INTERNET: Čím se krmí internet
Internet jsou servery, aplikace včetně vyhledávačů informací a obsah. To všechno stojí peníze. Kdo, nebo co tedy na internet peníze přináší? V první řadě je to reklama. Málokdo si ji přeje, otravuje nás, ale bez ní bychom neměli ani televizi. Procento marketingového koláče na internetu roste a je zajímavé i v absolutní hodnotě. Zvětšuje se e-business, cenu internetu a zprostředkovací poplatky zaplatíme v dodaném výrobku. Skvěle profituje i porno. Internet milují poskytovatelé komunikačních služeb. Když nejsme ochotni platit za hlasové služby, platíme tak či onak přesuny bytů ať po drátu nebo bez něj. Minimum z nás je zatím ochotno platit za obsah, ale mnozí z nás jej zadarmo vytvářejí a za své peníze distribuují do YouTube nebo jinam. Ti serióznější přispívají do Wikipedie. Za registrace se nechce platit téměř nikomu. Pár nadšenců, hlavně v Asii, platí za virtuální zboží – avatary, příslušenství virtuálních aut nebo nábytek do virtuálních bytů. Někdo možná financuje diskreditační kampaně včetně blogů. Vyřídit si účty na internetu jde rychle a levně.
Z tohoto krátkého výčtu je zřejmé, nebo alespoň možné, že z internetu se stane něco jako pop-internet říznutý bulvárem. I televize dnes vyrábí desítky seriálů se ziliony pokračování jen proto, aby udržela diváka u obrazovky mezi reklamami. Na serióznější záležitosti se budou obtížně shánět finance a odsunou se na pozadí. Podívejte se na Google. Původní záměr hledat snadno a rychle informace dokonce v kontextu (mapy a podobně) vyklízí ve skutečnosti pole důležitějšímu cíli – ovládnout reklamní trh. Proč by jinak Google kupoval za obrovské peníze bulvární YouTube? Obrovské částky bude také nutné investovat do úklidových prací. Tenhle problém televize nemá. Nikdo ji neprošpikovává spamy a viry. Úklidové práce zahrnují i náklady na dekriminalizaci – pedofily, exhibicionisty, sestavovatele bomb a podobně.
Nezbývá než brát internet méně jako spasitele a více jako realitu. Je prostě kopií reálného světa, která svými technickými možnostmi občas akceleruje pozitivní i negativní jevy a zpětně reálný svět ovlivňuje. Evidentně podporuje komunitní život, který se z reálného světa vytrácí. Uplynula příliš krátká doba, abychom dokázali zhodnotit, zda je to dobré, nebo špatné.
Euro 31/2007