28.3.2024 | Svátek má Soňa


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
DAl 22.5.2007 19:47

===

Myslim, ze autor si sam odpovedel na konci prvniho odstavce. "Na utok by bylo odpovezeno klasickymi prostredky"- pokud by se k tomu dany stat prihlasil, jinak by se asi postupovalo jako pri teroristickem utoku. (ikdyz na ten z 11.9.2001 USA taky odpovedeli konvencne a to proti statu a ne nejake skupine lidi)

XY 22.5.2007 18:40

Utopie

Bohuzel si myslim, ze je to jen utopie, takova rana pesti bude fungovat stale stejne dobre, bez elektriny, vysilacu, kabelu. Vzpomente si na povodne, staci aby par dni prselo a internet se rozplyne, stejne tak dalsi telekomunikacni zarizeni pro civilni sektor. Navic pokud odpojite napajeni (elektrarny) vse jde do ... behem par hodin (UPS a zalozni zdroje nevrydrzi vecne).

Jura Jurax 22.5.2007 17:04

Jojo,

autore, a pracujete někde aspoň poblíž výpočetní techniky nebo jenom často čítáte scifi?

Hudec 22.5.2007 17:03

Všichni až na pár výjimek napsali totéž, co já: prdlajs, nesmysl, pitomost

Tak si ještě přidám. Ve chvíli, kdy by taková hackerská jednotka teoreticky zničila infrastrukturu (internet), zničila by si zároveň svoji zbraň.

DAl 22.5.2007 19:48

Re: Všichni až na pár výjimek napsali totéž, co já: prdlajs, nesmysl, pitomost

by neznicila cely internet, ale treba stranky statni zpravy, nebo ucty centralni banky...

Tutti 22.5.2007 16:27

Ale velke prdlajs

Tak za prvne, autor tak nejak zapomina, ze hackerskemu utoku se lze branit pomerne snadno vytazenim kabelu ze zdi. Sice to nefunguje pro webovy server, ale napr. nemocnici to ochrani pomerne spolehlive ani by to vyrazne omezilo funkcnost.

A ten vycet skod: "Přestane fungovat doprava, zásobování potravinami a pitnou vodou,

elektrickou energií a teplem, přestanou fungovat nemocnice, distribuce

léků, přestane existovat ochrana zdraví, životů a majetků,"

To jako hackeri rozbijou silnice? To jako zavrou dvere obchodu? To jako zavrou natvrdo kohoutky? To jako "zdeletujou" lekare? To jako zakazou lidem cistit si zuby? To jako zablokujou mozek policistu? Proste chaos ano, ale za par dnu pobezi spolecnost dal, sice malicko pomaleji, ale mozna ze dokonce stastneji.

DAl 22.5.2007 19:49

Re: Ale velke prdlajs

jenze znepristupneni sluzby=uspesny utok hackera, takze donutit nekoho vytahnou kabel je vlastne vitezstvi.

hradny hrobar 23.5.2007 2:10

Re: Ale velke prdlajs

ano, zavrou i kohoutky: klicove slovo PLC (programmable logic controller - maly a bohuzel  povetsinou lehce hacknutelny "kompjutr" ovladajici napr. ventily) - neni ani nutno hackovat,  staci pretizeni site, treba i v jaderne elektrarne (http://www.securityfocus.com/news/11465)... ano, zajiste je nekdo muze prijit rucne otevrit, pri tisicich ventilu to ale zacne byti povazlive

David 22.5.2007 15:07

RE: macek - IT "odbornk" plný naivity

Opak je pravdou. Takový útok, či lépe sabot¨áž, je možný. Pokud ho něco omezuje, tak to, že většina potenciálních cílů používá lepší či horší ochranu, a tak útok není tak triviální.  Naopak tento útok dělá nebezpečnější to, že výrazná část státu a ekonomiky je na IT závislá včetně toho, že bežný zaměstnanec i manager na nefukčnost IT reaguje , že se nepracuje, neobchoduje, nerozhoduje atd.

Lehký příklad z praxe - nefunguje-li příslušná část IT, tak v obchodech nepřijímají kreditky. Lze očekávat, že když v hypermarketech nefungují kasy, tak zavřou a nebudou prodávat (ostatně ověřeno praxí, když nemají elektřinu pro kasy, a to ani z náhradního zdroje). Cílený útok na10 největších maloobchodních řetězců, tedy na jejich IT (kasy, skladový systém, objednávky, ...) vyřadí cca 63% maloobchodu v CŘ. Včetně prodeje základních potravin. Nepochybuji o tom, že nepružnost managementu je taková, že by prostě přestali prodávat, místo hledání náhradního (nouzové) řešení.

Jen pro doplnění - to nijak nezsnižuje riziko útoků klasickými vojenskými technologiemi, raketový útok se zbraněmi hromadného ničení, teroristické útoky či koncept utlučeme Vás čepicemi (Čína) / turbany (...).

MV 22.5.2007 15:57

Re: RE: macek - IT "odbornk" plný naivity

Ten prakticky pripad je pekna blbost... protoze nepujdou prijimat kreditky,  tak se zavre obchod. To urcite. Garantuji Vam, ze uz po jednom dni managment najde jine reseni, protoze jim stoji kseft. A lidi misto greditek vemou prachy a pockaji par dni, nez to IT pracovnici daji do kupy. Autor clanku oboru moc nerozumi, jinak by takovou apokalyptickou vizi nesplodil. Existuji nezavisle zalohy dat apod. zvlaste v dulezitych institucich... atd. ten clanek muze mit pro laika jisty nadech opravdovosti, ale to je asi tak vse. V sitarine taky trochu delam, sice ne na kdovijake urovni bezpecnosti, ale vim o tom dost, abych nasel spoustu slabin v teto vizi.

pozorovatel123 22.5.2007 13:56

Mám jinou vizi konfliktu

a ta u v zatím značně neumělé podobě probíhá. Žádní roboti a internet a inteligence, ale pokud možno velký zfanatizovaný dav ochitný obětovat vlastní životy. To je skutečný problém. Tzv morálně volní vlastnosti jak nás učili na vojně nelze podceňovat. A ten internet a elektronika a špionění na stránkách slouží pouze pro vyhledávání zdrojů v náborovém středisku. ťu li zdejší příspěvky pak musím říci, že fanatiků zde je opravdu dost. Po příslušné přípravě a vymytí mozku lze dát každému branci za úkol zničit svojí obětí alespoň tři nepřátele našeho jedině správného myšlení. Pokud se to povede, kdo si myslíte, že nakonec zbuce při současné úrovni všeobecně akceptované demagogie.

Hnyk 22.5.2007 12:49

Obrana proti útočníkům třetího tisíciletí

Což takhle vyměnit Windows za Linux?;-)

brok 22.5.2007 11:58

Obraz je to nevábný,

ale přinejmenším pravděpodobný. Tu nevábnost vidím především v tom, že valku proti velmoci může s poměrně dobrou nadějí na úspěch vést vysoce kvalifikovaný a silně majetný jednotlivec (nemíním jeden, ale skupina). Spojení biotechnologie s elektronikou je velmi účinná zbraň pro kvalifikované a bohaté útočníky. Obrana je problematická. Výhodou snad může být jen to, že vysokou kvalifikaci musí mít ten, kdo bojuje, nikoliv ten, kdo to řídí. Pro blbce tento druh boje není a to nás může spasit. Jinak chraň nás páni bozi (všech národů a náboženství).

macek 22.5.2007 11:54

nesmysl

Pracuji v oblasti IT a se zabranovanim i provadenim tzv. hackerskych utoku mam bohate zkusenosti. Velmi by mne zajimalo, jak KONKRETNE si autor predstavuje, ze by bylo mozne dosahnout tak apokalyptickych nasledku hackerskeho utoku. Ani spojene sily americke FBI a NSA, ktere k takoveto akci maji nejvice technologickych a lidskych zdroju, nejsou schopny vyradit z provozu ani polovinu nemocnic v malicke CR, natoz prinutit ke kolapsu zasobovani a dopravu, ktere (jak mozna autor netusi) sice IT technologie vyuzivaji, ale ani z daleka na nich nejsou zavisle. Jedinou moznosti, jak dosahnout alespon castecne takoveho efektu elektronickeho utoku je jeho simultanni koordinace s utokem vojenskym (naruseni uzlu paterni site, niceni elektraren - k jejich systemu se totiz hacker dostane jen v pripade, ze sedi v jejich velinu ;-D ).

Soucasne akce (pravdepodobne) ruskych hackeru proti estonskym sitim povazuji za soukromou iniciativu nacionalisticky orientovanych skupin, nez ze by to bylo dilo vladnich struktur.

RomanL 22.5.2007 10:15

Věřte tomu

nebo ne, ale na internetu se války nevyhrávají... :-/

dlabáček 22.5.2007 10:00

Sci-Fi

Článek jako Sci-Fi hezký, připadá mi to jako některé bludy z am. filmů. Ono opravdu dnes není problém cokoliv anektovat ale problém je tam prosadit svůj cíl. Irák se zhroutil tak rychle že amíci nevěděli co stím a vlastně neví do dnes. Když nedokážu na obsazeném území prosadit svou tak jsem vlastně nic nedokázal. Vyhraná bitva není vyhraná válka.

A je to 22.5.2007 9:29

K článku

Zajímavá myšlenka vedení války. Ale jako nejzranitelnější místo naší euro -atlantické civilizace vidím v el.energii.Vypněte proud  např. v Praze na celý den a uvidíte ten chaos.Ani ta sít nepůjde.Bohužel k tomuto směřuje politika zelených.

Veselý 22.5.2007 7:54

Nezdá se mi to

internet do ciziny jde také vypnout. Omezím tím jeho funkčnost, ale ani z ciziny se tam nikdo nedostane. Samozřejmě různé viry mohou být funkční ještě po ukončení zahraniční konektivity. Ale viděl bych to jako složitější problém.

Karel 22.5.2007 7:33

Ověřené údaje?

Bylo by možné uvést solidní zdroj informací uvedených v článku? Totiž:

a) věta "čísla internetových protokolů vládních úřadů Ruska" svědčí o naprosté nekompetentnosti jejího autora (překladatele),

b) v odborných kruzích se taková informace neobjevila, samozřejmě vyjma spekulací vzešlých na popud novinářů.

Doporučuji

http://go.techtarget.com/r/1461691/505661

Borek@exil 22.5.2007 3:51

Typy zbraní se mění.

Útok na Estonsko jasně ukazuje, že "někdo" už o internetové válce reálně uvažuje.....Estonsko posloužilo jako pokus. Mám takový dojem, že kdyby se někomu..nějak....podařilo opravdu proniknout do hloubky protivníkova IT systému, daly by se napáchat velké škody. Ty by umožnily třeba snažší a rychlejší vpád fyzických jednotek. Jen si vzpomeňte....Izraelci zmařili radiovou komunikaci Egyptských vzdušných sil a rozsekali jim celé letectvo na zemi --- šestidenní válka. Tehdy ještě nebyly computery a internet. Dneska jsou. Takže zneškodnění IT systému je zcela reálná bojová taktika a nebezpečná zbraň. Potom přidou ti fyzičtí vojáci a snadno zlikvidují zmateného nepřítele. P.S. Irácké tankové jednotky byly skoro nepoužitelné proti americkým....mšli velmi zranitelný komunikační systém, který v boji zklamal, zatímco americké Abramsy je pomocí computerového zaměřování a řízení palby decimovaly jak ve video hře.

Maria 22.5.2007 4:03

Re: Typy zbraní se mění.

Ty blbecku jsi sice chlap od volu, ale kdo treba rozbombardoval Liberty a povrazdil desitky US namorniku a zhruba se ani neomluvil? Zalez hnupe, vzdyt ty nevis o co jde, zidobolseviku......

NevericiTomas 22.5.2007 12:25

Re: Re: Typy zbraní se mění.

Perioda?

Mazda 22.5.2007 4:20

Re: Typy zbraní se mění.

Msli? Ty hnupe od volu Volariku a proto ti US GI jdou od vitezstvi k vitezstvi. 6000US GI hledaji ty tri zajate soldiers.Nezesmesnuj se neustale hnupe!!!(Y)(Y)(Y)(Y)

Boek@exil 22.5.2007 7:06

Re: Re: Typy zbraní se mění.

Nad sprostotu jsem povnesen. Nějak mi ale v těch dvou "komentářích" chybí komentář...něco k věci. Třeba, kde se mýlím.........

Papouch 22.5.2007 9:55

Re: Typy zbraní se mění.

nesmysl, ceska armada i MV ma vlastni datove site nepropojene fyzicky s verejnym internetem

projevuje se to v praxi i tim, ze v kanclu jsou na 1 uzivatele i 3 pocitace a data se prenaseji na vymennem mediu (dneska flashdisky, driv na disketach) a kabelaz je oddelena.

Aby dostala proverku od NBU, musi se prizpusobit i soukroma firma, tedy pokud chce spolupracovat s armadou a potrebuje k tomu utajovane skutecnosti.

zalozak 22.5.2007 3:40

Autore - divate se na prilis mnoho filmu

Klicove instituce jakehokoliv statu nejsou zavisle na spojenich pristupnych z internetu. Jiste ze soustredeny utok a blokovani sluzeb muze zpusobit rosahle potize tomu cemu rikame "pohodli" ale neovlivni dramaticky chod klicovych instituci.

Divate se prilis na televizi.  95% takzvanych "pruniku" do systemu (hovorim zde o klicovych institucich) nejde za uroven "externich" serveru. I tech nekolik "hlubokych" proniknuti ma spise charakter ziskani konkretni informace, ci ovlivneni relativne vedlejsiho subsystemu. V nejhorsim pripade donutite instituci k reinstalaci a obnove dat. (velmi ridke)

Neni pochyb ze by takovato aktivita mela velky dopad na mnoho (zejmena mensich spolecnosti), urcite by zkomplikovala zivot mnoha lidem ale nijak by nepoznamenala klicove funkce statu ...   a obrany jiz vubec ne.  (teda mozna na GS ACR ano... ale to je svetova vyjimka:-) )

s.p. 22.5.2007 5:40

Re: Autore - divate se na prilis mnoho filmu

http://www.foster-miller.com/literature/documents/TALONBrochure.pdf

Tecto "robotickych vojaku" je dnes na DMZ 2000 (speji) do konce 2008 jich tam bude 27 tisic (Pentagon) Tomu robotu je jedno zdali nekoho zlikviduje nebo zlikviduji jeho .... cena teto "hracky" uz davno je pristupnejsi nez cena vojaka - cloveka. ..... Nemluve o UVA schopnych nejen pozorovat, ale i utocit, DeD je dalsi dost neznamy obor pro evropske usi :o)

Zalozaku - ono totiz i v tom Iraku uz dost tech masinek "beha" konec koncu kde se to lepsi nauci nez v realitnim case, ne?!

Je to uz o necem jinym, "utok" lehke kavalerie je stejna historie jako bitva o Kurilsky oblouk .... a utok na Irak za 28 dni :o))))))). Sorry my man, je to jinak, bohuzel!

pbla4024 22.5.2007 8:25

Re: Re: Autore - divate se na prilis mnoho filmu

Kurský oblouk?

pbla4024 22.5.2007 12:01

Re: Re: Autore - divate se na prilis mnoho filmu

Ps.: Taky už prý konečně nahrazují HMMWV nečím trošku odolnějším. Tedy technikou kterou měli v Jižní Africe k dispozici v sedmdesátých letech.

NevericiTomas 22.5.2007 12:22

Re: Re: Autore - divate se na prilis mnoho filmu

Ale no taak....tenhle robot vojaka nenahradi. Jen pomaha v nebezpecnych situacich. To same ta bezpilotni letadla. Porad na konci sedi lidsky operator. Lidsky intelekt je nenahraditelny. A hlavne pokud neprovedete genocidu, tak musite presvedcit okupovane, aby spolupracovali. To robot nezvladne...