8.5.2021 | Den vítězství


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Vaud 6.7.2009 14:52

Tleskam!!

Dlouho jsem necetl tak osvezujici clanek!

kirast 6.7.2009 11:30

Ač autor píše o vzdělání a vědě v termínech, které bych často potřeboval blíže vysvětlit,

jedna věc na mě z celého článku čouhá docela nepřehlédnutelně. A to je financování vzdělání a vědy. A to je jistě příčina všech těch sporů. Protože dokud budeme financovat (především) vzdělávání nepřímo, budou neustálé rozpory, co jsou objektivní kritéria hodnocení a kdo má dostat peněz víc a kdo méně. A peněz bude vždycky nedostatek. Přitom právě peníze jsou ty nejlepší "volební lístky", které by ideálně rozhodly, jak má být (opět především) vzdělávání financované, kdyby je do "volební urny" museli ze své kapsy (nebo z podpory na vzdělání pro chudé) museli vhodit uchazeči o příslušné vzdělání. Potom by ale (podle mého odhadu) mnoha vzdělávacím oborům hrozil pro jejich zbytečnost a neuplatnitelnost zánik. Proto ten řev o zániku "životně důležitých" vzdělávacích oborů, které mnohdy existují jen jako šikovná pumpa pro odčerpávání peněz z rozpočtu, protože si toho nikdo "moc nevšimne".

Palice 6.7.2009 10:19

Český problém je samozřejmě ještě...

...to, že na polovině humanitních škol (můžu mluvit za ekonomii a práva) přetrvává dogmatický, omezený a závistný bolševický přístup pedagogů ke vzdělávání. Na špici je to, co v západní Evropě (neřku-li v USA) platilo za moderní na přelomu 60. a 70. let, pro úroveň memorování zbytečností (např. ustanovení zákona, jež přestávají platit - zcela novelizovány - měsíc po zkoušce) nenacházím ospravedlnění, za teorii je považováno dvouřádkové nastínění blábolů lidových akademiků ze sedmdesátých let...

Kvantifikování a "ekonomizace" je samozřejmě nevyhnutelná při státním financování školství a evropském centrálním plánování "vzdělávání".

Díky, určitě si přečtu.

tich@dohoda 6.7.2009 10:32

Re: Český problém je samozřejmě ještě...

ekonomie jako humanitni skola, jste si tim jisty ?

Rolen 6.7.2009 11:31

Re: Český problém je samozřejmě ještě...

Ekonomie je snad technická škola? Nebo přírodovědní? Ekonomie se zabývá lidskou společností a proto je to škola humanitní. To, že používá trochu matematiku, to dělají i jiné humanitní školy: např. sociologie využívá statistiku, filosofie zkoumá základy matematiky...

tich@dohoda 6.7.2009 9:24

dekuji, hezke a pravdive :-)

to ziskavani fondu/grantu , to mi pripomina onu monstr akci v CR s dotaci na zatepleni staveb, sanci maji jen ti, co se obrati na certifiovane vymahace dotaci, pochopitelne za vypalne/desatek , nasledne praci provede certifikovana firma /taky za vypalne/desatek/ , pote certifikovana okna/material /opet vypalne/desatek/ . Cest :-)

Kanuk 6.7.2009 1:04

Pár poznámek

 Knihu zmíněného p. Liessmana jsem nečetl, ale přes to si dovoluji pár přípodotků:

1) Získávání a předávání vědění i v oblasti humanitních věd se začalo považovat, - za produkci a obchod......A není to oprávněné? Když "humanitní vědci" se převážně vyznačují tím, že nějaký námět dovedou okecávat z deseti různých stran, aniž by něco řekli. Bývalo to tak, že filolog uměl velmi dobře - neříkám perfektně - nějaký jazyk, a znal dost z historie jeho literatury, historik někde vyšťoural nějaký historický fakt, nebo poukázal na dosud přehlíženou souvislost dvou faktů, a pod. Dnešní pavědy, zahrnované pod pojem "humanitních věd" (politologie, gendre studies, moderní antropologie (na rozdíl od klasické) nejsou nic jiného než okecávárny.

2) rádobyobjektivní, normalizované, osvědčené způsoby hodnotí vše, co se k hodnocení předkládá.....P. Liessmann, a jiní, se v tomto bodě mýlí i mají pravdu. a) je to hodnocení objektivní, protože nikdo nemůže tvrdit, že žebříček, sestavený podle počtu publikací, je neobjektivní vzhledem ke zvolenému měřítku, což je počet publikací. b) je ovšem fakt, že takto sestavený žebříček nemá vůbec žádnou vypovídací hodnotu, pokud se týče kvality publikované "vědy".

tich@dohoda 6.7.2009 9:29

Re: Pár poznámek

zdravim Kanuku, kdysi jsem potkal v USA mladeho doktoranda z Vysoke skoly chem. technolog. , kdyz mi licil ty cachry s publikovanim a citacich v oblasti akademicke "souteze" , tak jsem docela ztratil duveru v tyto informace. Cest :-)

Rolen 6.7.2009 11:36

Re: Pár poznámek

"Ekonomizované" hodnocení vědecké činnosti je sporné zejména proto, že i tzv. ekonomické hodnocení čistě podnikatelských projektů je sporné. Což mi potvrdí každý, kdo se trochu zabýval finanční analýzou. Obecně bych podpořil metodu, kdy by třeba na akedemické půdě nebylo 50% projektů hodnoceno dle citovaných kritériií, těchto 50% prostředků by mohlo být poskytováno náhodně nebo podle názoru akademické obce nebo nějak jinak.R^