19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

KNIHA: Ctnost sobectví

Nedávno se na našem trhu konečně objevil český překlad knihy Ctnost sobectví (v originále The Virtue of Selfishness).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Hraj 24.11.2017 12:25

Ayn Rand železně urputná

Myšlenka, že úsilí o své vlastní dobro (tj. sobectví) je vlastně ,domyšleno do důsledků, úsilím o dobro všeobecné v nejlepším slova smyslu, není ve filosofii nijak nová a převratná.

Ayn Rand se v knihách Atlas shrugged i Fountainhead pokouší naroubovat princip neviditelné ruky trhu (v ekonomice jistě stěžejní) nebo spíše zákony džungle na veškeré společenské jevy a činnosti jakožto jejich jediný správný driver. Je to často toporně kostrbaté a navíc velmi rozvleklé (Atlas shruged má přes 1000 stran této jedné, stále stejné myšlenky na pozadí jakéhosi příběhu, Fountainhead je na tom velmi podobně).

Roman Joch, ač konzervativec, tu kdysi napsal zajímavý článek, který poukazuje na nedostatečnost této ideologie A.R. a tedy její (té ideologie) neschopnost stát se univerzální filozofií.

J. Kanioková 24.11.2017 12:30

No, Roman Joch mě teď hodně překvapil

v pořadu Souvislosti, kde byl pozván k diskutování, tak jako I. Švihlíková a podobní exoti. Překvapil mě, ale nemile..

T. Hraj 24.11.2017 12:47

Re: No, Roman Joch mě teď hodně překvapil

To jsem neviděl. Pouze u Pokorného v diskusi o globalizaci a tak. Tam bl trochu nemastný neslaný.

Kinkor 25.11.2017 21:21

Re: Ayn Rand železně urputná

Jochova zoufale iracionalni kritika AR je zcela irelevantni, jelikoz on (na rozdil ode me) filozofii AR nezna. Ani se nesnazil ji pochopit. Moc dobre jeho texty ohledne AR znam, vim o cem mluvim.

T. Hraj 25.11.2017 23:28

Re: Ayn Rand železně urputná

Možná máte pravdu, že pan Joch ji příliš nezná. Četl jsem jen jeden jeho článek o ní.

Nicméně jsem četl zmiňované dvě knihy. Celkem se dá souhlasit se stěžejní myšlenkou o "sobectví" (nijak nová, cožby nevadilo). Jenomže A.R. ji zobecňuje jakožto princip trhu, který upoceným způsobem postuluje jako prazáklad všeho lidského jednání a k tomu esenci své filozofie. Čtenáře, který to záhy pochopí, při tom Vámi zmiňovanou racionalitou dále mlátí po hlavě stovky stran. Chápu, jestli to pana Jocha nebavilo.

P. Sulc 24.11.2017 1:03

Pred lety vysla dnes nesehnatelna kniha

Sobecky gen. Sobectvi je soucast pudu sebezachovy, druheho nejdulezitejsiho instinktu. Ten prvni je zachovani zivocisneho druhu, jeho soucasti je, jak jinak, sex. Oboji mame v genech, stejne jako prislusnost k vlastnimu druhu, hloupi lide tomu rikaji ;; rasismus''. Le v genech nemame ''politickou korektnost'', ta odporuje obema instinktum a je to vysledek prani mozku, oblbovani lidi.

Kinkor 26.11.2017 13:44

Re: Pred lety vysla dnes nesehnatelna kniha

Sobectvi je pojem moralni a tudiz zavisi na volni schopnosti. Moralka vznika a dava smysl pouze, ma-li clovek volbu. Takze racionalne odvozeny pojem sobectvi nema nic spolecneho s nejakymi geny a instinkty. Prosim prectete si tuto knihu, abyste poznali, co vubec je sobectvi a jak je definovano. Je nesmyslne tahat sem do diskuse vsemozne iracionalni koncepce sobectvi. Ayn Randova je proste prvnim filozofiem v historii, ktery pochopil, co to sobectvi je racionalne ho odvodil.

J. Kanioková 24.11.2017 0:16

Díky, to mě těší, že už je to v češtině .....1*****

myslím, že už dost lidem dochází, že "sobectví" není zlo, že v dnešní době je mnohdy větší a nesmyslnější zlo - Páchání Dobra !

B. Graf 23.11.2017 13:09

Křesťanství nabízí použitelné řešení...

...které se obejde jak bez sobectví bez diskusí hnusného, které autorka odsuzuje, ale i bez toho jejího sobectví "ušlechtilého", řešení, které navíc nijak nevylučuje možnost konání oběti, bez níž je lidskost neúplná:

Miluj bližního svého jako sebe samého.

R. Langer 23.11.2017 13:15

Re: Křesťanství nabízí použitelné řešení...

Kdepak, křesťané nejsou sobci, kdepak... :-D

V. Student 23.11.2017 13:56

Re: Křesťanství nabízí použitelné řešení...

Lidé jsou lidé. Ale ten návod jak žít, aby nám bylo všem dobře, ten fakt platí!

R. Gramblička 23.11.2017 14:19

Re: Křesťanství nabízí použitelné řešení...

POTÍŽ S KŘESŤASTVÍM JE TA, ŽE vyžaduje poslušnost a slepou víru ke svým postulátům i autoritám, které jsou jeho představiteli, proto to také po většinu jeho existence dopadalo dost nevalně. Náboženská víra potlačuje rozum a jen pomocí rozumu můžeme nalézt vhodný recept k tomu, jak se chovat k ostatním tak, abychom z toho měli prospěch jak my, tak ostatní (v ideálním případě). Ostatně, těžko můžete popřít, že i základní postuláty desatera jsou mnohem starší a lidstvo k nim přišlo postupně, vývojem vzájemného soužití

R. Gramblička 23.11.2017 14:26

Re: Křesťanství nabízí použitelné řešení...

a právě rozum nám umožňuje zvažovat různé modely chování na základě logiky a empírie a pak z nich vybírat ty nejvhodnější. Koneckonců, každý se od mala učí chování ne tím, že si opakuje nějaké hesla a poučky, ale pozorováním, experimenty a postupným uvědomováním si důsledků různých projevů svého chování

V. Student 23.11.2017 15:22

Re: Křesťanství nabízí použitelné řešení...

To je pravda, desatero křesťané nevymysleli. Ale nesou ho dál, a já lepší návod na život neznám.

Ale slepá víra? I v křesťanství je vývoj. Křesťanství středověku je opravdu jiné než dnešní, které to s tím vyžadováním poslušnosti moc nepřehání. To znám onačejší šíbry.

R. Gramblička 23.11.2017 15:34

Re: Křesťanství nabízí použitelné řešení...

Ateisti ty zásady vyznávají taky, teda ty smysluplné, světit sobotu či neužívat boží jméno nadarmo v životě k ničemu není

F. Češka 23.11.2017 23:21

Re: Křesťanství nabízí použitelné řešení...

To mi připomnělo jeden dobrý film Farářův konec ze šedesátých let. Je to víceméně takové podobenství: tam funkcionář říká faráři: víte vlastně ono nám jde o totéž kromě takové drobnosti jestli Bůh je anebo není.

R. Gramblička 23.11.2017 15:36

Re: Křesťanství nabízí použitelné řešení...

ale máte pravdu, dnešní křesťanství od slepé víry ustoupilo, alespoň ve vyspělém světě, v rozvojovém jsou v tomto pozadu. (a v některých částech USA také)

Z. Lapil 23.11.2017 18:30

Re: Křesťanství nabízí použitelné řešení...

Podle článku si nemyslím, že by knížka sobectví definovala jako ušlechtilé. Spíš ho má za neutrální pojem: onen podnikatel v článku nemusí být nutně ušlechtilý, stačí, když neškodí.

Mimochodem - chápu-li dobře Hayeka, tak volný trh je právě ten ekonomický systém, který transformuje sobectví (chci si vydělat) v dobro (pomáhám svým bližním včetně těch úplně cizích na druhém konci světa. Viz Baťa - ke svým penězům přišel tak, že "obouval bosé". A viz Ford - ten zas umožnil vlastnit auto i nepříliš bohatým lidem).

V. Student 23.11.2017 12:21

Je mi velmi líto, ale

...ale věta: "Jakmile totiž zůstane sobectví (byť nesmyslně) pojímané a interpretované jako zlo, automaticky a logicky to znamená, že nesobectví není zlem." není logicky správná. Zjednoduším to: Z premisy že "sobectví je zlo" nijak nevyplývá logický závěr, že nesobectví není zlo. Právě tak jako z věty "Zrzci jsou lidé" nijak neplyne závěr, že my ostatní lidmi nejsme. Důkazy z oboru výrokové logiky (implikace jestliže - pak) už si teď úplně nevybavuji, ale věřte mi to.

Nechci být hnidopich, ale jsem trochu v rozpacích, jestli tu knihu brát jako zajímavý filozoficko sociologicko atd. pohled na fenomén sobectví (kde bych ovšem jistou orientaci ve výrokové logice očekával, obzvlášť když se logiky u čtenáře autorka dovolává), nebo jako prostou literární fikci (která by ale také měla základní logický rámec dodržet).

R. Gramblička 23.11.2017 12:47

Re: Je mi velmi líto, ale

To záleží na tom jakou množinu možností berete v úvahu. Pokud máte k dispozici jen množinu, řekněme lineární s dvěma krajními možnostmi popisujícími chování jednotlivce k ostatním a jste schopen definovat hranici mezi nimi, pak nutně dojdete k závěru, že kdo není egoista je nutně altruista a naopak, třebaže je pravděpodobné, že většina lidí bude někde na přímce mezi oběma extrémy. Pokud máte ale na výběr z více možností, pak máte samozřejmě pravdu.

Kinkor 25.11.2017 21:42

Re: Je mi velmi líto, ale

V te vyrokove logice delate chybu. Vas priklad se zrzky vubec neodpovida memu tvrzeni. Sobectvi a nesobectvi dohromady (tj. slouceni obou podmnozin) zcela vycerpavaji vsechny moznosti, nic jineho nez sobectvi a nesobectvi neexistuje. Stejne tak, jako neexistuje nic jineho nez A a non-A. Takze vas priklad se zrzky je zcela mimo. Takze at chcete nebo ne, tak dle vyrokove logiky PLATI, ze je-li sobectvi zlem, tak nesobectvi zlem byt nemuze. Pokud by tomu tak bylo, znamenalo by to, ze zlem je uplne vsechno, a to je absurdni.

Ta kniha neni zadnym "pohledem" na sobectvi ani zadnou fikci. Je prvnim a jedinym racionalnim odvozenim pojmu sobectvi v historii filozofie a lidstva.

R. Gramblička 23.11.2017 7:44

Autore, děkuju za tip

Před 2 lety jsem si na narozky řekl o Atlasovu vzpouru a přestože jde o tlustou bichli, místy rozvláčnou a filozofující, příběh mně oslovil a byl jsem s ní spokojen.

R. Gramblička 23.11.2017 7:48

Re: Autore, děkuju za tip

mimochodem, vzhledem k tomu o jak významnou a vlivnou autorku v USA jde, byla u nás dlouho ignorována, jsem rád, že se to mění, její myšlenky jsou pořád aktuální, řekl bych, víc než kdy jindy

P. Princ 23.11.2017 10:51

Re: Autore, děkuju za tip

K tématu též : Richard Dawkins : Sobecký gen.

R. Gramblička 23.11.2017 10:57

Re: Autore, děkuju za tip

ano, pozoruhodná kniha, která popisuje "sobectví" ze širšího biologického hlediska

Kinkor 26.11.2017 13:46

Re: Autore, děkuju za tip

Sobecky gen od Dawkinse je "k tematu" jen do te miry, abychom vedeli, jake muze byt zcela iracionalni pojeti sobectvi (viz Dawkinsovo)a dat ho do kontrastu s racionalnim pojetim, s nimz poprve prichazi Ayn Rand.

P. Dvořák 23.11.2017 2:45

Mluvnicky poněkud zvláštně

nicméně významově téměř přesně se říká, že "Nejhorší jsou hodný lidi."

Téměř přesně proto, že jsou ještě horší a to ti, kteří jsou "hodný" za peníze. Samozřejmě nikoliv za vlastní, ale za peníze těch druhých.

M. Prokop 23.11.2017 9:29

Re: Mluvnicky poněkud zvláštně

Znám ve verzi "střez se lidí s dobrými úmysly".

Z. Lapil 23.11.2017 18:21

Re: Mluvnicky poněkud zvláštně

Možná budete znát: "Chtějí vaše dobro? Nenechte si ho vzít."

T. Hraj 24.11.2017 13:10

Re: Mluvnicky poněkud zvláštně

Ano pane Lapile. Tahle věta je nejlepší. Geniálně výstižná. Už jsem ji slyšel. Musím si ji tentokrát někam zapsat.