18.4.2024 | Svátek má Valérie


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Netolická 4.4.2021 11:43

Krásně napsáno, pane P. Vejnare. Děkuji.

L. Písařík 4.4.2021 8:58

Tak tedy: Ježíš přišel, aby přesvědčil starozákonní židy, že existuje cesta k tomu, aby se člověk stal lepším. Vybral si učedníky a vyprávěl lidem i jim, jak se mají chovat jeden k druhému i k Bohu samému. Věděl, že řeči moc nepomohou, že je třeba přesvědčit osobním příkladem, ač se mu do toho moc nechtělo – komu taky? Kdyby však nezahynul smrtí na kříži a nevstal z mrtvých, ani jeho učedníci by neuvěřili, stal by se možná potulným kazatelem, který čas od času vyléčí nějakého chudáka. A takové příklady moc netáhnou. Lid potřebuje hrdiny. A tady vyvstává úloha Jidáše jako zásadní a krucinální, stačilo, aby Jidáš Ježíše neudal. A celé křesťanské náboženství by vůbec nevzniklo. Konečně stejně nevzniklo v biblických zemích, ale v dalekém Římě, když si jeden z vládců uvědomil, že zásady křesťanství naopak vládu císaře podporují – co je císařovo císařovi, co je boží, Bohu. Ale Jidáš Ježíše udat musel, tak byla stanovena jeho úloha, jeho osud a tomu se vyhnout nelze, dokonce Ježíš sám Jidáše vyzval, aby udělal, co udělat má. Teprve po zatčení Ježíše si Jidáš uvědomil čeho se dopustil a v důsledku výčitek svědomí se oběsil. Ale co se stalo s jeho duší, přišla do nebe, protože splnila božský záměr, nebo do pekla, protože Jidáš provedl tak mrzský čin? A dodnes vůbec nikdo neví, co se stalo s těmi třiceti stříbrnými.

M. Pivoda 2.4.2021 22:23

Emanuel Vejnar píše "... Alespoň kousek této mesiášské odvahy by v sobě měl mít každý, kdo se k Ježíši hlásí. ..."

Alternativy lidstva v roce 2021.

Nevím jak je to s náboženským přesvědčením amerického inovátora Elona Muska. Elon se ale snaží zachránit lidstvo z planety Země, přemístěním cca milionu lidí na Mars (do roku 2050). Elon nevěří, že lidé na planetě Zemi neskončí katastrofou. Proto dnes vidíme to Elonovo zdánlivě nepochopitelné pozemské jednání.

Tímto komentářem vůbec nikoho nechci urazit, já zde jen připomínám současný svět na planetě Zemi. Já skutečně nevím, jak to dopadne, já zde sděluji, že teprve v budoucnosti se ukáže, která cesta bude funkční.

Článek Emanuela Vejnara je dobrým připomenutím historie křesťanství, na dnešní den Velký Pátek.

P. Hatina 2.4.2021 16:23

Jenomže, v tom je právě ten rozdíl. Rozuměno, velekněžím a zákoníkům, z řad Židů, kterým tehdy bylo zvěstováno , že příjde jejich Mesiáš, vyvede je z poroby Říma a učiní z nich opět vyvolený národ Boží. A tento Mesiáš nepřišel, ani Ježíš jím nebyl, zanedlouho byl skutečně velký Chrám v Jeruzalému zbořen, Židé byli zbaveni své země a rozutekli se do diaspor po celém světě jako všude trpění a pronásledování vyhnanci.

Zatímco se začala rozrůstal jiná, křesťanská víra, založená Ježíšem a hlásána jeho učedníky, která se později etablovala v Římě a později ta ovládla celý západní svět.

Což už ale plynulo z Ježíšových kázání a židovští velekněží to věděli, ač tomu nemohli zabránit..

D. Polanský 2.4.2021 12:38

Kdyby se nedal ukřižovat, neuvěřili by mu, že je mesiáš. Takových mesiášů je ale hodně, viz např. hrdiny z druhé světové války, nebo kolik bylo umučených a neprozradili. Takže vzdejme čest všem mesiášům, ne jenom tomu jedinému.

J. Brei 2.4.2021 13:04

Podle evangelií Jehóšua věřil, že jeho smrt je dočasná, protože učil: „Vzal k sobě těch Dvanáct a řekl jim: „Hle, vystupujeme do Jeruzaléma a naplní se všechno, co je napsáno skrze proroky o Synu člověka. Neboť bude vydán pohanům a vysmějí se mu, bude potupen a popliván, zbičují ho a zabijí; a třetího dne vstane z mrtvých.“ (Evangelium Lukáše 18:31-33 Český studijní překlad). Já se skláním především před těmi, kteří věřili, že jejich smrt je definitivní, protože ti obětovali úplně všechno. Na druhou stranu, podle evangelií, Jehóšua svůj život navždy neobětoval. Obětoval z něj pouhé tři dny s vědomím, že bude vzkříšen. Netvrdím, že bych to dokázal, a že jeho oběť (pokud se to skutečně stalo tak, jak to píší evangelia) nic neznamená. Ale oběť těch, kteří svůj život obětovali navždy, je nesrovnatelná.

J. Zaorálek 2.4.2021 13:39

Kristova oběť samozřejmě je neporovnatelná s jakýmikoli jinými oběťmi v historii lidstva. Ježíš nebyl jen obyčejný člověk, byl zároveň Bůh a jako takový, dokonalý, tedy ne-hríšný, mohl zaplatit dluh za nás hříšníky. Trestem za hřích je smrt. Proto Kristus zemřel. Trest, který měl připadnout nám, tedy všem lidem, vzal na sebe. My jsme zhřešili proti Bohu, měli jsme u něj "dluh". On řekl - vyrovnám ten dluh, podle své dokonalé spravedlnosti, udělám to sám, nikdo jiný nemůže.

J. Brei 2.4.2021 14:37

O tom, že by existoval nějaký Bůh, není jediný objektivní ověřitelný důkaz. Bible neučí, že je Jehóšua Bůh. To jen někteří křesťanští teologové neporozuměli některým biblickým textům (v tom horším případě je vědomě překrucují). Bible říká naprosto srozumitelně a jednoznačně, kým Jehóšua je: „Je totiž jeden Bůh, jeden je také prostředník mezi Bohem a lidmi, člověk Kristus Ježíš“ (1. dopis Timoteovi 2:5 Český studijní překlad)

Podle Tanachu (Starého zákona) Jehóah Elóhím (Jahve Bůh) vždy odmítal lidské oběti. Jak řekl Mošemu (Mojžíšovi): „budu milostiv tomu, komu prokáži milost, a slituji se nad tím, nad kým se slituji.“ (Šemót/Exodus 33:19 Český rabínský překlad). Jehóah Elóhím nepotřebuje lidskou oběť k tomu, aby mohl odpustit hřích.

J. Zaorálek 2.4.2021 16:03

Ovšem, lidská oběť je k ničemu. Člověk se nemůže obětovat za cizí hříchy, protože sám nese své. Smazat veškeré hříchy lidstva tedy mohl jen dokonalý Bůh. A tím byl právě Ježíš Kristus. Dokonalý Bůh i člověk. Bible říká naprosto jasně, že Ježíš je Boží Syn. Má stejnou podstatu jako Bůh. Zdá se, že jste to nepochopil Vy. Například jeden z nejznámějších veršů Jan 3,16 a následující:

16. Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něj věří, nezahynul, ale měl věčný život. 17. Bůh neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale aby svět byl skrze něj spasen.

Nebo sám Ježíš říká:

Ježíš jim řekl: "Kdyby byl vaším Otcem Bůh, milovali byste mě, protože jsem vyšel z Boha a od něj přicházím. Nepřišel jsem sám od sebe, to on mě poslal. Jan 8,42.

Tvrzení, že neexistuje jediný důkaz, že je Bůh, je docela úsměvné. Ale je to Váš názor.

J. Brei 2.4.2021 20:23

Jistě, pane Zaorálku. A proč by nemohl? Každý, kdo působí pokoj, má být nazván Božím synem (Evangelium Matouše 5:9 Český studijní překlad). Každý, kdo je veden Božím duchem, je, podle rav Šaula (apoštola Pavla), Božím synem (Ř 8:14 Český studijní překlad). To však neznamená, že takový člověk je zároveň Bohem.

J. Zaorálek 3.4.2021 1:18

Takový člověk je Božím dítětem ve smyslu jednak stvořitelském a dále duchovním v poslušnosti Božího záměru spasení. Ježíš Kristus má stejnou podstatu jako Bůh Otec, tedy věčnou a nestvořenou. Jak o tom právě apoštol Pavel velmi často a velmi dobře píše, například Filipenským 2:6-8

6. Ačkoli sdílel Boží podstatu, na své rovnosti s ním netrval. 7. Místo toho se vzdal sám sebe: přijal podstatu služebníka, vzal na sebe lidskou podobu. 8. Ocitl se v těle jako člověk, ponížil se a byl poslušný, a to až k smrti - k smrti na kříži!

J. Brei 3.4.2021 13:18

Bible neučí, že by Jehóšua měl stejnou podstatu jako Jehóah Elóhím. Filipským 2:6-8 je parenetický midraš k Žalmu 82. Napsal ho možná farizeus Šaul z Tarsu (apoštol Pavel, tedy pokud vůbec existoval), který se přidal k židovské sektě křesťanů. Napsal ho, aby členy této židovské sekty motivoval k pokoře a altruismu. Podle něj Jehóšua, ačkoli jako král a soudce patřil do shromáždění bohů a měl díky tomu tudíž μορφῇ θεοῦ - boží zjev a ve shromáždění bohů rovnost s ostatními bohy, tedy i s Bohem (Žalm 82:1; Filipským 2:6), tento svůj božský zjev a božské postavení vyprázdnil (Filipským 2:7) a vzal si μορφὴν δούλου – zjev otroka, který mají lidé, kteří nepatří do shromáždění bohů (Žalm 82:7) a nejsou si s bohy, a tudíž i s Bohem, rovni v postavení.

Ve Filipským 2:6-8 není užito slovo οὐσία (podstata) a již vůbec tam není užito slovo ὁμοούσιος (stejné podstaty), nýbrž μορφή (podle Součkova řecko-českého slovníku k NZ „tvar, zjev, podoba, postava“). Tento text neříká, že Jehóšua je stejné podstaty (ὁμοούσιος) s Jehóah Elóhím. A neříká ani, že Jehóšua je Elóhím (Bůh).

A. Šír 3.4.2021 16:49

R^

J. Zaorálek 4.4.2021 7:36

Asi nemá cenu zmiňovat další místa Bible, kde je Ježíš označen za Boha. Ale určitě znáte i to místo, kde Ježíš říká:

"Chválím tě, Otče, Pane nebe i země, že jsi tyto věci skryl před moudrými a rozumnými a zjevil jsi je nemluvňatům. Jistě, Otče, neboť tak se ti zalíbilo.

Asi jste příliš moudrý.

J. Brei 2.4.2021 12:01

To je stále stejný křesťanský antisemitismus, jen v cudně se tvářícím velikonočním hávu. I v evangeliích se lze dočíst, proč se rozhodli tehdejší židovské elity Jehóšuu ha-Nocrí zabít: „Velekněží a farizeové shromáždili veleradu a říkali: „Co uděláme? Vždyť tento člověk činí mnohá znamení. Jestliže ho necháme tak, všichni v něho uvěří a přijdou Římané a vezmou nám toto místo i národ.“ Jeden z nich, nějaký Kaifáš, který byl onoho roku veleknězem, jim řekl: „Vy nic nechápete; ani nemyslíte na to, že je pro vás lépe, aby jeden člověk zemřel za lid, než aby zahynul celý národ.“ Toto však neřekl sám ze sebe, ale jako velekněz onoho roku vyslovil proroctví, že Ježíš má zemřít za národ, a ne jenom za národ, ale také za to, aby rozptýlené Boží děti shromáždil v jedno. Od toho dne byli tedy rozhodnuti, že ho zabijí.“ (Evangelium Jana 11:47-53 Český studijní překlad)

Podle evangelií byla smrt Jehóšui Božím plánem, který velekněz Kaifáš znal a spolupracoval na něm spolu s Jehóšuou. Z pohledu Berít chadašá (Nového zákona) by jednal proti Bohu i proti Jehóšuovi, kdyby se snažil pokřikující umlčet.

O. Horký 2.4.2021 11:44

Dá se tomu povídání vůbec věřit, když je známo, že Ježíš nebyl ukřižovaný v pátek, ale v čtvrtek? Jednak vstal z hrobu třetího dne, v neděli, na počítání stačí prsty, a jednak je známo, že tehdy byly dva sabaty za sebou, sobota a pátek.

J. Brei 2.4.2021 12:16

Je otázkou, čemu se dát vlastně v Bibli věřit. A je s podivem, že je v tak pro křesťanství klíčové události jako je ukřižování a vzkříšení v Novém zákoně takový zmatek.

J. Zaorálek 2.4.2021 13:30

Jaký zmatek?

J. Brei 2.4.2021 14:38

Stačí, když si srovnáte jednotlivé zprávy o Jehóšuově ukřižování a vzkříšení v evangeliích.

P. Hatina 2.4.2021 16:44

Ono je to mnohem složitější než myslíte. "Známo" není vůbec nic, žádné konkrétní historické záznamy nejsou, takže nevíme ani přesné kdy se toto stalo. Ty události se sice připisují k židovskému svátku Pesach, jenomže to byl tak rigidně dodržovaný svátek, že je naprosto nemožné, aby se během něj celý případ s Ježíšem, bohatý na událostí i postavy konal . (abych dal přirovnání, asi tak tisíckrát nepravděpodobnější , než aby se u nás konal soud v neděli)

Maximálně by ho jako buřiče někam zavřeli, leč soudili - a vše ostatní až potom.

Což není žádný důkaz, neexistence Ježíše a jeho oběti , pouze tedy že se ten případ (asi) děl jindy, leč až později byl připsán nově vytvořeným křesťanským svátkům velikonoc.

A. Šír 3.4.2021 17:02

Všechny křesťanské svátky jsou jaksi napasované na dosavadní jiné svátky, účelově, aby bylo vše dosavadní přemazáno a zlikvidováno. V římské říši byl velmi rozšířen mithraismus, narození boha Mithry se slavilo 25. prosince. Když křesťanství vzniklo, v r. 312 (Milánským ediktem císaře Konstantina), tak byl 25. prosinec prohlášen za den narození Ježíše. (A jakékoliv jiné náboženství, a tedy i bůh Mithra, bylo zakázáno. ) Do té doby, tedy třista let, se narození Ježíše nijak neslavilo, jen jeho smrt a zmrtvýchvstání. Ostatně Ježíš se nenarodil v zimě, ale někdy na podzim. A tak je to v křesťanství se vším.

J. Hrazdil 2.4.2021 9:28

Pane farari, nazyvat legionare "rimskymi zoldnery" je jak nepresne, tak pejorativne urazlive.

Rimska imperialni armada pouzivala v te dobe tzv. auxilia, t.j. jednotky nerimskeho puvodu bojujici za uplatu, a tyto snad lze nazvat zoldneri. Legionari vsak byli rimsti obcane a profesionalove. Nazyvat je zoldnery je tudiz podobne taktni jako pripominat, ze farar je za svoji praci placeny.

Domnivam se ale, ze ve Vasem textu tento nazev byl nasledkem omylu a nikoliv zleho umyslu.

D. Trojek 2.4.2021 8:24

R^ Ježíš přesně věděl, co dělá a nenechal se vyprovokovat ani v poslední hodině k akci typu:" Tak Já vám to teď ukážu", která by vše zmařila. Nechal se ukřižovat proto, abychom i my (narozeni o x generací později) mohli jednou spolu s ním vstanout z mrtvých a nešli na soud věčný. Neboj se a věř v pána Ježíše Krista!!

L. Netolická 4.4.2021 11:52

R^R^R^

F. Svoboda 2.4.2021 7:32

R^R^R^VVV

M. Vlasák 2.4.2021 1:02

R^