JAZYKY: Škola není Babylon
Povinnou angličtinu ve školách od první třídy prosazuje ministr školství
Mikuláš Bek. Co pamatuji, tak u nás jsme se učili povinně ruštinu ve
škole od páté třídy. Bylo to proto, protože jsme byli prakticky téměř
ruskou kolonií a bylo vhodné, abychom mohli komunikovat se Sovětským
svazem a jeho dalšími koloniemi.
Nyní se situace otočila, poklonkujeme západu, a tedy proč ne povinná
výuka angličtiny, a to ne od páté třídy, ale již od třídy první?
Nedovedu si dost dobře představit, jaké zmatky bude mít v hlavičce dítě,
když se bude od první třídy učit dva jazyky. Ještě hůře si dovedu
představit příslušníky jiných etnik, jak mluví svým jazykem a ještě se
učí česky a anglicky. Ty nadanější děti na jazyky (odhaduji, že je jich
tak 15%) , těm to vadit nebude, ale ty ostatní budou mít jistě problémy.
Nemůže mít výuka dvou jazyků v mládí také vliv na budoucí rozpolcenost
osobnosti? Nechápu to nejen z hlediska poklonkování Americe. Ale nechápu
to hlavně z hlediska technického pokroku. Vždyť přece již existují
perfektní japonské překladače, které jsou schopné komunikovat téměř v
jakémkoliv
jazyce. A tedy proč se vůbec zatěžovat učením jazyku, když překladač mi
vše přeloží jednak písemně a jednak i zvukové. Mně to vše připadá
podobné jako v našem městě. Ačkoliv jsou klimatické změny jasné a
oteplování země pokračuje mílovými kroky, tak jsme u nás postavili tři
velké betonové boxy, asi 4 metry vysoké, na skladování posypového
materiálu na zimu. Dříve byl posypový materiál složen pod viaduktem, kde
se nechodilo. Přes ten posypový materiál byla hozená plachta, aby na něj
nepršelo a nepadal na něj sníh. A hotovo. Nyní se otepluje a my stavíme,
jako město, za čtyři a půl milionu betonové boxy. A jenom taková
perlička: když jsem
říkal na jednání zastupitelstva, že by stačilo, kdybychom místo těch
drahých boxů postavili dřevěnou boudu, kde by byl posypový materiál
chráněn proti dešti a hlavně proti sněhu, tak mi pan starosta odvětil,
že to není možné, protože co kdyby řidič vozíku nebo bagříku se do těch
vrat netrefil. Podobnou odpověď očekávám při zdůvodňování toho, proč se
učit angličtina již v první třídě. Tak to se prostě jeden diví a ostatní
žasnou a zírají. Podobná situace je totiž i při té výuce cizího jazyka.
Když technika jde dopředu, tak přece ji využiji a nebudu se učit jazyk,
který mi překladač pohodlně zpřístupní. Podle odborníků naučit se dobře
anglicky znamená obětovat tomu dva roky života. A to stojí za to?
Zbytečně brzká povinná výuka angličtiny podporuje globalizaci a
multikulturalismus . Stojíme všichni o ně? Výhledové uvažování je pro
někoho tabu?
Důležité je naučit se nejprve dobře svůj rodný jazyk. Jestliže někdo po
angličtině bezmezně touží, pak by mu mohl stačit nepovinný předmět na
střední škole nebo soukromé vyučování.