KOMENTÁŘ: Karel Hvížďala pro Radiožurnál
To, že se u nás skoro vůbec nepíše ač se nás to také týká, že média v Evropě vstupují do třetí krize od II. světové války. První krize proběhla v druhé půlce sedmdesátých let, kdy se reklama vehementně přestěhovala z printu do televize, a poškodila tedy tištěná média. Druhou krizi prožila média v letech 2001 až 2003, kdy se část inzerce přestěhovala z tištěných médií a elektronických médií na internet. Třetí krize se k nám blíží v těchto dnech a je způsobena hospodářskou krizí: Podniky začínají šetřit na reklamě. Tentokrát budou poprvé poškozená všechna média, výjimku představují jen specializované finanční noviny v angličtině Financial Times i Wall Street Journal a na ekonomiku specializované servery. Návštěvnost těchto portálů a prodejnost důležitých ekonomických novin stoupla až o třetinu.
Jaké lze očekávat důsledky blížící se krize?
Důsledky předchozích dvou krizí znamenaly vždy snížení příjmů, což mělo za následek větší koncentraci majitelů, snižování počtu zaměstnanců a zmenšování obsahu. Například jen v Německu na podzim roku 2003 bylo bez práce 10 000 novinářů, z nichž většina se do médií již nikdy nevrátila a jen část z nich našla uplatnění v PR agenturách. Řada regionálních novin se zbavila všech redaktorů a zaměstnává jen editora a volontéry, kteří pracují prakticky zdarma, aby měli potřebný počet let praxe v CV a tiskne příspěvky čtenářů.
České republiky se sice minulá krize skoro nedotkla, ale protože majitelé jsou převážně Němci a Švýcaři, reagovali na domácí krizi zavedením identických opatření i u nás, aby doma zisk zachovali a tady se zvýšily zisky.
Co se očekává konkrétně? Lze nějak vyčíslit dopad?
Třetí krize, která se do Evropy blíží, bude mít ještě v letošním roce 2008 dle odhadu za následek finanční propad zisku v médiích v rozsahu asi 5 až 10 procent a v roce 2009 se propad odhaduje až na 25 procent. Podle některých amerických odborníků, ale máme za sebou jen první vlnu krize a obyčejně následují ještě dvě další vlny jako při tsunami, a proto je možné, že tato krize se protáhne až do roku 2010 a rozhodně se nám nevyhne, což už signalizuje i postoj MAFRY, která dle uniklých informací hodlá v nejbližší době propustit asi 20 redaktorů a zmenšit rozsah novin o některé přílohy.
Jedno z největších vydavatelství v Německu (kam se každá krize z USA vždy přelije spolu s Velkou Británií nejrychleji) Gruner + Jahr již v říjnu ohlásilo „velký úklid“. Předseda představenstva Kundrun této akciové společnosti poslal svým šéfredaktorům neobyčejně otevřený dopis, v němž všem oznámil velké snížení zaměstnanců, zmenšení počtu vydavatelským míst a zastavené titulů, které nemají šanci blížící se krizi přežít. Ve zmíněném dopise se doslova píše o „bolestivých opatřeních“. Uvažuje se i o zastavení prestižního titulu Finantial Times Deutschland, který je po celou dobu ztrátový. U nás dopad této krize může být ještě horší, protože většinou v médiích nefungují odbory, Syndikát novinářů je slabý a vládu to nezajímá. Ač další zhoršení úrovně zpravodajství bude ještě víc ohrožovat naši křehkou demokracii.
Autor je novinář a spisovatel