutí.

J. Hrdlička 6.5.2020 22:08

Ano, je to smutné, co píšete, ale napsat jste to opravdu nemusela, napsat jste to záměrně, trapně, za každou cenu, chtěla.

Protože tvrdit, že nacistické myšlenky ohledně nižších ras vznikly až po vpádu do SSSR, že za tohle nese vinu někdo jiný než nacisté, je další dno.

Hergot, jak může být někdo tak šíleně jednostranně zamšřený, že je schopen popírat něco, co je pro všechny ostatní holým faktem, se kterým se netajili ani nacisté.

J. Štika 6.5.2020 23:50

Nad demegogií vašich "komentářů" by fakt člověk hnusem zvracel. Ti méněcenní ubožáci,podle vás,osvobodili rozhodnou část obsazených zemí od Němců - těch nadlidí,co zavraždili,zplynovali,zaživa pohřbili,upálili miliony lidí,co měli v plánu kompletně vyvraždit celou slovanskou rasu.Stalin a jeho gulagy v SSSR jsou sice faktem,ale nijak nesnižují zásluhy a hrdinství RA neomlouvají bestialitu Němců a Německa a vyvraždění 60ti milionů lidí po celém světě,s plánem,jak jsem psal,vyvraždit kompletně slovanskou rasu.

V. Heidlerová 6.5.2020 21:03

Źajatci po návratu do SSSR byli okamžitě deportováni do gulagů nebo vražděni. K rodinám se už nedostali. Stalin neuznával ženevské konvence o zacházení se zajatci, a k vlastním lidem byl ještě krutější než k cizím. Měl strach, že zajatce načichli západním stylem života, že viděli něco, co vidět neměli. Za to byla v lepším případě Sibiř, v horším kulka do týla.

J. Hrdlička 6.5.2020 22:10

"https://cs.wikipedia.org/wiki/Sov%C4%9Bt%C5%A1t%C3%AD_v%C3%A1le%C4%8Dn%C3%AD_zajatci_b%C4%9Bhem_druh%C3%A9_sv%C4%9Btov%C3%A9_v%C3%A1lky"

Na vaše teorie cokoliv ostatního škoda času.

V. Heidlerová 6.5.2020 20:48

K ROA se přidalo asi 30 procent bílých emigrantů, kozáků, kteří po občanské válce utekli na západ, ostatní byli obyčejní ruští vojáci, kteří věděli, že Stalin zajatce neuznává - a co by je čekalo? Kdo poctivě studuje historii, musí vědět, že Stalin byl horší stvůra než Hitler a že má na svědomí víc obětí než válka. Samozřejmě, že Vlasov je rozporuplná osobnost, ale sám zkusil, jak hrozně byla vedena vojna proti Němcům, není divu, že pochopil zrůdnost sovětského systému. Vlasovci do naší historie patří a fakt, že Rudá armáda vjela do Prahy až po podepsání kapitulace, tedy do Prahy svobodné, se zamlčovat nedá. Ostatně ona ta RA ani do Prahy moc nespěchala, možná, že by se Stalinovi hodilo něco podbného, jako osud Varšavy.

J. Hrdlička 6.5.2020 22:19

Pražská operace začala 6.5., v Praze byla RA za necelé 3 dny.

Vlasov byl dvacet let věrný sluha systému, "pochopil" kupodivu v okamžiku, kdy se ocitl pod novými pány.

Většina sovětských zajatců svoji zemi (ne režim, zemi) nezradila, i když je po válce čekala diskriminace.Protože pod hitlerem by Rus čekal daleko horší osud než pod Stalinem.

V. Heidlerová 6.5.2020 20:58

Raněné vojáky z ROA stříleli a dobíjeli ruští soldáti na nemocničních lůžkách bez soudu.

J. Jurax 6.5.2020 16:12

Jojo, dobře řečeno. Je žádoucí si připomínat historii.

Ovšem dneska to může být chápáno jako hate speech proti Němcům. Takhle tendenčně připomínat činy herrevolku! Vždyť Němci od perfidních Čechů přece těžce trpěli, a ještě po válce, furt se o tom dneska píše a mluví, a tady v tomhle článku je to zcela opomenuto!

M. Němec 6.5.2020 15:25

1) das tschechische Gesindel, je to pomnožné podstatné jméno

2) nevěřím kecům Klause, že nosil jako čtyřletý kostky na barikády, nota bene ve městě , kde se střílí.

Klausova matka by byla blázen, kdyby ho pustila ven, takže tuhle vymyšleninku si naložte do octa

Ale jinak dneska dobrý, Vlku.

P. Victorin 6.5.2020 15:56

Pane Němče, k vašemu ad 2): Jmenovaný celoživotně vykazuje chabý úsudek, samozřejmě jeho mediální chlubení, že jako tříletý, resp. dosud ještě nikoliv čtyřletý, podával dlažební kostky na barikády, je absurdně nesmyslné. Vlk senior v uvedeném ohledu ještě neseriózně fabuluje o údajné přítomnosti Klausova údajného pokrevního otce, který však dle jiných pramenů nikdy trvale "nevytáhl paty" z jižních Čech a od roku 1939 ve vinohradské domácnosti Klausovy matky Marie, údajně bydlel stalinský komunista Pružinskij, původem z Haliče...

P. Brich 6.5.2020 17:30

Daj-li či nedaj-li Vám tu medaili, P. Victorine, vachmajstře četnické stanice v Putimi, za odhalení ruských špionů Švejka a Pružiského?

M. Němec 6.5.2020 17:43

Máš něco k věci, občane Brichu ?

J. Kanioková 6.5.2020 18:27

Chichichi :)

V. Heidlerová 6.5.2020 21:06

Co tím chtěl blázník říci?

M. Němec 6.5.2020 17:48

Vlk je Klausův nohsled a tak jeho cinty šanuje.

Jinak je ta celá záležitost s kostkama k smíchu. Tedy - Klaus je k smíchu. Shodou náhod jsem to interview, kde to řekl, viděl.

J. Kanioková 6.5.2020 18:25

Ubožáku