KOMENTÁŘ: Karel Hvížďala pro Radiožurnál
Dvě zprávy: jedna ze Spojených států, druhá z domova.
Tak začněme v Americe...
Slavná americká moderátorka Oprah Winfreyová spustila 3. ledna 2011 svou vlastní televizi OWN (The Oprah Winfrey Network). Hned od počátku ji může přijímat asi osmdesát milionů Američanů a vysílá 24 hodin denně. Televize funguje jako pokračování její každodenní talkshow, kterou má ještě do konce května na stanici ABC. Do své stanice investovala údajně 189 milionů dolarů, tedy přibližně tři a půl miliardy korun, což při jejím jmění, které časopis Forbes odhadl na 2,4 miliardy dolarů, zase není tak velký risk.
Kdybychom tento projekt přenesli do českých poměrů, znamenalo by to něco takového, jako kdyby si Jan Kraus otevřel vlastní televizní stanici JKS, Síť Jana Krause a prohlásil, že v květnu na Primě končí.
Dobrá, ale dělat vlastní talkshow a vlastní televizi, to je přece jenom rozdíl. O čem bude vysílat?
Zdá se, že tato televize bude o celebritách, prominentech a hvězdách: jak o lidech, kteří jsou populární jen chvilku, protože se párkrát objevili v televizi nebo na sebe upozornili nějakým skandálem, tedy o celebritách, nebo o prominentech, což jsou lidé, kteří v životě dokázali něco mimořádného, a i o hvězdách, které dosáhly svými výkony celosvětového nebo celokontinentálního uznání. Již před spuštěním televize byl například ohlášen dokumentární seriál o vévodkyni z Yorku, snaše britské královny Elisabeth Sarah Fergusonové, v kterém prý hovoří zcela otevřeně o všech svých problémech a strastech jak s nadváhou, tak s muži či s financemi.
O podobných problémech se bude hovořit i v jednotlivých talkshow, které budou moderovat známé tváře.
A jaká je ta druhá zpráva z domova?
Ta se týká taky televize, a sice Fero Feniče, který v pondělní Mladé frontě Dnes ze dne 3. ledna prohlásil, že to jediné, co by ho zajímalo, je vlastní televize Febio TV, jejíž projekt má již několik let připravený, ale který se neuskutečnil kvůli krizi: investoři od něj couvli. Programový plán nechce pan Fenič prozradit, ale jako zkušený producent tvrdí, že na našem televizním trhu je ještě prostor pro jednu stanici. O možném programu zatím pouze řekl, že by v něm byla politická satira, která mu moc chybí, velké dokumenty, docusoup, tedy příběhy bez scénáře, sitkomy, to znamená situační komedie, a například noc pro osamělé. Problém startu takové televize u nás je v tom, že tu není žádný člověk z branže, který by tu řádově miliardu mohl do takového projektu sám investovat, a cizí investoři mají z našeho trhu, který je pro ně nevypočítatelný a příliš malý, velké obavy. Pokud zřejmě takovému projektu neuvěří čeští investoři, podobná zajímavá televize na našem trhu bude chybět.
Autor je novinář a spisovatel