Úterý 17. září 2024, svátek má Naděžda
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

KURSK: O vojácích a vlacích

Kdykoliv si myslíte, že je líné léto a nic se nestane, něco se stane. Ukrajinská ofenziva do Kurské oblasti vypadala prvních pár hodin jako nájezd značně omezených rozměrů, ale než první den skončil, bylo patrné, že jde o „plnokrevnou“ operaci, na které se podílí hned několik brigád.

Situaci na místě je dost těžké posoudit, protože nastal netypický stav, kdy z ukrajinské strany nemáme skoro žádné informace – dokonce i drobných videí natočených vojáky na telefon je velmi, velmi málo. Informační embargo očividně funguje, a skoro všechno, co se dostane na sítě typu Telegram a Twitter, jsou ruská média, obvykle od místních civilistů (automobilové kamery, dashcams, jsou v Rusku široce rozšířené), případně textové informace od vojenských korespondentů. Podle nich to zatím vypadá, že si Ukrajinci víceméně dělají, co chtějí – lokální jednotky složené ze záklaďáků byly příliš slabé na to, aby je dokázaly byť jen zbrzdit, a ukrajinské jednotky s sebou mají dostatečné protiletadlové a protidronové vybavení.

Nicméně tím spolehlivá data končí a dál už můžeme jenom uvažovat. Jednou z věcí, nad kterou se vyplatí uvažovat, je ruská reakce a podmínky, které ji svazují. Narážím totiž na internetu občas na názory typu „za tři dny tam Rusové přesunou z Donbasu masivní rezervy a bude po všem“.

Ó nikoliv, za tři dny tam z Donbasu žádné masivní rezervy nepřesunou. Musejí si vystačit s tím, co mají v širším regionu včetně Bělgorodu. Proč? (On je ostatně zrovna třetí den od začátku celé věci – článek píšu 9.8. – a ještě tam nejsou.)

Kvůli omezením plynoucím z železničního provozu. O tom jako zasloužilý šotouš a vnuk již zvěčnělého strojvedoucího něco vím. Poslyšte tedy, co vám povyprávím.

Většina bojové techniky ruské armády, jakož i jednotky zvyklé ji používat a mající zkušenosti z boje, se momentálně nachází na Donbase, v místech jako je Toreck a Časiv Jar. Tam se až doteď odehrávala valná většina ofenzivní aktivity Rusů. Nějaké použitelné rezervy se nepochybně nacházejí i v pobřežním koridoru (okupovaná chersonská a záporožská oblast), plus na Krymu. Tyto oblasti jsou od Kurska vzdáleny cca 400-800 km vzdušnou čarou.

Pokud chce ruské velení aspoň část těchto jednotek přesunout na nové bojiště, „vzdušnou čarou“ (která by vedla přímo nad nepřítelem) ani „vzdušnou oklikou“ skrze bezpečnější nebe se ti vojáci a jejich vybavení rozhodně přesouvat nebudou. Pár speciálních jednotek ano, ale Rusko nemá zase tolik těžkých nákladních letadel, aby mohlo tímto způsobem přesunout dejme tomu 50 tisíc lidí a jejich vybavení. Navíc letiště podél staré fronty jsou poničená.

To znamená, že k přesunu jednotek poslouží železnice, obvyklá páteř ruské vojenské logistiky, a po té železnici, oklikou přes Rostov na Donu, urazí přesunutí ruští vojáci nějakých 1200 – 1600 km předtím, než před sebou spatří město Kursk. Ruská železniční síť je poměrně řídká a vyřazení určitých tras by snadno zdvojnásobilo délku této cesty na 3000 km, ale řekněme, že se to nestane, a že pojedou jen těch 1200 – 1600 km. Za naprosto optimálních podmínek, v poklidném mírovém provozu a s vysokou prioritou, by jeden nákladní vlak jel takovou trasu zhruba dva dny. Z toho možná amatéři usuzují, že přesun ruských posil ke Kursku proběhne právě touto rychlostí.

Leč narychlo organizovaný přesun masivní armády nejsou normální podmínky. Žádná větší jednotka se nevejde do jedné soupravy. Musejí se různě rozdělovat mezi jednotlivé vlaky, tamhle vojáci, tamhle tanky, tamhle opravárenské vybavení. Každá mimořádnost na trase vede k tomu, že se sled vlaků pomíchá, a do cílového bodu budou dorážet ty jednotlivé kusy rozdělených jednotek bez ladu a skladu, ve zcela zmatečném pořadí (tankistům místo tanků dorazí balalajky atd.), nebo se budou štosovat někde po cestě, v nákladních ranžírech nebo na předjízdných kolejích velkých stanic.

Jenom to opětovné skládání rozdělených jednotek v cíli může zabrat pár dní, přičemž dost záleží na tom, kolik těch mimořádností na trase nastane. A tím nemyslím jen spektakulární události typu mostu vyhozeného do vzduchu nepřátelskými partyzány… ono i pitomé přehřáté ložisko u jednoho vozu uprostřed soupravy dokáže vyřadit celý vlak a zablokovat jednu kolej, a pak už záleží jen na tom, kde přesně v síti se to stalo. Někdy je z toho hodina zpoždění, někdy půl dne. (Každá síť má svoje problémová místa, u nás je například kriticky nedostatečná kapacita tratě u Prahy-Libně, kde místní NIMBYs zuřivě brání výstavbě traťového přesmyku.)

Navíc tento velký přesun armády je neplánovaná, improvizovaná operace, a tam vstupuje do hry další faktor v podobě dostupnosti vozidel. Každé cargo potřebuje svůj typ vozu, nemůžete vozit tanky dobytčákem nebo naftu pomocí nízkostěnných vozů. Pokud jste tedy ten přesun jednotek neplánovali, je celkem pravděpodobné, že mix právě dostupných vozů v místě, kde teď nutně potřebujete nakládat, neodpovídá přesně tomu, co byste chtěli mít – tj. např. vojáci můžou jet, ale část tanků zůstane na místě, protože je prostě není na co naložit.

Byl by to problém i v České republice, kde můžete teoreticky poslat vagón z Litvínova do Bohumína během jedné noci. Ale v Rusku, s jeho obrovskými rozměry, je to opravdu PROBLÉM. Pokud jsou vhodné vozy zrovna někde v Murmansku nebo v Čitě, počkáte si na ně na Donbasu dobrých deset dní. Oběh železničních vozidel je i v míru slušná věda, s fundamentálními omezeními typu kilometrické vzdálenosti nebo propustnosti trati se nedá nic dělat, a jakékoliv mimořádnosti snadno rozkopou celý systém na trosky.

Neberte to prosím tak, že se snažím dělat z Rusů nějaké troglodyty. Ruská železnice bývala před válkou docela spolehlivý a funkční systém. Teď prý trpí nedostatkem pracovních sil, ale nepochybně je stále ještě nějak funkční, jinak by ta země nemohla vést válku i nadále. Nicméně toto jsou opravdu „fundamentální omezení“ železničního provozu, se kterými by v dané situaci měl problém každý stát.

(Něco jiného je, chystáte-li se sám k útoku. Tam o tom víte dopředu a máte možnost si předpřipravit infrastrukturu i vlaky. Němci před rokem 1914 zdvojkolejnili všechny významnější tratě k hranicím Francie a Ruska, a ještě si připravili plán rozmístění záložních lokomotiv, souprav, železničářů atd. v různých uzlových stanicích. Nicméně toto neplatí v improvizované válečné situaci, kterou jste začali řešit ze dne na den.)

Všechno až dosud popsané byly „mírové“ slabiny, které by mohly nastat i při nečekaně vyhlášeném, silně realistickém cvičení. Rusko je ovšem ve válce a v ruském týlu není úplně bezpečno. Pohybují se tam ukrajinské drony.

Cílem těchto „hloubkových dronů“ byla až dosud převážně letiště, muniční sklady, ropné rafinerie atd., ale ne zcela výlučně. Právě před pár dny zveřejnili Ukrajinci video z čelního útoku na ruský nákladní vlak (najdete jej zde v čase 01:30) a zde je další, zhruba měsíc staré video s útokem na dieselovou lokomotivu v Kursku.

Sergej, legendární sovětská lokomotiva. Vydrží hodně, ale spotřebu má šílenou a tichá taky zrovna není. Čs. železničáři si stěžovali na to, že dolévání příslušných kvant paliva bylo fyzicky namáhavé. Autor fotky: koffr at Czech Wikipedia, CC BY-SA 2.5.

Lokomotiva je poměrně těžký stroj a jedním dronem ji třeba úplně nezničíte (záleží na velikosti nálože), ale škody z toho zásahu rozhodně jsou, a může přitom také zahynout nebo být těžce zraněn strojvedoucí, který je „chráněn“ jenom čelním sklem před sebou. Přičemž strojvedoucích je málo, jsou to vesměs civilisté, a být terčem dronů není součástí jejich popisu práce.

Pokud se něco takového stane několikrát za sebou, třeba nebudou chtít nastoupit do práce, a i ten ruský stát má jen omezené možnosti, jak je k tomu donutit. Je to vysoce odborná práce, příslušné znalosti má jen minimum lidí (na rozdíl od řízení aut; tj. nenahradíte je), a budete-li ty železničáře tlačit moc natvrdo, třeba vyvoláte i stávku nebo vlnu sabotáží. Oni spolu vzhledem k síťové povaze železnice neustále komunikují, znají se dobře navzájem, a kdyby byli příliš zahnáni do kouta, třeba se budou bránit tím jediným způsobem, který mají k dispozici, což je narušení provozu. Přičemž opět, vzhledem k síťové povaze železnice stačí vyvolat mimořádné podmínky jen v jednom či dvou důležitých uzlech, aby se v okruhu několika set kilometrů nehnulo ani kolo. (A zkušený člověk to udělá tak, že se ani nepřijde na to, kdo to spáchal.)

Suma sumárum: než se jednotky z Donbasu dostanou ve významnějším množství a v bojeschopném stavu do Kurské oblasti, potrvá to nejmíň týden ode dne, kdy se v Moskvě dozvěděli o tom, že mají pohraniční problém. I to by byl velmi dobrý výkon, a to za předpokladu, že je tam ti ukrajinští dronaři nechají dojet a nebudou na ně po cestě klást léčky.

A budou-li, třeba se tam nedostanou vůbec, nebo tak pozdě, že už to nebude mít význam.

Hudební epilog

zapo

Zapomenuté příběhy 7
Čtenář dostává do ruky už sedmý svazek Zapomenutých příběhů. Kdo četl aspoň některý z předchozích, má o této knize představu. Navštíví spolu s autorem různá místa v prostoru a čase, místa, kdy se v určitou dobu odehrávalo cosi, co už dnes není v centru pozornosti, avšak ve své době to budilo zájem a emoce. Někdy jde o drobnosti, dokonce až kuriozity, často ale to jsou historické události. Navštěvujeme místa na různých místech zeměkoule a nahlížíme do dějů v rozličných obdobích historie. Ať se příběh udál kdekoli a kdekoli, vždycky narazíme na souvislosti.

Bližší info a objednávky zde.

Aston Ondřej Neff
17. 9. 2024

Ani velká voda nemůže zastavit přípravu voleb do krajů a třetiny senátu. Byly takové nápady,...

Ivo Fencl
17. 9. 2024

On to byl, kdo zavedl do českého básnictví moderní vymoženosti jako jsou pivo, viržinka a aeroplány.

Jan Ziegler
17. 9. 2024

Stalo se tak před 85 lety, kdy 17. září 1939 Sověti vpadli do zad Polákům statečně se bránících...

George Švehla
17. 9. 2024

V demokratické společnosti patří volby správních jedinců k občanským výsadám ale i povinnostem.

Tomáš Guttmann
17. 9. 2024

Mnozí jsou pro Rusko a mnozí proti Americe, ale málokdo je pro silné Česko.

Aston Ondřej Neff
14. 9. 2024

Za oknem je clona deště, píšu tyto řádky, kdy máme za sebou 30 hodin nepřetržitého deště. Ráno to...

Aston Ondřej Neff
16. 9. 2024

Povodně přicházejí a odcházejí. Pokaždé zasáhnou jinde a jinak, tam kde zasáhnou, nechávají za...

Chechtavej tygr
14. 9. 2024

Chlapec z intelektuálské moskevské rodiny hrál s chlapci na dvoře fotbal.

Marian Kechlibar
16. 9. 2024

V červenci 1997 mi bylo necelých devatenáct let a povodně jsem znal … no, víceméně jen z četby.

Benjamin Kuras
14. 9. 2024

Jestli vás Putin štve, zkuste si ho vyslovit francouzsky a vyhrknout s přízvukem na obou slabikách.

Josef Kopecký
16. 9. 2024

Na územích zasažených povodněmi bude pomáhat až 2000 vojáků a to až do konce října, rozhodla vláda....

ČTK, Lidovky.cz
16. 9. 2024

Škody nejméně za desítky milionů korun napáchaly o víkendu katastrofální povodně v Jeseníku, kde...

alis Sabina Ali
16. 9. 2024

V souvislosti s ničivými záplavami evidují pojišťovny téměř devět tisíc událostí za 1,14 miliardy...

Lidovky.cz, ČTK
16. 9. 2024

Sněmovní volby by podle volebního modelu agentury NMS Market Research vyhrálo se ziskem 32,1...

Ondřej Neff
16. 9. 2024

Není to bohužel poprvé, kdy mě povinnost glosátora vede k úvahám o povodních a potížích s velkou...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz