24.4.2024 | Svátek má Jiří


Diskuse k článku

KNIHA: Chudokrevnost škol nevyléčíme pouštěním žilou

V rubrice „Akademie“ věnovaly Lidové noviny v říjnu celá tři pokračování ukázkám z knihy Ondřeje Šteffla „K čemu samé jedničky?“. Titulem knihy autor „provokuje“, připouští redaktor LN v komentáři ke druhé části.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Mikulec 10.11.2018 0:05

Jen ucte deticky chemii

Jinak nebudou schopny udelat obycejny nakup potravin. K cemu vyucovat pravo, kdyz se v tom dnesnim europaskvilu nevyznaji ani ti, co jsou od toho spickove placeni?

J. Vintr 9.11.2018 22:28

Taky by měl někdo něco udělat s dějepisem

tuším že dodnes se učí bolševická verze dějin jen s malými kosmetickými úpravami. Například o křesťanství, které je základem naší civilizace, se kromě obligátních pomluv studenti ve škole nedozví zhola nic. To se spíš brzy začnou učit o tom, jak ůžasný a mírumilovný je Islám.

F. Žůrek 9.11.2018 20:29

Nezáleží ani na tom, co učíte, ale JAK UČÍTE.

Osobnost učitele je to nejdůležitější. Aby učitel byl pravdivý.

Co je úkolem školy? Naučit žáky se učit. Aby v životě nebyli lemplové. Aby jim záleželo na samotném životě a na tom, co potom budou v životě konat a jak to budou konat. Především s láskou k ostatním lidem.

Dobrý učitel velmi dobře ví, co je potřebné především žákům říci (v daném předmětu).

J. Jurax 10.11.2018 17:47

"Dobrý učitel velmi dobře ví, co je potřebné především žákům říci (v daném předmětu)."

Ano. Pokud ovšem svému oboru do hloubky rozumí a reflektuje nové poznatky. S politováním musím konstatovat, že tohle není vždy pravidlem.

Ono třeba IT se za posledních řekněme 30 let výrazně proměnila a to, co se dnes padesátiletý pedagog naučil na vysoké škole je v současnosti babiččina krabička, kdežto třeba čeština se nijak nezměnila, nanejvýš v literatuře se snad probírají noví autoři.

R. Mayer 9.11.2018 18:10

Isaac Newton (prý řekl)

Kdosi se prý ptal Isaaca Newtona jak se mu podařilo dosáhnout tak vynikajících vědeckých výsledků. A dostalo se mu odpovědi:

"Protože jsem stál na ramenou obrů."

A to se mělo sát začátkem 18. století. Kolik obrů od té doby přibylo...

Nevím, jestli to je pravda. Ale pokud není, tak je to pěkně vymyšleno.

P. Zinga 9.11.2018 15:29

Pro zde přítomné s funkční hlavou.

https://www.thegwpf.com/greenland-ice-sheet-150-billion-tonnes-above-average/

J. Plíva 9.11.2018 11:47

Zmatený příspěvek

Autor si myslí, že: "V dnešním svobodném světě občan musí rozhodovat, zda stavět jaderné elektrárny nebo radši modernizovat tepelné, musí rozlišovat seriózní lékaře od šarlatánů a měl by umět posuzovat nebezpečnost chemických postřiků...".

Opravdu?

V diskuzích o školství jakoby každý věděl, co se má vyučovat. Přitom je to jedno. Záleží hlavně na tom, v jakém prostředí se děti pohybují. V diskuzích se bohužel nerozlišuje, jestli se bavíme o středoškolácích nebo o dětech ve věku 6-10 let.

Ale díky za informaci. Budu si muset to knihu Ondřeje Šteffla přečíst.

P. Klíma 9.11.2018 14:47

Článek je OK. Zmatený jste vy.

J. Lepka 9.11.2018 10:14

Problém není jen v panu Štefflovi,

problém je v současné politické reprezentaci. Pokud si europoslanci myslí, že fyzikální zákony lze přehlasovat a naši "prezidenti", ať voleni parlamentem či všeholidem, povýší ekonomii na matku veškerého dění a z pozice svého absolutoria se povýší na znalce "fšeho", samozřejmě nemají zájem na všeobecné vzdělanosti. Kde by byly naše světlé zítřky, kdyby všichni občané EU věděli, že elektromobilita je nesmyslný blábol nebo pochybovali o vhodnosti používání metylalkoholu do ostřikovací směsi nebo, nedejbože, váhali nad smyslem jakéhosi megalomanského plavebního veledíla.

A. Alda 9.11.2018 9:49

MaFyBiCh

Základem vzdělání je matematika, fysika, biologie a chemie. Abychom se domluvili i písemně, potřebujeme se učit též mateřskému jazyku. Všechno ostatní v základních školách a na gymnasiích je zbytné. Komplex mafybich je však nepostradatelný, nechceme-li, aby se z našich potomků staly jen biologické přívažky výrobních automatů.

P. Lenc 9.11.2018 10:57

Re: MaFyBiCh

Nakonec, proč se učit násobilky, když máme počítače, že?To, že naše děti začínají být nevzdělané je alarmující i díky různým Štefflům, bohužel.A naprosto tragické je slyšet různé "odborníky" o tom, jak jsou naše děti ve škole "přetěžované".

J. Jurax 10.11.2018 17:52

Souhlas. Přidal bych ještě aspoň jeden cizí jazyk, na střední škole dva. V našich podmínkách především angličtinu a němčinu, případně i španělštinu a ruštinu.

K. Wichterle 9.11.2018 9:21

Co s chemií ?

Středoškolskou chemii zdevastoval u nás již před více než čtyřiceti lety šílený nápad postavit ji od střechy s použitím nejmodernějších poznatků. Fyzika se do značné míry drží při zemi a začne Newtonovým systémem a nezačíná teorií relativity, kvantovou a vlnovou fyzikou. Zato zešílevší přírodovědci vymysleli, že by bylo dobré studenty v chemii od samého počátku znechutit výukou zcela odtažitých orbitalových teorií (se kterými se teprve vysokoškolští studenti chemických oborů mohou seznámit pořádně) a pokud možno jim zatajit kouzla praktické chemie. Ostatně, učitelé chemie se většinou při své výchově s technickou chemií prakticky nepotkají. Středoškolská chemie pak sklouzává do memorování nepochopených manter.

Ano, takovou středoškolskou chemii by bylo možno zrušit, ale bylo by třeba nahradit ji pak chemií, koncipovanou pro všeobecné vzdělání.

Š. Hašek 9.11.2018 9:37

Re: Co s chemií ?

Za mě - skoro každý druhý mladík na druhém stupni ZDŠ mohl z fleku nastoupit k Nobelovi (propadlíci by utírali podlahu). Pokusů bylo mnoho, já měl doma i takovou laboratoř. Táta mě nechal, ale byl dost nesvůj. Jenže se narodil za Rakouska a chodil taky do školy. No, prsty mi to neutrhalo ...... a na střední se to dalo zvládnout.

Jó, to byla "husákovská" chemie!!! Mám dojem, že vodík štěknul stejně i za Masaryka, Novotného, Husáka. Za Valachové asi ne, tam se jen "míchá kuchyňská sůl ve vodě" a všici mají kombinézy a brejle!!! A potom se hodinu inkluzovaným vysvětluje, že voda teče z hor a sůl je v móři. No nic.

A. Alda 9.11.2018 9:55

Také jsem coby dítko vlastnil

Mladého chemika. Skvělá hračka! Když jsem ji sháněl kdysi pro své syny, s opravdovým zděšením jsem zjistil, že nic takového už neexistuje, protože ty chemikálie v ní byly vlastně všechny jedovaté a ze všech se daly vyrobit ještě větší jedy, případně i výbušniny. Tož já jsem tu hračku přežil a mé děti by ji přežily rovněž, ale nebylo jim umožněno v chemickém oboru samostatně bádat.

R. Langer 9.11.2018 16:14

Re: Také jsem coby dítko vlastnil

Tak tak, Mladý chemik byl úžasný... :-D

P. Lenc 9.11.2018 10:58

Re: Co s chemií ?

Přesné, také mám paměť.

Š. Hašek 9.11.2018 14:47

Re: Co s chemií ?

Taky jsem si líznul kyseliny chlorovodíkové, chutnala jak citron s málo cukrem. Kdo by to řek ́?

Ale jináč jsem pil vodu se sirupem. Z Pramene samoobsluhy. Až tak jsem zdraví nehodlal obětovat průmyslu, který se každý rok chlubil, kolik kilotun umělých hnojiv dodal našim zemedělcům. Novotný říkal zemedělci a soudruzi Vitnamci. Dneska se ptám, zda byl horší než Smrkovský. Asi ne. Mimo thema.

P. Zinga 9.11.2018 15:22

Re: Co s chemií ?

Nám znalosti chemie umožnili vyrábět třaskavinu-z Travexu blahé paměti. Anebo karbidové bomby,to byly šupy, panečku!Neměl jsem chemii moc rád, ale vtlokli do mě tolik, že nenaletím na každý kec třeba zachránců zeměkoulě.

A z fyziky vím stoprocentně, že žádná "obnovitelná energie" či zdroj neexistuje.

R. Langer 9.11.2018 16:17

Re: Co s chemií ?

Tak to víte správně. Zcela bez legrace. Je evidentní, že ta výuka základních fyzikálních zákonů dneska výrazně pokulhává.

V. Novák 9.11.2018 16:30

Re: Co s chemií ?

No, pokud si správně vzpomínám, tak jsem se na gymnáziu setkal s orbitaly až ve 4. ročníku. A máte pravdu, ač jsem posléze vystudoval fyziku, tenkrát jsem o nich nepochopil nic.

K. Janyška 9.11.2018 9:17

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

K. Janyška 9.11.2018 9:17

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

J. Fridrich 9.11.2018 9:06

Jeste nedavno jsem byl pro vetsi, ale rozumne zvyseni platu nasim ucitelum. Nyni jiz o tom nejsem presvedcen. Kazde povolani se hodnoti dle vysledku, jakych pracovnici dosahuji. V nasem pripade to jsou znalosti a vedomosti nasich zaku a studentu. Ty ve velke vetsine jsou velmi slabe i v zakladnich vecech poznavani naseho sveta - tedy v historii nasi i svetove, zemepise, jazyka ceskeho, matematice a take spolecenske povedomi o vyvoji sveta. O slusnem chovani, rozumne discipline, presnosti atd. radeji ani nemluvit... Rodina a skola nam vychova pristi generace, ale jak, to z dnesnich, mnohdy neradostnych vysledku nasich zaku neni zcela zaruceno....

R. Talášek 9.11.2018 19:16

Re:

Žil byl kdysi sedlák, který dostal darem pěkného zdravého koně. Kůň byl dobře naučen do tahu, na práce na poli i v lese. Podával velmi dobrý výkon a sedlák neměl důvod být s ním nespokojený, protože široko daleko nebylo lepšího koníka. "Jen kdyby tolik nežral", říkal si lakomý sedlák a pomalu a nenápadně mu začal snižovat příděly ovsa.. Práci koníkovi neubral, naopak. Koník musel někdy dělat i práce, které u sousedních sedláků dělali oslíci, muly, mezci.

Po nějaký čas kůň i s nižšími příděly táhl stejně jako dřív. Ješitný sedlák si dokonce namlouval, že dieta koníkovi svědčí.. Dlouhodobá podvýživa a těžká práce ovšem udělaly své. Najednou koník čím dál častěji při práci umdléval. Stále si zastal svoje, ale nebyl již nejlepší v tahu ani orbě a už nevypadal tak hezky a zdravě jako dřív. Sedlák již na něj nemohl být pyšný. Žralo ho to. Záviděl sousedovi jeho výkonnějšího dobře živeného koně a koníka začal častovat nadávkami do lenochů a nevlídným zacházením. Když už mu několik sousedů řeklo, že má koně pohublého a měl by mu přidat ovsa, strašně ho to rozčililo. "Oves přidám, až potáhne jak vaše koně, dřív plný žlab neuvidí !".. Toš takový to byl myslitel a hospodář. Ten lakomý sedlák se milé děti jmenoval Jaromír Fridrich .. :)

J. Fridrich 10.11.2018 5:32

Re:

Tento příměr Radomíre Talášku je velmi hloupý. Asi jste můj základní příspěvek nečetl celý, nebo ho nepochopil - jí totiž nepsal o snižování platů učitelům, ale o přidávání - ale o rozumném přidání. Nás na základkách, středních a vysokých školách učili velmi špatně zaplacení kantoři, ale něco nás naučili ve všech hlavních předmětech, které jsem minule vyjmenoval. A velkou většinu nás, dětí a mladých lidí naučili

J. Fridrich 10.11.2018 5:38

Re:

Tento příměr Radomíre Talášku je velmi hloupý. Asi jste můj základní příspěvek nečetl celý, nebo ho nepochopil - já totiž nepsal o snižování platů učitelům, ale o přidávání - ale o rozumném přidání a také DIFERENCOVANÉM, on totiž není každý učitel výborný, máme i průměrné, ale i slabší, víte ? Nás na základkách, středních a vysokých školách učili velmi špatně zaplacení kantoři, ale něco nás naučili ve všech hlavních předmětech, které jsem minule vyjmenoval. A velkou většinu nás, dětí a mladých lidí naučili se CHOVAT... Nyní hodně žáků po absolvování školy nemá základní vědomosti a nemá ani základní chování..

Tak asi tak.

R. Talášek 10.11.2018 9:30

Re:

No myslím, že ten příspěvek je obecný a je o rozšířeném a často citovaném názoru (názoru, který i vy zastáváte), že nejdříve ať učitelé předvedou pořádnou práci a pak snad si zaslouží přidat..

Příspěvek se jeví tím hloupější, čím hloupější čtenář jej čte ..

P. Klíma 9.11.2018 7:28

Naprosto souhlasím s autorem. Štefl je hrobař

českého školství, spolu s aktivistkou Valachovou a dalšími nevzdělanci, byť s akademickými tituly.

Š. Hašek 9.11.2018 9:10

Re: Naprosto souhlasím s autorem. Štefl je hrobař

Zde to podobně. Nikoliv zcela jako Vy. Hrobařkou (pokračující po třeba Buzkové) Byla a stále je nepochybně anarchogenderkomunistka Valachová. Tč. socstranadělnická (!!!), tě noha.

Štefl je asi tak "patnáckrát kompetentnější" než Valachová, jen se pohybuje již ve svých vlastních teoriích o budoucích mozcích našich dětí a vnuků. A zapomněl, že "digitálně a dedukcí v kolektivu" se ředkvička nevypěstuje. A francouzský klíč a kladivo, případně laskavé slovo v nemocnici, chůze v lese podle očí, nikoliv obrazovky taky ....... bude ještě nadlouho potřeba! A dítka se k tomu nadále dostanou jen učením (rodiče řeknou). Zajímalo by mě, jak se vcítím třeba do konjunktivu německých sloves. To bych fakt chtěl, tehdy v šesté třídě, vodpoledne, když jiní lítali za domem. Zkráceno.