19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

INTERNET: Jak Facebook umlčuje konzervativní názory

Sociální sítě nám zvláště v posledních letech ukázaly svoji odvrácenou tvář. Například tím, že mohou sloužit i ke snadnějšímu šíření nepravdivých informací či nenávistných příspěvků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 23.6.2021 11:58

Na soukromých webech žádná svoboda slova neplatí. ... A pořád dokola.

J. Jurax 23.6.2021 13:19

Kriminální činy ... jenže když je kriminalizováno třeba šíření nenávisti k všelijak definovaným skupinám, přičemž je pružně a mlhavě definováno, tak lze z toho při troše dobré vůle uplést velice univerzální bič.

J. Šebek 23.6.2021 14:34

R^R^R^

P. Hák 23.6.2021 18:30

No a teď otázka:

Kdo asi tak půjde dělat cenzora na webovou stránku?

D. Bowman 23.6.2021 10:32

'Rušit závadný obsah ano ale ne mě.'

KDU je stejně jako ODS cenzorská strana viz debata kdysi na Prima Partie, kdy se tam nějaký Sociální Demokrat domáhal cenzury a Fiala, k mému velkému překvapení, tu nahrávku na smeč vzal, stáhnul si kalhoty a tenisák si narval do.....úst. A notoval si s panem kolegou, že cenzurovat škodlivý obsah je nutné.

Facebook vzniknul den po té, co DARPA (vládní obranná agentura výzkumu) ukončila projekt LifeLog - deníček občanů s vazbami na ostatní dle záljmů a názorů - svatý grál všech ZSlužeb.

Facebook & spol. byly přímo úkolávány DNC a vládními orgány USA za účelem potírání opozice (v případě barevných revolucí zase naopak)

Facebook dle paragarafu 230 US zákona/vyhlášky o telekomunikacích, jako platforma nezodpovídá za obsah. Narozdíl od třeba novin, kteří svůj obsah editorují. S novinama se soudit můžete, s platformou jako telefonní společnost nebo Facebook, ne.

Facebook stejně cenzuruje. A to mají v USA navíc první dodatek a tzv. absolutní svobodu slova. Trestný čin vám smažou (znásilnění, zneužívání, vydírání, přímé výzvy k násilí) teda pokud nejsou Twitter, kde se už rok několik nezletilých obětí sexuálního vydírání domáhá smazání obsahu. Nebo Hamaz, Irán, Antifa apod.

EU to chytře obchází pomocí Hate Speech, což je subjetivní pojetí "práva", s velmi volnou kauzalitou (nekleknutí před BLM by mohlo skončit Hitlerem)

Svoboda slova existuje kvůli neoblíbeným názorům, které ostatní nadzvedávají ze židle. Jinak nemá cenu. Omezování svobody slova je tyranie. A Facebook to dělá kvůli takovejm jako je pan autor.

L. Novák 23.6.2021 11:22

Jenom si dovolím připomínku. Na Internetu NENÍ MOŽNÉ zajistit absolutní svobodu psát cokoliv kamkoliv. Zkušenosti z "dřevních dob" Internetu jasně ukázaly, že volný přístup vede ke kolapsu serveru, který něco takového umožnil.

A kdo pamatuje poměry po roce 2000 u nás i ve světě, dobře ví, že vlny napadení počítačů různým škodlivým obsahem (malware) probíhaly masově právě jen díky neexistenci antivirové ochrany poskytovatelů e-mailových služeb. Dnes už je situace jiná, ale přístup do diskusí jde přes několik "zábran", bez nichž by nebylo možné diskuse provozovat.

D. Bowman 23.6.2021 11:58

Do telefonní linky si taky nemůžete posílat 220V. To totiž poškozujete provozovatele a pacháte tak trestný čin a ten má právo se adekvátně bránit. Stejný princip. S absolutní svobodou slova nemá moc společného.

Řvát v kině, že hoří taky můžete, zvlášť pokud opravdu hoří nebo si myslíte, že hoří a nebo pokud jste tam čtyři a nehrozí, že se někdo ušlape. Jinak vás nebudou soudit za ta slova ale za to, že jste se snažil vyvolat šlapanici, kde by mohli velmi pravděpodobně zahynout lidé.

L. Novák 23.6.2021 12:16

Zjevně jste odklonil problém někam jinam....

R. Langer 23.6.2021 12:29

Ani bych neřekl...

D. Bowman 23.6.2021 12:34

Opravdu? To budu potřebovat víc info ke korekci.

J. Jurax 23.6.2021 13:28

Poněkud mísíte Dalmácii s decimálkou ...

L. Novák 23.6.2021 14:42

Mám osobní zkušenost s provozem diskusního fóra zcela otevřeného všem bez omezení i s jeho moderováním. Takže vím, jak jsme museli hledat technické řešení, jak zamezit opakovanou registraci těm, co chtěli škodit nebo vylepovat reklamní odkazy včetně botů, kteří to dělali rychle ve velkém množství včetně nových registrací pořád na nové e-mailové adresy. Nakonec bylo nutné zavést pro nově se registrující symbolický poplatek (a najít chybu v programu, díky které to jeden šikula odkudsi zdaleka dokázal opakovaně několikrát obejít bez placení :-) ). Definitivní řešení bylo v omezení (pro nové účastníky) počtu příspěvků na 1 denně a ve schvalování příspěvků moderátorem, dokud nebylo jasné, že nepřišli škodit. Což pak bylo vypnuto adminem na pokyn moderátora - pro mnohé hned - a pro řadu jiných včetně botů nikdy.

Samotný dohled na fóru je mnohem snazší v tom, že vysloveně vadné příspěvky nahlášené ostatními uživateli posoudí moderátor a rozhodne, co dál. Nicméně moc práce nemá, protože mezi stálými uživateli problémy nejsou a když, tak jen zcela výjimečně. Magory se zjevnými "psychiatrickými" diagnózami jsme vyřadili, ale nebylo jich nijak mnoho. :-P

H. Fátor 23.6.2021 10:08

Jasně, že by sociální sítě, jako soukromé subjekty, měly mít možnost cenzurovat svůj obsah, ale:

1) Pak musí přebrat zodpovědnost za svůj obsah jako celek.

2) Měly by být označeny jako sítě určitého názorového proudu (resp. někdy i politické strany).

3) Pokud zasahují do volné soutěže politických názorů a stran, tak se nemohou divit, když jejich provozování bude napadáno u soudu a ten pak rozhodne o ukončení činnosti u nás (zablokování).

B. Rameš 23.6.2021 10:02

Takzvaným sociálním sítím by se ve skutečnosti mělo říkat sítě asociální - hned by bylo vše jasné. Dlužno tedy podotknout, že samotné sítě jsou v tom nevinně, za vším hledej člověka, jak se tak pěkně říká. Nic nového. Před čtyřiceti lety si jeden také musel dávat pozor na hu.., eh, na ústa. Technika se změnila, princip přetrval.

V. Němec 23.6.2021 9:54

Myslím, že pan autor by se měl z LN taky nenápadně "vaporizovat", neboli prostě selsky vypařit.

Ti poslanci EP, které tam poslalo tak tragicky málo voličů, se asi musí za ty prachy šíleně nudit, tak tenhle pilně píše a píše...někdy to má i patu.

P. Han 23.6.2021 10:21

Někdy to má i patu, obvykle hlavu i patu, zatímco vaše příspěvky pouze ten otvor mezi nimi.

D. Polanský 23.6.2021 9:35

Ovšem předem bych uvedl konzervativní názory, aby čtenář věděl , co je vůbec umlčováno.

L. Novák 23.6.2021 9:33

Nesmyslná cenzura kvůli špatně definovanému seznamu "zakázaných slov" je zavedena i na NP a Lidovkách. V komentáři s touto tématikou jsem před pár dny vypsal tři příklady zachycené na serveru tipsport.cz, kde hloupě nastavený cenzurní systém vyhvězdičkuje ve zcela nezávadných slovech řetězec znaků, který by sám o sobě mohl být vulgaritou nebo něčím podobným. Vložené analýzy zápasů nebo tipy na sázku pak obsahují text, který ztrácí díky hloupě nastavenému cenzurnímu systému informační hodnotu.

Jako příklad jsem uvedl "vteřiny" (řečeno jinak :), jméno tenisty a zeměpisný název. Dopadlo to stejně jako se jménem "Bitche" uvedeným v článku.

No a mně cenzurní systém provozovaný na NP oznámil, že vzhledem k porušení pravidel si redakce nepřeje, aby se můj komentář zobrazil mezi ostatními. V minulosti se mi to stalo už víckrát, např. při popisu problému se stránkami přeplácanými reklamou použít utilitku (******) na odstranění reklam. Obratem zcenzurováno. Naštěstí je tato utilita již součástí Firefoxu, stačí zvýšit stupeň zabezpečení a je to... Cenzurou to prošlo! ;-D

Pokud se budou takto masově používat naprosto idiotsky napsané programy na "hlídání" vkládaných textů, máme se na co těšit... :-P

D. Polanský 23.6.2021 9:33

Stačí nemít účet na Facebooku, a nikdo vás tam neumlčí. A vůbec proč máte účet na Facebooku? Já jej nemám, a je až s podivem, že žiju.

R. Langer 23.6.2021 12:49

No, já ho tam mám, protože bude nutný pro provoz VR Oculus Quest. Ale vlastně jsem tam v reálu nikdy nebyl.

J. Šebek 23.6.2021 15:05

Přesně. R^

P. Aron 23.6.2021 20:35

To je asi stejně inteligentní, jako kdybyste před rokem 1989 řekl : Stačí nechodit na demonstrace a nemluvit proti KSČ. Pak vás nikdo nepronásledoval a měl jste klid.

J. Nevrkla 23.6.2021 9:05

Progresivisticke korporace získávají nepřiměřený vliv na společnost a její řízení. Takový novodobý fašismus.

T. Hraj 23.6.2021 8:50

Již po léta se v diskusích řídím zhruba těmito pravidly: žádné vulgarity, ad hominem jen ve výjimečných případech, základní intelektuální poctivost (tj. uznání oponentova argumentu, je-li pádný). Naivně jsem se domníval, že tímto přístupem se řadím k těm, kteří často divoké internetové diskuse spíše kultivují.

Šeredně jsem se v sobě mýlil. Jsem tvůrcem závadného, škodlivého obsahu, který je třeba potřít: Na LN mi byl před několika měsíci TRVALE zablokován přístup do diskuse. Mé opakované pokusy získat nějaké zdůvodnění zůstaly bez odezvy.

P. Milan 23.6.2021 9:18

Zdůvodnění je jasné: Progresivisté.

Nechtěli taky scan občanky?

T. Hraj 23.6.2021 11:35

Přiznám se, že jsem se na to zdůvodnění trochu infantilně těšil. Ale systém prý z kapacitních důvodů "nedokáže reagovat na každý dotaz".

Scan občanky dávno nepotřebují. Myslím, že ani ty čipy pod kůži, kterých jsme se tolik obávali, nám už nikdo nevstřelí. Nebude to totiž třeba. Data poskytujeme tím, že máme mobil, platíme kartami, jezdíme autem atd. Být off-line už dnes moc nepomůže. On-line jsou jiní. A ti zaznamenávají, zaznamenávají a zaznamenávají a současně sdílí, sdílí a sdílí. A systém potom identifikuje(obličeje, chování,...), analyzuje a na základě toho predikuje nebo rovnou modifikuje (sám sebe a tím i naše chování). Děje se to jemně, těžko rozpoznatelně a neustále, většinou bez nějakého zásadního zlomu, tj. není proti čemu prostestovat.

R. Langer 23.6.2021 13:00

Dříve ano. Já jsem ho tam dokonce i poslal. Protože za tím, co říkám, si stojím, i když dnes je to docela kontroverzní.

J. Jurax 23.6.2021 13:42

Po mně jo.

Proto taky na Lidovkách a iDnes nediskutuju, neboť nesmím. Tady na Psu ještě můžu. :-)

R. Gramblička 23.6.2021 9:45

Cože, vám? Já sám se občas neudržím a nějaké čuňárny ze mně vypadnou, na Lihovkách jsem byl na jeden den zabanován asi desetkrát, ale nevzpomínám si, že bych od Vás někdy četl něco sprostého.

T. Hraj 23.6.2021 11:18

Děkuji pane Grambličko za příjemné slovo, to se vždy dobře poslouchá:-).

Ale já osobně bych necenzuroval ani ty čuňárny. Ony totiž taky o něčem vypovídají (tedy jejich četnost a hlavně způsob použití v diskusi). Myslím, že na NP se diskuse během let značně posunula k lepšímu. Ploché, obhroublé výkřiky, běžné třeba na Novinky.cz, se zde tak neujímají (nedočkají se podobné odezvy) a tak postupně vymizely a dnes jsou relativně sporadické. A i ty čuňárny zde jsou většinou použity s větším rozmyslem a mají svoji váhu.