19.4.2024 | Svátek má Rostislav


INTERNET: Kočkopes

31.12.2008

Glosa postaršího technokrata

Kočička a pejsek se spolu moc nepřátelí. Možná jen v Čapkových pohádkách, kde spolu pečou i dort. Jak to dopadlo, mnozí z nás ještě pamatují. K jídlu to určitě nebylo. Podobný vztah, zdá se, spolu mají internet a televize. Televize se ještě nedávno do internetu zrovna nehrnuly. Obsluhují pasivní diváky, z angličtiny známé jako couch potatoes. Komerční televize se koncentrují na to, aby epizody nekonečných seriálů udržely tyto diváky u televizorů mezi reklamami, z nichž televize žijí. Od diváků nevyžadují žádnou aktivitu. Chtějí jen, aby se dívali, a tudíž aby peoplemetry zachytily sledovanost, od jejíž výše se odvíjejí miliony inkasované za televizní reklamu.

Proč se tedy v poslední době projevuje zvýšený televizní zájem o internet? Jedním z vysvětlení může být takzvaný product placement, tedy "skrytá" reklama propagující nějaký výrobek nebo službu. Televize jsou v této oblasti přísně regulovány, internet vůbec ne. Zatím tedy nelze vysílat televizní pořady, ve kterých je příběh záminkou k reklamě čehosi. Televize si na regulaci stěžují. Možná oprávněně, protože neexistují žádná objektivní pravidla a jsou spíše tresty za "zlobení". Internet je v tomto směru pole neorané, střežené hlasitými odpůrci jakékoli regulace.

Televize si otevírají internetové stránky. Zatím jsou bohužel kopií reálné televize kombinované s půjčovnou odvysílaných pořadů. Ty jsou buď zadarmo, nebo za poplatek. Webové stránky někdy doplňuje zpravodajství, na které se podle statistik přístupu mnoho lidí nedívá. Design stránek je horší nebo lepší podle toho, kolik tvůrce ví o pravidlech internetu. Občas se povede některý hodně sledovaný pořad doplnit webovou stránkou. To docela funguje, dají se tam doplnit drby, prvky bulváru a funguje i interaktivita, můžete vyjadřovat svoje názory nebo hlasovat. Tyhle stránky jsou ovšem spíše projektové než televizní.

Zpátky ke kočce a psovi. Ani obrácený gard, tedy pokusy o internetové televizní vysílání moc nefungují. Nemluvím teď o přijímání televizních pořadů přes internet, ačkoli ani tohle zatím díru do světa neudělalo. Pokusy vytvořit vlastní IPTV jsou ojedinělé. Na spočítání úspěšných by asi stačily celosvětově prsty jedné ruky.

Možná že zvrat přinese digitální televize. Dražší set top boxy a příslušný komunikační kanál otevřou možnosti okamžité reakce využitelné třeba ke koupi výrobku nebo služby, kterou jsem právě viděl. Na spekulace, zda tohle vybudí k aktivitě zmíněné couch potatoes, je asi ještě brzo.

Euro 51/2008