KOMENTÁŘ: Karel Hvížďala pro Radiožurnál
Co vás, pane Hvížďalo, zaujalo tento týden v médiích?
Zpráva o tom, že Kellnerova skupina PPF, která loni již zastavila projekt lokálních novin Naše adresa, dokončuje prodej týdeníku Euro. První s touto zprávou přišel deník E15 a pak byla tato informace potvrzena z více zdrojů. Novým vlastníkem Euronews se má stát Milan Procházka, makléř a spolumajitel firmy Wood and Company. Obchod je prý už těsně před uzavřením.
Má to i jistou logiku, protože Procházkova sestra Olga Ruttnerová je finanční ředitelkou vydavatelství a sám Procházka má blízko i ke generálnímu řediteli Euronews Vojtěchu Jirků. Před časem se spekulovalo, že Euro je na prodej za 70 až 150 milionů korun. Pokud se obchod uskuteční, znamená to, že PPF se definitivně stahuje z médií.
A jak známo, před pár týdny Jaromír Soukup, kterému patří největší mediální agentura Médea a který je už zainteresován v Profitu, koupil od realitního makléře Sebastiana Pawlowského časopisy Týden a Instinkt + značku Mladý svět, která mu zbyla po té, co časopis zastavil.
O čem to svědčí?
Hned o několika skutečnostech: Zaprvé, že naše mediální scéna je skutečně v pohybu a že na prodej jsou skoro všechna média, jak jsme o tom již před časem vysílali. Za druhé se zdá, že někteří podnikatelé si pomocí vlastnění médií chtějí koupit větší prestiž a vliv. Zatímco záměry Milana Procházky se zdají být odhadnutelnější, protože kupuje nejúspěšnější ekonomický časopis na našem trhu, jehož náklad se pohybuje mezi dvaceti až třiadvaceti tisíci, zatímco Ekonom prodává něco pod dvacet tisíc, úmysly Jaromíra Soukupa jsou hůře odhadnutelné.
Proč se nedají úmysly pana Soukupa odhadnout?
Hned z několika důvodů: Pan Soukup koupil dle týdeníku A2 Týden a Instinkt asi za 160 milionů korun. Oběma časopisům náklad v posledních letech neustále klesá a ještě před krizí měly tyto listy ztrátu větší než 150 milionů korun, a to za situace, kdy premiér Nečas ohlásil, že Soukupovu skupinu od příštího roku odřízne od všech lukrativních reklamních státních zakázek. Z minulosti ale víme, že pan Jaromír Soukup měl vždycky i silné politické vazby nebo že se je alespoň snažil vytvářet, i když většinou vsadil na špatné koně: nejprve na Stranu zelených, pak na odštěpenou Demokratickou stranu a v posledních volbách podporoval víc než masivně ČSSD a Jiřího Paroubka. Ten se nechal slyšet, že s panem Soukupem počítá i jeho nová strana LEV 21, která dle analytiků nemá rovněž velké šance uspět.
Jenže Týden v minulosti podporoval spíše ODS...
To je jistě pravda a jak by se politická orientace listu změnila, je těžké zatím odhadnout, navíc je otázka, jestli by důraznější politická orientace naopak prodej ještě rychleji nesnížila. Zatím se proslýchá, že nový majitel chce oba časopisy Týden a Instinkt sloučit a že do stejné budovy v Panské ulici v Praze přestěhovává i redakci Profitu. Tato opatření mají ale evidentně sloužit jen ke snížení nákladů a ztrát. Sloučení Týdne s Instinktem by zase vedlo k tomu, že by se z Týdne, který byl původně zpravodajským časopisem, stal Lifestylmagazín. Tímto směrem se ale vydávají i jiné noviny a časopisy ve světě, když se dostanou do finančních potíží: zavírají kanceláře korespondentů v cizině a na vedoucí posty najednou i v New York Times povýšili Marka Bittmana, který píše výhradně o výživě a stravovacích návycích. Tato nejasná budoucnost těchto skomírajích periodik (NYT již dluží jednu miliardu dolarů) ale proto vede jen k dalším a dalším spekulacím, a to v cizině i u nás doma. Například Lidové noviny uvedly, že Jaromír Soukup koupil Týden pro Tomáše Chrenka. To však zní velmi nepravděpodobně hlavně proto, že i on se snaží již více než rok prodat TV Barrandov, kde jeho dluhy již údajně převýšily 800 milionů korun. Nebo se říká, že pan Soukup časopisy koupil jen kvůli předvolební kampani a pak je zase prodá. Nedovedu si však představit, že by se našel na trhu někdo, kdo by jakkoliv silně stranicky zatížené a zadlužené časopisy s minimálním nákladem byl ochoten koupit.